Passat BlueTDI


Passat BlueTDI
2009-03-02
Volkswagen zaprezentował najczystszego Passata TDI w historii z nowym oznaczeniem silnika BlueTDI. Już wiosną tego roku rozpocznie się jego seryjna produkcja w wersji Limousine i Variant. Passat BlueTDI i Passat Variant BlueTDI spełniają wymagania przewidywanej na 2014 rok normy Euro6.

Silnik BlueTDI 105 kW/143 KM łączy w sobie ideę oszczędności BlueMotion z czystością spalin na poziomie nowoczesnych silników benzynowych. Silnik TDI z Common Rail w Passacie BlueTDI występuje seryjnie w kombinacji z nowym katalizatorem SCR, który redukuje emisję tlenków azotu poniżej 80 mg/km.

Pod względem technicznym BlueTDI opiera się na rozwijającym prędkość 210 km/h (Variant: 207 km/h) Passacie z dwulitrowym silnikiem TDI z Common Rail (103 kW/140 KM). Mimo większej mocy (143 KM) Passat BlueTDI, w zależności od wersji nadwozia, zużywa nawet o 0,4 litra paliwa mniej niż tradycyjne TDI. W przypadku Passata Varianta BlueTDI z manualną skrzynią biegów jest to 5,5 litra (144 g/km CO2); dla limuzyny wartość ta wynosi 5,2 litra (137 g/km CO2), co odpowiada doskonałemu zasięgowi 1.346 kilometrów (Variant: 1.273 kilometry).

Katalizator SCR i AdBlue kluczem do najniższych wartości NOx

O ekstremalnie niską zawartość tlenków azotu w bardzo czystych spalinach Passata BlueTDI dba skomplikowany katalizator SCR w połączeniu z dodatkiem AdBlue. SCR to skrót od międzynarodowego określenia „Selective Catalityc Reduction". Katalizator ten zamienia składnik spalin - tlenek azotu (NOx) w sposób selektywny w azot i wodę. Dodatkowo Passat wyposażony jest także w katalizator oksydacyjny i filtr cząstek stałych w celu redukcji całego spektrum toksycznych składników spalin.

BlueTDI - technologia w szczegółach

Najważniejszymi elementami systemu BlueTDI redukującymi ilość tlenków azotu jest katalizator SCR i dodatek redukujący AdBlue. Przemiana tlenków azotu następuje przy użyciu syntetycznie wytwarzanego wodnego roztworu mocznika: AdBlue. Znajduje się on w dodatkowym zbiorniku umieszczonym we wnęce koła zapasowego w bagażniku. Substancja ta składa się w 32,5 procentach z mocznika i jest w sposób ciągły wtryskiwana do układu wydechowego przed katalizator SCR. Dozowanie zależy od przepływu masowego spalin.

Informacja o zawartości tlenków azotu podawana jest przez czujnik NOx znajdujący się za katalizatorem SCR, do systemu sterowania silnika, który z kolei reguluje ilość dozowanego AdBlue.

W gorących gazach spalinowych przed katalizatorem SCR następuje przemiana chemiczna rozpylonego mocznika. W katalizatorze reaguje on z tlenkami azotu i rozkłada je na azot i wodę. Wodny dodatek AdBlue nie jest toksyczny, jest bezzapachowy i podlega biodegradacji. Zużycie AdBlue wynosi średnio ok. 0,1 litra na 100 kilometrów. Zakłada się, że zbiornik będzie uzupełniany w ramach okresowych przeglądów. Nowy Passat BlueTDI może być zamawiany w wersjach wyposażenia Trendline, Comfortline, Sportline i Highline. Seryjną skrzynią biegów jest manualna przekładnia 6-biegowa. Jako opcja Passat BlueTDI Limousine i Variant oferowany jest z automatyczną, 6-biegową, dwusprzęgłową przekładnią DSG.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl