Passat CC - rozwiązania wpływające na dynamikę jazdy


Passat CC - rozwiązania wpływające na dynamikę jazdy
2009-01-04
Passat CC jest oferowany z licznymi nowoczesnymi systemami poprawiającymi dynamikę jazdy. Jednym z najciekawszych rozwiązań jest system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczeniem pasa ruchu „Lane Assist”. Volkswagen zastosował go po raz pierwszy właśnie w Passacie CC

System ten, dzięki korygującej ingerencji w układ kierowniczy, pomaga utrzymać pojazd na wybranym pasie ruchu. Naturalnie, nie zastępuje on kierowcy i nie zwalnia go z odpowiedzialności za zachowanie się na drodze.

Kolejnym nowym rozwiązaniem technicznym jest adaptacyjne zawieszenie DCC. Regulowane zawieszenie montowane jest seryjnie w najmocniejszej wersji Passacie CC V6 4Motion. DCC dysponuje trzema różnymi programami. System poprawia właściwości jezdne samochodu, tłumienie drgań jest przez cały czas dostosowywane do nawierzchni i sposobu jazdy.
Do seryjnego wyposażenia Passata CC V6 4Motion należy również stały napęd na wszystkie koła, znacznie udoskonalony w porównaniu z poprzednią wersją. Rezultat: większa dynamika i optymalne bezpieczeństwo aktywne.

„Park Assist" - system ułatwiający parkowanie. Po wciśnięciu odpowiedniego przycisku wprowadzi on automatycznie Passata CC w lukę parkingową równoległą do drogi. Kierowca może zaparkować nie dotykając kierownicy wciskając jedynie pedał gazu i hamulca.
Z „klasycznego" Passata zaimplementowano „automatyczną regulacje odległości ACC". Przy włączonym „ACC" Passat CC automatycznie zwalnia i przyspiesza w ustawionym wcześniej przez kierowcę zakresie prędkości (od 0 do 210 km/h). „Front Assist" natomiast zapobiega najechaniu na tył innego pojazdu. Przewidując określone sytuacje system prewencyjnie ustawia układ hamulcowy w stan gotowości skracając w ten sposób drogę hamowania. System ten ostrzega ponadto kierowcę sygnałami akustycznymi i optycznymi przed niebezpiecznymi sytuacjami. W przypadku, gdy minimalna odległość od jadącego z przodu samochodu zostanie przekroczona, system hamuje a w ekstremalnych przypadkach nawet zatrzymuje samochód („Follow-to-stop"). Nie zwalnia to jednak kierowcy z obowiązku obserwowania drogi i nie ogranicza jego możliwości odpowiedniego zareagowania na zaistniałą sytuację.

Lane Assist - system pomagający utrzymać właściwy pas ruchu

Aktywny system ostrzegający przed przypadkowym opuszczeniem pasa ruchu samoczynnie skręci, gdy tylko stwierdzi, że Passat CC mógłby w sposób niezamierzony zmienić pas ruchu. To duży komfort dla kierowcy i wielki plus dla bezpieczeństwa. Prawie 14 procent wszystkich wypadków, w których pasażerowie doznają obrażeń ciała, spowodowanych jest przez zjechanie z właściwego pasa ruchu. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz, sygnalizując zmierzoną zmianę pasa, „Lane Assist" pozostanie nieaktywny. System jest włączany przy użyciu wielofunkcyjnego wyświetlacza przy zegarach. Kierowca wybiera z menu „Lane Assist" i o ile go nie dezaktywuje, „Lane Assist" będzie aktywny przy prędkości powyżej 65 km/h. Przy użyciu kamery umieszczonej w pobliżu wewnętrznego lusterka (lub czujnika deszczu) „Lane Assist" obserwuje białe pasy na jezdni. Nie ma znaczenia czy są to linie ciągłe, czy przerywane, oraz jakie warunki panują na zewnątrz. Jeżeli jednak na jezdni nie ma dostatecznie wyraźnych pasów, które mogłyby być rozpoznane przez system, pozostanie on nieaktywny.

Kierowca jest informowany o aktywności „Lane Assist" żółtą lampką kontrolną z piktogramem przedstawiającym pas ruchu. Gdy tylko kamera namierzy odpowiednie oznaczenia na jezdni, symbol zmieni kolor na zielony. System w momencie gdy zauważy, że samochód opuścił pas między liniami na jezdni, po której dotychczas się poruszał, skręci delikatnie w przeciwną stronę. „Lane Assist" zauważy także, gdy kierowca zupełnie zdejmie ręce z kierownicy i zasygnalizuje wtedy akustycznie i wizualnie (komunikat tekstowy) na zegarach - żądanie przejęcia kontroli nad samochodem. Po ośmiu sekundach - jeżeli kierowca nie zacznie kierować, system wyłączy się.

Adaptacyjne zawieszenie DCC - większa dynamika i komfort jazdy

Typowo sportowe zawieszenie zazwyczaj obniża komfort jazdy. Idealne byłoby zatem zawieszenie, które mogłoby zawsze dostosowywać się do rodzaju nawierzchni i do stylu jazdy kierowcy. Do tego konieczne jest elektrycznie regulowane tłumienie drgań. Adaptacyjne zawieszenie firmy Volkswagen jest stosowane seryjnie w Passacie CC V6 4Motion. Zmianie ulega przy tym zarówno charakterystyka amortyzatorów jak również dostrojenie elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego.

„Adaptacyjne zawieszenie" dysponuje trzema programami: „normal", „sport" i „comfort". Tryby „sport" i „comfort" wybierane są przyciskiem z prawej strony dźwigni zmiany biegów. Najważniejszy jest jednak fakt, że system poprawia właściwości jezdne samochodu. Tłumienie drgań jest w sposób ciągły dostosowywane do nawierzchni i sposobu jazdy. DCC reaguje także na manewry przyspieszania, hamowania i skręcania. Zatem odwieczny konflikt między sportowym, sztywnym a komfortowym zawieszeniem został rozwiązany - kierowca i pasażerowie odczują wyraźnie większy komfort jazdy.

W trybie „sport" Passat CC zmienia się w prawdziwie sportowy samochód, amortyzowanie staje się bardziej twarde i równocześnie zmniejsza się wspomaganie układu kierowniczego. Przeciwieństwem jest tryb „comfort", poprawia on znacznie komfort jazdy, szczególnie przy złej nawierzchni i niewielkiej prędkości. Charakterystyka tłumienia przypomina zawieszenie luksusowej limuzyny w stylu Phaetona.

4Motion - napęd na wszystkie koła najnowszej generacji

Nowe coupé - Volkswagen Passat CC V6 4Motion jest wyposażony seryjnie w najnowszą generację napędu na cztery koła firmy Volkswagen. System 4Motion został, w stosunku do dotychczas stosowanej wersji, poddany znaczącym zmianom konstrukcyjnym. Przede wszystkim układ przeniesienia napędu między osią przednią i tylną - a w nim zespół sprzęgła wielopłytkowego - wykazuje znaczne zmiany w porównaniu z poprzednią generacją. Aby uaktywnić sprzęgło napędu na cztery koła nie jest potrzebna różnica obrotów między osią przednią i tylną. Rezultatem jest dodatkowa korzyść w dziedzinie aktywnego bezpieczeństwa i dynamiki jazdy.

System 4Motion Passata CC w szczegółach

Elektrohydrauliczne sprzęgło napędu na cztery koła pracuje w kąpieli olejowej. W porównaniu z poprzednią generacją, wytwarzanie ciśnienia po raz pierwszy odbywa się za pomocą pompy elektrycznej. System sprzęgła wielopłytkowego został zintegrowany z przekładnią tylnego mostu. Komputer sterujący wylicza idealny moment napędowy dla osi tylnej i za pomocą zaworu rozdziela wartość ciśnienia oleju jakie ma działać na tłok roboczy sprzęgła wielopłytkowego. Ciśnienie docisku płytek sprzęgła wzrasta przy tym proporcjonalnie do żądanego na osi tylnej momentu obrotowego. Przez zmianę wartości ciśnienia możliwa jest bezstopniowa regulacja przenoszonego momentu obrotowego. System ten inaczej niż w poprzedniej generacji 4MOTION, pracuje niezależnie od poślizgu kół, ponieważ ciśnienie robocze jest dostępne cały czas. Podczas ruszania i przyśpieszania następuje jeszcze bardziej intensywne zapobieganie poślizgowi kół osi przedniej, ponieważ komputer sterujący reguluje rozdziałem momentu obrotowego odpowiednio do dynamicznego obciążenia osi. W ekstremalnym przypadku blisko 100 procent momentu napędowego może być w dalszym ciągu kierowane na oś tylną.

Podstawowe elementy podwozia Passata CC

Passat CC pokazuje, zarówno w dziedzinie komfortu jak i właściwości jezdnych, jak powinno wyglądać podwozie współczesnego samochodu z napędem na oś przednią lub na obie osie. Czterowahaczowa oś tylna odizolowana akustycznie od karoserii za pomocą ramy pomocniczej, oś przednia McPherson z komponentami aluminiowymi i elektromechaniczne wspomaganie kierowania gwarantują szybkość reakcji, komfort i bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. We wszystkich samochodach montowany jest seryjnie układ ESP ze zintegrowaną funkcją stabilizacji samochodu z przyczepą. Oprócz znanych funkcji ESP, system umożliwia rozpoznanie, pojawiających się podczas jazdy z przyczepą, niepokojących ruchów wahadłowych przyczepy oraz ich eliminowanie poprzez celową ingerencję hamulców i redukcję momentu obrotowego silnika.

Oś przednia

Oś przednia Passata CC bazuje na konstrukcji McPherson, z umieszczonymi na dole trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i kolumnami prowadzącymi koła. Oś jest bardzo lekka i dzięki temu oferuje liczne korzyści. W obszarze bardzo sztywnej i zoptymalizowanej zderzeniowo ramy pomocniczej osi zredukowano ciężar o 4,5 kg w porównaniu z dotychczasową konstrukcją z blach stalowych. Bardzo lekkie są również wahacze poprzeczne odkuwane z aluminium. W tym przypadku redukcja ciężaru w stosunku do blach stalowych wynosi w sumie 4,2 kg. Szczególnie istotne są zabiegi konstrukcyjne zmierzające do redukcji mas nieresorowanych, dlatego oprócz wahaczy poprzecznych również zwrotnice kół zostały wykonane z aluminium. W ich przypadku suma zmniejszonego ciężaru wynosi 3,2 kilograma. Dzięki specjalnej konstrukcji stabilizatora możliwe było dodatkowe zmniejszenie ciężaru osi o kolejne 1,4 kilograma. Wszystkie zabiegi optymalizujące lekką konstrukcję osi przedniej pozwoliły w sumie zmniejszyć jej ciężar o 13,3 kilograma. A to oznacza większy komfort, większą dynamikę i mniejsze zużycie paliwa.

Oś tylna

Passat CC posiada czterowahaczową oś tylną. Jest ona bardzo lekka i oferuje wysoki poziom komfortu i stabilności jazdy. Dzięki specjalnemu rozmieszczeniu wahaczy możliwe było opracowanie - oddzielonych od siebie - wzdłużnej i poprzecznej dynamiki zawieszenia. Oddzielenie funkcji przejmowania sił wzdłużnych i sił poprzecznych gwarantuje z jednej strony optymalną dynamikę i bezpieczeństwo jazdy, a z drugiej strony zapewnia znakomity komfort toczenia kół.

Czterowahaczowa oś tylna składa się z odseparowanej ramy pomocniczej, do której w kierunku poprzecznym, za pośrednictwem wahacza dolnego, drążka korekcji zbieżności i wahacza górnego, przymocowany jest wspornik koła. Prowadzenie koła w kierunku wzdłużnym przejmuje wahacz wzdłużny. W osi tylnej zastosowano ponadto zoptymalizowane pod względem ciężaru stabilizatory rurowe. Decydujący dla wysokiego komfortu Passata CC jest fakt, że oś tylna została odseparowana od karoserii za pośrednictwem ramy pomocniczej, która została wykonana z czterech łożysk gumowo-metalowych. Mieszanka gumowa łożysk została dobrana tak, by idealnie spełniała wymagania w zakresie dynamiki jazdy. Efektem odizolowania ramy pomocniczej jest podniesienie właściwości akustycznych oraz komfortu jazdy i toczenia kół do poziomu klasy wyższej.

Nadesłał:

promo

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl