Personalizacja samochodu obowiązującym trendem
W samochodzie spędzamy dużo czasu, dlatego chcemy, by odzwierciedlał on nasze gusty i upodobania. Kiedyś możliwości zmiany wyglądu poszczególnych modeli aut były zastrzeżone tylko dla marek luksusowych, a dziś stają się powszechnie dostępne.
Henry Ford kiedyś powiedział, że „Klient ma prawo wyboru koloru auta pod warunkiem, że będzie to kolor czarny". W ten sposób ponad sto lat temu podchodzono do masowej produkcji samochodów. Dziś producenci co jakiś czas muszą odświeżać ich wygląd, aby móc sprostać zmiennym gustom klientów. Tworząc nowy model auta, już na wstępie prac koncepcyjnych muszą przewidzieć jego kilka wariantów stylistycznych. Może być on produkowany w wielu wersjach nadwozia, a na dodatek istnieje możliwość stylizacji jego wygląd zewnętrznego czy doboru różnych wersji wyposażenia wnętrza. Wszystko po to, by nadać mu wyrazistszy, indywidualny charakter. W efekcie personalizacji samochodu powstaje własna kompozycja, która wyróżnia się na drodze i jest dopasowana do gustów kierowcy. Nawet producenci samochodów z segmentów ekonomicznych oferują swoim klientom szeroki wachlarz pakietów stylizacyjnych i akcesoriów do samochodu. Zazwyczaj w pierwszej kolejności modyfikowane są zderzaki, atrapy przedniej maski, sposób umiejscowienia świateł przeciwmgielnych, czy też wprowadzane są nowe kolekcje felg aluminiowych lub kolory karoserii.
Karoseria - pierwszy front stylizacji
O wyglądzie zewnętrznym samochodu w największej mierze decydują elementy przedniego pasa karoserii, jak np. zderzaki i wloty powietrza na masce. W przypadku pakietu sportowego będą to dynamicznie uformowane zderzaki przedni i tylny, obniżone progi samochodowe, mocno wyeksponowany przedni grill, duże wloty powietrza oraz charakterystyczny wygląd układu wydechowego. Karoseria samochodu może dodatkowo uzyskać ozdobne oznaczenia wskazujące na sportową linię. Taka konfiguracja może również wyróżniać się lakierem innym niż standardowy, kolorem dachu czy lusterek zewnętrznych. Dodatkowo opony tego typu aut są szersze, a alufelgi zyskują ozdobny wygląd. Z kolei w przypadku stylizacji off-roadowych zawieszenie auta jest podniesione wyżej niż w wersji standardowej, co pozwala na łatwiejszą jazdę poza drogami asfaltowymi. Zderzaki są natomiast ukształtowane w taki sposób, by umożliwiały pokonywanie stromych wzniesień. To jednak zazwyczaj tylko wizualne stylizacje, które dają ograniczone możliwości podczas prawdziwej jazdy terenowej. Natomiast w eleganckich wersjach maskownice zyskują więcej dodatków chromowanych. Chrom czy nikiel akcentują również wygląd zderzaków, przednich reflektorów, progów samochodowych, klamek czy listew przyszybowych.
- Projektowanie samochodów to ciągła walka o zainteresowanie klientów, która wymusza na producentach poszukiwanie nowych materiałów pozwalających na elastyczne modyfikowanie form poszczególnych części i finalnie - wyglądu nadwozia. Takim tworzywem jest na przykład spieniony polipropylen EPP, który pozwala na łatwe formowanie lekkich i wytrzymałych elementów, jak np.: wypełnienia zderzaków. To odporny na odkształcenia materiał, który dodatkowo bardzo dobrze pochłania energię uderzeń. Dzięki nowoczesnym narzędziom produkcyjnym jesteśmy w stanie wytwarzać z niego elementy w szerokiej gamie kształtów, które mogą odpowiadać surowym wymaganiom w zakresie parametrów, związanych np. z wytrzymałością mechaniczną - mówi Marcin Okrasiński, Development Manager w Knauf Industries Poland.
Wnętrze „uszyte" na miarę kierowcy
We wnętrzu samochodu przebywamy na co dzień, dlatego w tym przypadku najmocniej odczuwamy potrzebę jego dostosowania do własnych gustów i upodobań, co można zrobić poprzez dobór odpowiednich dodatków samochodowych. W pojazdach w stylizacji sportowej z reguły akcesoria do wnętrza samochodu, jak kierownica i gałka zmiany biegów są wzorowane na tych spotykanych w samochodach rajdowych. Fotele samochodowe i zagłówki otrzymują natomiast bardziej wyprofilowany i dopasowany do sylwetki kierującego kształt. Taka stylizacja ma nie tylko odzwierciedlać sportowy charakter auta. Pozawala także zachować prawidłową pozycję za kierownicą podczas szybkiej jazdy i pokonywania zakrętów, jak również zapewnić lepszą ochronę kręgosłupa, szyi oraz głowy. W tego typu autach można spotkać aluminiowe lub karbonowe ozdobne wstawki na desce rozdzielczej. Z kolei w wersjach eleganckich dominują bardziej luksusowe akcesoria do wnętrza samochodu. Fotele pokrywane są wysokogatunkową skórą w różnych kolorach i przeszyciach. Wstawki na desce rozdzielczej czy drzwiach wykonuje się z okładzin imitujących egzotyczne gatunki drewna. Natomiast klamki, przyciski, wloty powietrza i pokrętła produkuje się z najwyższej jakości materiałów, jak aluminium czy stal szczotkowana.
- Produkcja tak zróżnicowanej gamy komponentów do wnętrz samochodowych wymaga użycia technologii i materiałów, które dają dużą swobodę projektową. Poza walorami estetycznymi materiały te powinny też spełniać określone wymogi trwałości i bezpieczeństwa. Dlatego spieniony polipropylen coraz częściej znajduje zastosowanie przy wytwarzaniu takich części samochodowych, jak rdzenie zagłówków, footresty, elementy kokpitu, kanapy czy wypełnienia słupków. Dzięki swoim właściwościom podnosi bezpieczeństwo pasażerów, a jednocześnie wpływa na wagę auta. Dlatego przewidujemy, że znajdzie on szersze zastosowanie również przy wytwarzaniu innych części do nowoczesnych pojazdów przyszłości - podkreśla Marcin Okrasiński, Development Manager w Knauf Industries Poland.
O Knauf Industries
Firma Knauf Industries to jeden z największych przetwórców tworzyw sztucznych na świecie. Produkuje wysokiej jakości kształtki, opakowania i izolacje z materiałów spienionych EPS i EPP, a także elementy plastikowe wykonane metodą wtrysku tworzyw termoplastycznych. Już od ponad 20 lat dostarcza rozwiązania motoryzacyjne dla największych na świecie producentów oryginalnego wyposażenia (OEM) i bezpośrednich dostawców (Tier 1).
42 nowoczesne zakłady produkcyjne na całym świecie elastycznie dostosowują swoje zdolności do potrzeb i wymagań klientów z branży motoryzacyjnej. Gwarancją innowacyjności jest wyspecjalizowane Centrum R&D. Obydwa polskie zakłady Knauf Industries posiadają certyfikaty IATF 16949:2016 będące gwarancją najwyższej jakości produkcji i stałego doskonalenia. W Polsce części dla branży automotive powstają w zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w Mszczonowie (pod Warszawą) oraz w Nowej Wsi Wrocławskiej. Więcej informacji na stronie: www.knaufautomotive.com/pl
Nadesłał:
E.C.H.O. Communications
|