Piękniejsze oblicze Łodzi – przejście przy ul. Uniwersyteckiej odnowione!
Okolice ul. Uniwersyteckiej w Łodzi to śródmiejska lokalizacja, w której dominują kamienice, budynki uniwersyteckie, biurowce. W tym otoczeniu znajduje się przejście między ulicą a pobliskim osiedlem. To jeszcze do niedawna zaniedbane miejsce stanowiło „zgrzyt” w atrakcyjnej miejskiej przestrzeni.
Łódzka lokalizacja, która została wybrana do odnowienia w ramach programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!”, to przejście między ulicą Uniwersytecką a ciągiem podwórek łączących budynki mieszkalne osiedla. Stanowi codzienny widok z okna oraz pierwszy krajobraz, jaki widzą mieszkańcy. To także często uczęszczane połączenie w drodze do pobliskich biurowców i budynków uniwersyteckich. Jeszcze niedawno przejście między osiedlem a ulicą odstraszało swoim wyglądem. Od lat nieczyszczone, brudne i nieatrakcyjne, pokryte licznymi napisami graffiti, nie zachęcało do korzystania z niego.
Teraz dzięki akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” miejsce odzyskało dawny blask - zostało wyczyszczone z napisów, odświeżone i odmalowane. Upiększyły je także kolorowe aranżacje roślinne. Dzięki tym zabiegom przestrzeń stała się nie tylko piękniejsza, ale też bardziej przyjazna mieszkańcom. W pobliżu tego popularnego przejścia stanęły również stojaki na rowery, stanowiąc duże udogodnienie dla mieszkańców. Co więcej, odświeżenie przejścia przy ul. Uniwersyteckiej w ramach programu stanowi początek pozytywnych zmian w tej przestrzeni. A podczas realizacji odświeżenia mieszkańcy entuzjastycznie komentowali zmiany, którym uległo ich otoczenie. - Aranżowanie przestrzeni publicznych na osiedlach mieszkaniowych staje się coraz bardziej priorytetową kwestią. Odnowiona w ramach akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” przestrzeń prześwitu na ul. Uniwersyteckiej od teraz jest miejscem, gdzie mieszkańcy mogą pozostawić swoje dwukołowce, została też wzbogacona o element zieleni stanowiący swoistą bramę do projektowanej tu przestrzeni. W odczuciu moim, jak i okolicznych mieszkańców, odnowienie tej przestrzeni zawiera unifikację wszystkich elementów zagospodarowania przestrzennego, jak również małą architekturę, tj. drobne meble miejskie, elementy dekoracyjne oraz inne detale przywracające drobną faunę miejską oraz ułatwiające utrzymanie porządku - komentuje realizację odświeżenia Paweł Jędrachowicz, aktywista i animator ruchu miejskiego Wschód Śródmieścia, który zgłosił miejsce do programu.
Wybór łódzkiej lokalizacji do renowacji w ramach akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” komentuje Teresa Latuszewska-Syrda, prezes zarządu Fundacji Urban Forms, partnera programu: „Wokół nas jest wiele pięknych miejsc, których uroku nie zauważamy, ponieważ są one zaniedbane. To właśnie takim miejscom w ramach programu „Cif. Witaj, piękna Polsko!” chcemy przywrócić blask. Szukamy takich lokalizacji, które po renowacji będą służyły lokalnym społecznościom. Robimy to, ponieważ wiemy, jak ważne dla naszego zdrowia i samopoczucia jest czyste, estetyczne, atrakcyjne otoczenie. Przejście zlokalizowane przy ulicy Uniwersyteckiej w Łodzi jest częścią rozległego osiedla zamieszkiwanego przez bardzo prężnie działającą społeczność lokalną, która z dużą energią wprowadza pozytywne zmiany w swoim otoczeniu. Jesteśmy pewni, że wyczyszczenie tej przestrzeni i dodanie roślin, które wypełnią puste dotychczas donice, sprawi, że miejsce będzie cieszyć zarówno mieszkańców, jak i przechodniów”.
Badania potwierdzają, że otoczenie ma znaczenie!
Estetyka miejsc, w których funkcjonuje dana społeczność wpływa nie tylko na jakość życia mieszkańców, ale także buduje zaangażowanie społeczne. Ponadto życie w zadbanym, estetycznym otoczeniu pozwala na właściwy odpoczynek i regenerację. Takie wnioski płyną z badań nad projektami rewitalizacyjnymi na całym świecie. Badania te wykazały, że poprawa wyglądu otoczenia pozytywnie wpływa na lokalne społeczności - wzrasta zadowolenie z życia w miejscu zamieszkania i, co niezwykle ciekawe, satysfakcja z życia całej społeczności1.
Przykładowo, realizując projekt odnawiania przestrzeni w jednym z australijskich miast badano stosunek mieszkańców do najbliższego otoczenia przed i po wprowadzeniu ulepszeń. Po renowacji znacząco wzrosła liczba mieszkańców mówiących, że w ich sąsiedztwie znajdują się atrakcyjne budynki (64% po renowacji vs 18% przed renowacją), o wiele częściej mówili o poczuciu przynależności do społeczności sąsiedzkiej (70% po renowacji vs 48% przed renowacją), a swoje otoczenie określali jako bezpieczne (27% po renowacji vs 8% przed renowacją). Co też niezwykle ważne, więcej osób przybywających do tej okolicy z zewnątrz chciałoby tu pozostać (54% po renowacji vs 13% przed renowacją).2
Podobne wnioski płyną z przeprowadzonego niedawno eksperymentu. Zbadano wówczas reakcje ponad 2 tysięcy uczestników obcujących z rzeczami codziennego użytku, wśród których znajdowały się przedmioty „piękne”, „funkcjonalne” i „piękne i funkcjonalne”. Monitorowano rytm serca badanych oraz wydzielanie potu. Okazało się, że obiekty czysto funkcjonalne, które nie były piękne, powodowały wzrost negatywnych emocji o 23%. Natomiast obcowanie z rzeczami jednocześnie pięknymi i funkcjonalnymi wywoływało pozytywne emocje, takie jak spokój i zadowolenie, redukując aż o 33% takie odczucia jak gniew czy irytacja3. Te wnioski płynące z badań potwierdzają ważną funkcję, jaką spełnia program „Cif. Witaj, piękna Polsko!” oraz właściwy dobór miejsc do renowacji – zarówno pięknych, jak i funkcjonalnych. Dzięki temu przeprowadzone remonty będą poprawiać jakość życia i samopoczucie mieszkańców.
O programie
„Cif. Witaj, piękna Polsko!” to akcja społeczno-edukacyjna, której misją jest uświadamianie Polakom, jak ważne jest, by dbać o swoje otoczenie – nie tylko we własnym domu, ale także na zewnątrz, w miejscu zamieszkania. Przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy, wpływa bowiem na jakość i komfort życia. Marka Cif
realizuje ten cel, odnawiając w polskich miastach te miejsca, które odgrywają ważną rolę w życiu lokalnych społeczności. W ramach akcji w 2018 r. zostanie przeprowadzonych 12 renowacji. Podejmowane działania mają na celu stwarzanie mieszkańcom warunków, w których mogą poprawić komfort swojego życia oraz budować wzajemne więzi. Program ma charakter edukacyjny, mając inspirować Polaków do aktywnego działania na rzecz zmian w swoim otoczeniu.
Urban Forms
Partnerem akcji „Cif. Witaj, piękna Polsko!” jest Fundacja Urban Forms. Od 2009 r. zajmuje się ona szeroko pojętą kulturą miejską. Organizuje, promuje i wspiera inicjatywy artystyczne, przeprowadza działania edukacyjne i społeczne. Angażuje się w aktywności, które przyczyniają się do poprawy jakości życia w mieście. Misja Fundacji – przywracanie piękna zaniedbanej przestrzeni, żeby ożywić lokalną społeczność, idealnie harmonizuje się z misją Cif, dlatego Fundacja przyjęła zaproszenie do realizacji wspólnego projektu.
1 Eziyi O. Ibem , Dolapo Amole. Subjective life satisfaction in public housing in urban areas of Ogun State, Nigeria. Cities Volume 35, December 2013, Pages 51–61.
2 Raport „Jak piękniejsze otoczenie wypływa na nasze samopoczucie”, dr Simone Moor, 2016.
3 jw.
Nadesłał:
Anna1
|