Pieniądze są w sieciach handlowych
Największe sieci handlowe i hurtowe, lokalni dystrybutorzy i specjalistyczne hurtownie. „Listę 400 sieci handlowych i hurtowych”, praktyczny przewodnik po branży dystrybucyjnej, prezentują redakcje serwisów portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl oraz magazynu Rynek Spożywczy wraz z firmą Bisnode Polska.
Ranking 400 firm z branży dystrybucyjnej tworzą dwa podstawowe zestawienia – sieci handlowych i firm hurtowych. Ciekawe dane wynikają z zestawienia w jedną listę pierwszych 20 firm z obu rankingów – okazuje się wówczas, że w takim TOP 20 bezapelacyjnie królują sieci detaliczne. Spośród firm z czołówki tylko 5 zajmuje się hurtem, zaś w TOP 10 są jedynie dwie hurtownie – Grupa Eurocash (z firmą Tradis) i Makro Cash & Carry Polska.
Tak silna pozycja sieci detalicznych pokazuje z jednej strony pewną słabość rynku hurtowego, z drugiej dowodzi, że strategia hurtowników oparta na inwestowaniu w sieci partnerskie jest właściwym rozwiązaniem biznesowym. Szczególnie, że każdego roku upada nawet 6 tys. niezależnych sklepów, a tym samym rynek potencjalnych klientów hurtowni się kurczy, zaś branża HoReCa – duży klient hurtowni – ze względu na kryzys nie rozwija się tak szybko, jakby mogła.
– W zestawieniu największych firm dystrybucyjnych widać miażdżącą przewagę sieci detalicznych nad branżą hurtową. To pokazuje, gdzie znajdują się prawdziwe pieniądze – w kieszeni Kowalskiego, robiącego codzienne zakupy. To dowodzi także, iż na rynku wygrywa ten kto ma własne sklepy – mówi Łukasz Stępniak, redaktor naczelny magazynu Rynek Spożywczy i serwisu portalspozywczy.pl.
Według danych firmy Bisnode Polska pierwszych sto firm handlowych zestawionych w rankingu „Lista 400 sieci handlowych i hurtowych” wykazało blisko 140 mld zł przychodu ze sprzedaży. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego stanowi to wzrost o ponad 20 proc. W 2012 roku sama sieć Biedronka (największy detalista) sprzedała towary za ponad 28 mld zł, a największy hurtownik, grupa Eurocash za ok. 16,5 mld zł.
– Karty w czołówce firm handlowych zostały rozdane i do przetasowań oraz utraty miejsca w pierwszej trójce mogą doprowadzić jedynie, niezwykle dynamiczne działania konsolidacyjne konkurencji, błędy w zarządzaniu lub decyzje zagranicznych centrali niektórych firm handlowych, które postanowią wyjść z polskiego rynku – stwierdza Łukasz Stępniak.
Rynek handlowy w Polsce integruje się dość wolno, jednak branża dystrybucyjna mocno się zmienia. Mają na to wpływ spowolnienie gospodarcze oraz ostra konkurencja.
– W Polsce w ostatnich latach na rynku zaszła zmiana bez precedensu w przeszłości. Zatarła się różnica pomiędzy dyskontami, hipermarketami i supermarketami. Sieci handlowe, szczególnie te z sektora FMCG, agresywnie szukając kontaktu z klientem, coraz częściej przemieszczają się pomiędzy tymi kategoriami. W konsekwencji świat sieci handlowych w kraju stanął na głowie. Dyskonty chcą być supermarketami, a delikatesy gonią za niskimi cenami – mówi Tomasz Starzyk, ekspert firmy Bisnode Polska.
Dyskonty, dla których do niedawna najważniejszym kryterium była cena, teraz stawiają na markowe produkty i bardziej zamożnych klientów, a hipermarkety ruszyły w wyścigu z dyskontami o to, gdzie są najtańsze produkty. Przyjęły strategię dyskontów głównie z powodu niezadowalających wyników finansowych. Dyskontom udało się przyciągnąć nie tylko stałych bywalców hipermarketów, lecz przede wszystkim tych kupujących w małych sklepikach osiedlowych.
– Trudno się temu dziwić dzisiaj, kiedy oprócz niskiej ceny, konsument oczekuje wysokiej jakości produktu. Wydaje się, że bój o klienta wygrały dyskonty, które w porę dostrzegły nadchodzące zmiany, z sukcesem opierając swoje strategie na potrzebie klienta. Dyskontom udało się przyciągnąć do kas nie tylko stałych bywalców hipermarketów, lecz przede wszystkim tych kupujących w małych sklepikach osiedlowych – zauważa Tomasz Starzyk.
Liderem „Listy 400 sieci handlowych i hurtowych” jest Jeronimo Martins, właściciel największej w kraju sieci handlowej Biedronka i drogerii Hebe, którego skonsolidowana sprzedaż wzrosła o ponad 25 proc. w porównaniu z 2010 rokiem. Na drugim miejscu, z blisko 10 proc. wzrostem sprzedaży uplasowała się firma Tesco, trzecie miejsce, ze wzrostem sprzedaży na poziomie 28 proc. ma Grupa Eurocash.
Kolejne pozycje w TOP 20 „Listy 400 sieci handlowych i hurtowych” zajmują kolejno: Makro Cash & Carry Polska, Carrefour, Lidl, Lewiatan, Kaufland, Auchan, Real, Kolporter, Ruch, Intermarche, Lekkerland, Selgros, Polomarket, Polska Sieć Handlowa Nasz Sklep, Żabka, E.Leclerc oraz Netto.
W prezentowanym zestawieniu 20 największych dystrybutorów, uwzględnione zostały samodzielne spółki i grupy kapitałowe, natomiast pominięto podmioty zależne większych struktur kapitałowych (np. Grupa Eurocash, spółka KDWT), a także firmy, które zajmują się jednocześnie produkcją i dystrybucją (np. Grupa Żywiec).
***
Metodologia opracowania zestawienia:
Zestawienie 400 działających w Polsce sieci detalicznych i hurtowych specjalizujących się w sprzedaży produktów FMCG powstało w wyniku współpracy redakcji Rynku Spożywczego i Grupy Bisnode Polska.
W oparciu o dane z Krajowego Rejestru Sądowego oraz własne źródła informacji wytypowano przedsiębiorstwa handlowe (i produkcyjno-handlowe). Na wygenerowaną grupę firm nałożono dostępne dane finansowe z lat 2011 i 2010. Zestawienie zostało uzupełnione o informacje finansowe sieci detalicznych i hurtowni, które wypełniły i odesłały ankietę opublikowaną na stronach serwisu www.portalspozywczy.pl.
Finalnie lista firm została podzielona według specjalizacji (handel detaliczny i hurtowy) oraz danych finansowych (z danymi finansowymi i bez danych finansowych). W efekcie powstały cztery spisy firm handlowych, które w sumie tworzą zestawienie 400 sieci detalicznych i hurtowych.
„Lista 400 sieci handlowych i hurtowych” została opublikowana w marcowym wydaniu miesięcznika Rynek Spożywczy.
Zapraszamy do wizyty na stronach www.portalspozywczy.pl oraz www.dlahandlu.pl
###
Informacje o Grupie PTWP SA:
Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer oraz organizatorem spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.
Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, farmer.pl oraz serwis gieldarolna.pl.
Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl.
Nadesłał:
ImagoPR
|