Pierwsza praca - co warto wiedzieć


Pierwsza praca - co warto wiedzieć
2015-09-06
Pierwsza praca to dla wielu osób bardzo duży stres. W końcu wchodzą oni w nowy etap życia, muszą wykazać się wiedzą, umiejętnościami, ale także odpowiedzialnością.
 Warto również znać podstawowe przepisy prawa pracy. Dzięki temu unikniemy wielu nieporozumień i zarazem zadbamy o swoje bezpieczeństwo. Jakie przepisy kodeksu pracy należy znać?

Umowa

Przystępując do pierwszej pracy każdy pracownik powinien zawrzeć z pracodawcą umowę, która stanowi podstawę prawną nawiązania stosunku pracy. Warto pamiętać o tym, iż umowa powinna być sporządzona w formie pisemnej, a jej najważniejsze i zarazem niezbędne elementy to:
 
- data i miejsce zawarcia umowy,
- strony umowy,
- charakter umowy,
- obowiązki pracownika,
- stanowisko, czyli rodzaj wykonywanej pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- zakres obowiązków,
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy,
- wysokość wynagrodzenia.

W szczególności należy zwrócić uwagę na termin zawarcia umowy. Nie może on być późniejszy niż termin rozpoczęcia pracy. Niezastosowanie się do tego przepisu przez pracodawcę jest naruszeniem praw pracowniczych.

Kodeks pracy wyróżnia następujące rodzaje umów:

1. Umowa na okres próbny, maksymalnie na 3 miesiące - może być zawarta tylko raz z jednym pracownikiem
2. Umowa na czas określony - może być zawarta maksymalnie 2 razy z  tym samym pracownikiem. Kolejna zawierana z nim umowa musi mieć czas nieokreślony.
3. Umowa na czas wykonania konkretnej pracy. Po jej wykonaniu umowa wygasa. 
4. Umowa na zastępstwo.

Badania i szkolenia

Obowiązkiem pracodawcy zatrudniającego nowego pracownika jest skierowanie go na badania lekarskie potwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania danej pracy. Oprócz tego musi on zgłosić pracownika do ubezpieczenia społecznego w ciągu 7 dni od momentu zatrudnienia. Ponadto obowiązkowe jest również odbycie szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli BHP. Zakres szkolenia powinien przede wszystkim być dostosowany do stanowiska, które zajmować będzie zatrudniony.

Urlopy

Zasadniczo przystępując do pierwszej pracy pracownikowi przysługuje 20 dni urlopu w ciągu roku. Po osiągnięciu 10-letniego stażu pracy wymiar ten zwiększa się do 26 dni. Warto jednak wiedzieć, iż do stażu pracy wlicza się również wykształcenie: ukończenie studiów wyższych dolicza 8 lat do stażu pracy,szkoły policealnej - 6 lat, technikum - 5 lat, liceum - 4 lata.

To zaledwie kilka przykładów przepisów, które należy znać, przyjmując się do pracy. Warto na bieżąco śledzić zmiany w kodeksie pracy, czytać artykuły związane z przepisami prawnymi, np. na stronie: http://kancelariaea.pl/publikacje, gdyż nieznajomość prawa szkodzi. 
 
Zobacz również: Usługi prawne Wrocław - profesjonalna kancelaria adwokacka 

Nadesłał:

easylife

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl