PO PIERWSZE REKRUTACJA. PO DRUGIE MOTYWACJA
Firma to ludzie, a firma, która osiąga duże sukcesy, to dobry i zgrany zespół specjalistów. Stworzenie lojalnego, zaangażowanego w życie firmy zespołu, to dla pracodawców z każdy rokiem coraz większe wyzwanie.
Zrekrutowanie odpowiednich osób na właściwe stanowiska to połowa sukcesu, drugą jest zaoferowanie konkurencyjnych warunków zatrudnienia, by chcieli zostać w strukturach firmy na dłużej. Prognozy na 2018 rok jasno pokazują – powstaje coraz więcej nowych miejsc pracy, a co się z tym wiąże, wyścig o dobrego pracownika trwa.
Polska gospodarka rozwija się dynamicznie. Eksperci prognozują, że w 2018 roku bezrobocie spadnie poniżej 6%. Dodatkowo, w wyniku nowych inwestycji polskich i zagranicznych przedsiębiorców, także w ramach programów unijnych, powstaną nowe miejsca pracy. Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów sprawia, iż pracodawcy powinni być czujni na zachodzące na rynku pracy zmiany, a także na poziom zadowolenia swoich pracowników, by w odpowiednim czasie zareagować i zatrzymać ich w firmie.
REKRUTACJA CORAZ DROŻSZA
Konkurencja na rynku pracy sprawia, iż powszechnie stosowane metody rekrutacji tj. umieszczenie ogłoszenia na portalu czy firmowej stronie internetowej, to za mało, by znaleźć wartościowego pracownika. Firmy chcąc z powodzeniem zakończyć proces rekrutacji, aby nie pogubić się w gąszczu stosowanych metod, powinny korzystać z systemów typu HRM oraz regularnie analizować skuteczność poszczególnych metod rekrutacji. Rozwijać się będą także wszelkie aplikacje i portale wspomagające poszukiwanie kandydatów.
- Ogólnopolskie portale wyczuły koniunkturę i już zapowiedziały wzrost cen ogłoszeń o pracę. Jednak one same już nie wystarczą, aby pozyskać odpowiednich kandydatów. Wiele przedsiębiorstw zwraca się o pomoc do firm rekrutacyjnych. Te zwykle uzależniają swoje wynagrodzenie od poziomu uposażenia rekomendowanych osób. W związku z rynkiem pracownika oczekiwania chętnych do pracy są wyższe niż przed rokiem, stąd koszty znalezienia etatowca za pośrednictwem odpowiedniej agencji także wzrosną - mówi Natalia Bogdan, właścicielka agencji rekrutacyjnej Jobhouse.
MOTYWACJA NIEZBĘDNA
Konkurencyjne warunki finansowe są niezmiennie najlepszą kartą przetargową w rozmowach z potencjalnym pracownikiem. Potwierdzają to wyniki badań „Szczęście w pracy Polaków” pokazując, iż aż dla 88% Polaków dobre wynagrodzenie ma wpływ na ich zadowolenie z wykonywanego zawodu. Dlatego też liczni przedsiębiorcy w obawie o utratę siły roboczej, już w planach na 2018 rok zwiększają budżet na wynagrodzenia oraz na benefity pozapłacowe, aby móc zaoferować korzystne warunki finansowe i zatrzymać osoby zatrudnione w firmie. Jednak, pieniądze to nie wszystko, polscy pracownicy chcą się rozwijać, szkolić, pogłębiać swoje pasje i umiejętności. Pragną też mieć wpływ na otaczającą ich rzeczywistość oraz posiadać możliwość pogodzenia życia zawodowego z prywatnym i nie chcą pracować po godzinach.
- Pracodawcy, aby przyciągnąć kandydatów do swojej firmy muszą być lepsi od konkurencji. Powinni stworzyć strategię dotyczącą wizerunku na rynku zatrudnienia, niebanalne ogłoszenia o pracę, komunikowanie wartości firmy, zaplanowanie onboardingu i ścieżki kariery nowych pracowników, ciekawe przedstawianie benefitów i kultury organizacji. To tylko niektóre sposoby pozyskania nowych pracowników, jakie my stosujemy w naszej firmie. Inwestycja w zakładkę kariera, media społecznościowe i specjalistów HR będą więc nieuniknione - mówi Natalia Bogdan, właścicielka agencji rekrutacyjnej Jobhouse.
Rok 2018 wydaje się przynosić dobre wieści dla pracowników, a nie najlepsze dla pracodawców. To dobry rok, by zmienić pracę lub renegocjować warunki zatrudnienia. Dobra passa pracowników niestety nie będzie trwała wiecznie. Prawdopodobnie już koniec roku 2019 przyniesie zmiany na korzyść pracodawców.
Nadesłał:
Aleksandra Matuła
|