Podróż dookoła świata wiedzie przez... Sokółkę
30 krajów świata i ponad 73 tysiące kilometrów w niewiele ponad rok. To dystans, jaki pokonał samochód przekonstruowany specjalnie dla potrzeb transkontynentalnego testu przez producenta łożysk polimerowych.
Od lutego 2014 samochód przejechał przez Azję, Amerykę Północną i Południową, a w październiku ubiegłego roku rozpoczął „wycieczkę” po Europie. Tę wyjątkową podróż, której celem było zaprezentowanie wytrzymałości tych łożysk, auto zakończy 24 stycznia w Warszawie, w siedzibie firmy Igus- producenta tych elementów.
Wizycie tego samochodu w siedzibie Metal – Fachu w Sokółce towarzyszyli również studenci Politechniki Białostockiej, twórcy słynnego już łazika marsjańskiego – Hyperiona. W tym „kosmicznym” pojeździe również zastosowano łożyska polimerowe Igusa.
Podczas całej podróży, samochód przeciwstawił się wszystkim niekorzystnym warunkom atmosferycznym. Przejazdy przez pustynie, górskie przełęcze, lasy deszczowe i chaos ruchu ulicznego wielkich miast, przebiegły bez większych problemów, nawet przy temperaturach znacznie przekraczających 300 C.
W projekt Igus zaangażował studentów Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kolonii, wspólnie z którymi konstruktorzy warszawskiej firmy przeprowadzili modernizację małego samochodu osobowego. W 56 miejscach wymieniono fabrycznie stosowane podzespoły i zastąpiono je łożyskami polimerowymi. Dzięki temu auto stało się lżejsze i bardziej ekonomiczne. Wymagało to całkowitego rozebrania wielu modułów na pojedyncze części oraz ich ponownego złożenia w całość, w sposób zgodny z konstrukcją fabryczną. Co ważne, przeróbki nie spowodowały utraty ważności certyfikatu bezpieczeństwa TUV.
Specyficzne właściwości łożysk - odporność na czynniki atmosferyczne, znaczna wytrzymałość na ściskanie i właściwości w zakresie tłumienia, sprawiają, że są odpowiednie do zastosowania w mechanizmie jezdnym, komorze silnikowej czy przekładni. Co ciekawe, wykorzystuje je również sokólski Metal – Fach w konstruowaniu swoich maszyn rolniczych. Dzięki tym rozwiązaniom urządzenia są mniej podatne na awarie.
Szerokie zastosowanie bezsmarowych łożysk ślizgowych iglidur w różnych aplikacjach na całym świecie, wiąże się z ochroną środowiska naturalnego i obniżeniem kosztów produkcji, a dzięki odporności na zużycie - wydłużeniem okresu użytkowania. Znajdują zastosowanie w wielu sektorach przemysłu – m.in. właśnie motoryzacji czy budowie maszyn. W ubiegłym roku zamontowano 200 milionów łożysk polimerowych do samochodów osobowych.
Nadesłał:
publicum
|