Podstawowe zasady rachunkowości


Podstawowe zasady rachunkowości
2013-09-20
Rachunkowość, jak każda inna dziedzina, posiada określone wzorce i zasady, które instruują jak należy w niej postępować. W efekcie czego, wszelkie działania charakteryzują się uniwersalnością, terminowością i wiarygodnością, niezależnie od firmy w jakiej są prowadzone.

Są to bowiem wytyczne nadrzędne, które gwarantują prawidłowe funkcjonowanie systemu rachunkowego, dzięki czemu obraz całej firmy jest przedstawiony w sposób rzetelny. Poniżej przedstawiamy krótki opis każdej z nich.

Zasada memoriału to pierwsza z wytycznych. Zgodnie z nią w księgach rachunkowych oraz  sprawozdaniach należy ujmować każdą z przeprowadzonych w danym okresie operacji finansowych. Zabrania ona natomiast zamieszczać w nim te operacje, które miały miejsce w innym okresie sprawozdawczym. Ma bowiem na celu zagwarantować rzetelne pogrupowanie wszystkich informacji o stanie finansów firmy.

Kolejna z zasada to zasada współmierności. Oznacza ona, iż w księgach rachunkowych przedsiębiorstwa muszą znaleźć się wszystkie informacje dotyczące przychodów organizacji oraz poniesionych przez nią kosztów ich uzyskania.

Zasada ostrożnej wyceny bywa z kolei często zwana zasadą pesymistycznego podejścia, gdyż zgodnie z nią, w księgach i sprawozdaniach finansowych nie należy zawyżać kwot majątku i przychodów, a w przypadku poniesionych kosztów i zobowiązań ich nie zaniżać.

Czwarta z wytycznych to zasada istotności. Mówi ona, iż decydując się na wybór jakiegoś rozwiązania, należy korzystać wyłącznie z uproszczeń dozwolonych przez przepisy. Kwestią najistotniejszą jest tu fakt, iż wykorzystane rozwiązania nie mogą w żaden sposób rozmywać rzetelnego obrazu sytuacji finansowej firmy.

Zasada ciągłości to kolejna z reguł. Zgodnie  z nią, przez kolejne lata działalności, do prowadzanie dokumentów finansowych należy stosować tą samą metodę. Ma to zagwarantować możliwość porównywania kolejnych okresów sprawozdawczych.

Następna z wytycznych to zasada wyższości treści nad formą. Oznacza ona, iż wszystkie operacje przeprowadzane przez firmę muszą znaleźć się w księgach rachunkowych i w sprawozdaniach w sposób akuratny do ich rzeczywistej treści – nawet w przypadku, gdy formalnie nie powinny zostać w nich ujęte. Bardzo istotna jest tu także zgodna z realiami prezentacja zdarzeń.

Siódma z reguł to zasada kompensat. Oznacza, iż najważniejsze kategorie rachunkowości należy zawsze wykazywać oddzielnie w sprawozdaniu – nie wolno ich kompensować. Poza kilkoma wyjątkami, stosowana jest głównie w przypadku różnego rodzaju bilansów finansowych.

Ósma, a zarazem ostatnia z zasad, to zasada kontynuacji działalności. W jej przypadku należy z góry założyć, że organizacja przez najbliższy okres czasu będzie kontynuowała swoją działalność oraz że nie zamierza jej zaprzestać ani zlikwidować. Takiej oceny należy dokonać przed sporządzeniem sprawozdania finansowego.

Osiem powyższych zasad stanowi wyłącznie ogólny wykaz wytycznych, jakimi należy kierować się w rachunkowości. Natomiast więcej informacji na temat jej profesjonalnego prowadzenia można znaleźć na stronie: www.asset.rzeszow.pl.

Nadesłał:

Eizzy

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl