Pojedynek kierowców Volkswagena o zwycięstwo w "Dakarze" wciąż nierozstrzygnięty
Dzięki dwóm Race Touaregom walka o zwycięstwo w Rajdzie Dakar 2010 będzie emocjonująca do ostatniej minuty.
Na trzynastym, przedostatnim etapie tego pustynnego maratonu, Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D) zmniejszyli stratę do kolegów z zespołu Carlosa Sainza/Lucasa Cruz (E/E) o 2 minuty i 32 sekundy. W ten sposób przewaga hiszpańskiego duetu nad kolegami w klasyfikacji generalnej skurczyła się do zaledwie 2 minut i 48 sekund. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA) są trzecią załogą Volkswagena w czołówce tego zestawienia.
Od kilku dni kierowcy z dwóch pierwszych miejsc utrzymują kibiców Dakaru w napięciu. Po niesamowitym pościgu Al-Attiyah/Gottschalk zdecydowanie zmniejszyli swoją stratę do lidera, która na dziesiątym etapie wynosiła 10 minut i 6 sekund. Po dzisiejszym odcinku specjalnym z San Rafael do Santa Rosa, Carlos Sainz wyprzeda ich tylko o 168 sekund. Zatem aż do mety w Buenos Aires walka będzie emocjonująca.
Trzynasty etap, liczący łącznie 725 kilometrów, wygrali Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F/F) w BMW X-raid, drugi był Al-Attiyah. Sainz i Miller ukończyli dzisiejszy odcinek na czwartej i piątej pozycji. W klasyfikacji generalnej Peterhansel zajmuje czwarte miejsce i jest kierowcą znajdującym się najbliżej trzech prowadzących Race Touaregów. Czwarty Race Touareg Giniela de Villiers/Dirka von Zitzewitz (ZA/D) zamyka najlepszą siódemkę zawodników.
Przedostatni odcinek specjalny „Dakaru", o długości 368 kilometrów, składał się z dwóch części o różnym charakterze. Wokół miejscowości San Rafael po raz ostatni przeprowadził kierowców przez wydmy i miękki piasek. Druga część po drogach polnych była zdecydowanie szybsza.
Kris Nissen (Dyrektor Volkswagen Motorsport)
"To był bardzo ekscytujący dzień. Rajd Dakar 2010 jest emocjonujący, a dzięki Carlosowi i Nasserowi pozostanie taki do samego końca. Dopiero jutro rozstrzygnie się, który duet Volkswagena zwycięży. Cały zespół i wszyscy kibicie mogą z niecierpliwością oczekiwać emocjonującego finału."
#300 - Giniel de Villiers, 6. miejsce w klasyfikacji dnia, 7. w klasyfikacji generalnej
"Dzień rozpoczął się pasmem wydm z miękkim piaskiem w pobliżu San Rafael. Tam wyprzedziliśmy dwa Mitsubishi, które wystartowały przed nami. Nie widzieliśmy ich, więc pewnie zjechały z trasy. Na drugiej, bardzo szybkiej części odcinka specjalnego, na której można było jechać pełnym gazem, byliśmy w tumanie kurzu za Carlosem Sousa, niestety bez szans na wyprzedzenie."
#303 - Carlos Sainz, 4. miejsce w klasyfikacji dnia, 1. w klasyfikacji generalnej
"Dzień rozpoczął się dla nas dobrze, szczególnie w sytuacji, gdy jako zwycięzcy z poprzedniego dnia, wystartowaliśmy pierwsi. Na drugim, szybkim odcinku dogonił nas Nasser Al-Attiyah i wiele ryzykując - wyprzedził. Zatem jutro, do mety, pozostaje nam tylko ta sama taktyka, jak w całym „Dakarze" - rozważnie atakować do samego końca."
#305 - Mark Miller, 5. miejsce w klasyfikacji dnia, 3. miejsce w klasyfikacji generalnej
"Ostatni odcinek po wydmach w „Dakarze" miał wprawdzie dużo miękkiego piasku, ale Race Touareg doskonale sobie z nim radził. Po nim nastąpiła ekstremalnie szybka druga część z odcinkami jak na autostradzie. Jechaliśmy trochę w kurzu, jaki zostawiły quady i motocykle, przez co na środku szerokiej drogi wpadliśmy na kamień. Musieliśmy wymienić koło i straciliśmy trochę czasu."
#306 - Nasser Al-Attiyah, 2. miejsce w klasyfikacji dnia, 2. w klasyfikacji generalnej
"Pierwszy odcinek po wydmach był nasz. Tam zarobiliśmy dużo czasu i przed końcowym fragmentem po szerokich drogach polnych byliśmy tuż za naszym kolegą - Carlosem Sainzem. Kilka razy uruchamiałem Santinel, który służy do ostrzegania jadących z przodu samochodów, ale Carlos nie zrobił nam miejsca. Pewnie nie usłyszał. W każdym bądź razie byliśmy zmuszeni do bardzo ryzykownego wyprzedzania. Jutro jeszcze wszystko jest możliwe, do samej mety będę dawał z siebie wszystko."
Z biwaku Volkswagena
- „Dakar" z małą ilością zużytych części
Do 13. etapu Rajdu Dakar zużytych zostało 307 z 450 transportowanych opon dla Race Touaregów. Także w kwestii części zamiennych, elektroniczne listy załadunkowe nie zanotowały nic szczególnego. Dotychczas potrzebna była tylko tylna pokrywa dla Carlosa Sainza po stłuczce z Robbym Gordonem (Hummer) na dwunastym etapie. Do tego dochodzą dwie przednie szyby dla Marka Millera i Carlosa Sainza, które po uderzeniu kamienia zostały na wszelki wypadek wymienione. Każda ciężarówka serwisowa wiezie kompletny zestaw nadwozia dla startujących w rajdzie samochodów.
- Codzienne zadania: listy kontrolne mechaników obejmują po 463 punkty
Przebieg dnia zespołu fabrycznego Volkswagena jest dokładnie zorganizowany. Wszyscy jego członkowie - kierowcy, piloci, inżynierowie czy mechanicy - muszą codziennie zrealizować stałe punkty programu. Załogi np. przeprowadzają poranną kontrolę prawidłowego działania Race Touaregów, sprawdzane są m.in. ciśnienia w systemach, temperatury na wyświetlaczu w kokpicie czy też takie podstawowe rzeczy jak wycieraczki, światła i klakson. Po zakończonym etapie i przekazaniu samochodu mechanikom, rozpoczynają się prace konserwacyjne, w tym kontrole filtrów oleju i powietrza, rejestru danych, uszczelek, poziomów płynów oraz części silnika, hamulców i zawieszenia. Łącznie na liście kontrolnej każdego samochodu znajdują się 463 punkty, które należy zrealizować podczas każdego dnia.
Klasyfikacja generalna po 13. etapie, San Rafael - Santa Rosa; 368/725 km
| Kierowca/Pilot | Samochód | Etap 13 | Czas łączny |
1. | Carlos Sainz | Volkswagen Race Touareg 2 | 3:02.18 godz. (4.) | 45godz. 49m 42s |
2. | Nasser Al-Attiyah | Volkswagen Race Touareg 2 | 2:59.46 godz. (2.) | + 2m 48s |
3. | Mark Miller | Volkswagen Race Touareg 2 | 3:05.54 godz. (5.) | + 31m 48s |
4. | Stéphane Peterhansel | BMW X3 CC | 2:58.25 godz. (1.) | + 2godz. 16m 49s |
5. | Guerlain Chicherit | BMW X3 CC | 3:02.10 godz. (3.) | + 4godz. 02m 42s |
6. | Carlos Sousa | Mitsubishi | 3:15.25 godz. (10.) | + 4godz. 26m 32s |
7. | Giniel de Villiers | Volkswagen Race Touareg 2 | 3:06.38 godz. (6.) | + 5godz. 09m 14s |
8. | Robby Gordon | Hummer | 3:10.46 godz. (8.) | + 6godz. 01m 02s |
9. | Orlando Terranova | Mitsubishi | 3:09.41 godz. (7.) | + 6godz. 02m 55s |
10. | Guilherme Spinelli | Mitsubishi | 3:16.05 godz. (11.) | + 6godz. 09m 09s |
Kolejny etap...
Sobota, 16 stycznia: 14. etap, Santa Rosa (RA) - Buenos Aires (RA).
Na ostatnim etapie Rajdu Dakar 2010 kierowcy przez cały czas będą poruszali się z dużymi prędkościami. W zeszłym roku na tym odcinku specjalnym, przebiegającym w odwrotnym kierunku, samochody pokonały 81 procent trasy z maksymalną prędkością. Najdłuższy fragment, na którym kierowcy nie zdejmowali nogi z gazu liczył około dziesięciu kilometrów. Długie proste przeplatane są jednak ostrymi zakrętami.
Nadesłał:
ap
|