Polacy tworzą ikony Internetu
W sieci załatwiamy mnóstwo spraw, szukamy rozrywki i informacji. Internet staje się w Polsce głównym medium. Czy w najbliższym czasie projekty typu Gadu-Gadu, Nasza Klasa, Wykop czy Fruli.pl staną się ikonami polskiej cyberprzestrzeni?
Wg. danych CBOS 45 proc. Polaków regularnie korzysta z Internetu. Na tle średniej europejskiej to słaby wynik - w UE jesteśmy na dalekim 22 miejscu. Jest więc przestrzeń do nadrabiania zaległości.
A jak wygląda aktywność Polaka - internauty dziś? 67 proc. badanych deklaruje, że Internet służy głównie jako źródło informacji oraz narzędzie do kontaktu z innymi. Większość osób pracujących przed komputerem nie wyobraża sobie pracy bez dostępu do Internetu i komunikatorów.
„Komunikatory internetowe są coraz popularniejsze, ponieważ ułatwiają kontakt, usprawniają pracę i pozwalają zaoszczędzić na rachunkach telefonicznych. Są dostępne i łatwe w obsłudze. Z Gadu-Gadu korzysta już co drugi polski internauta. Mając nr GG możemy za darmo komunikować się tekstowo i głosowo z kilkoma milionami osób. To doskonała alternatywa dla telefonii i innych form kontaktu." - powiedział Jarosław Rybus, rzecznik prasowy GG Network S.A.
Kolejna aktywność polskiego internauty to poszukiwanie rozrywki, czytanie plotek i ciekawostek ze świata. Internetowi ciekawscy stanowią, aż 65 proc. badanych. Koncentrują się oni wokół serwisów społecznościowych, jak Nasza Klasa; plotkarskich oraz portalach bazujących na ciekawostkach w Internecie, np. wykop.pl. Ta grupa internautów współtworzy przestrzeń Web 2.0. czyli projekty internetowe, w których treści niemal w całości generowane są przez użytkowników.
„Wykop to jeden z najpopularniejszych serwisów Web 2.0 w Polsce. Co miesiąc odwiedza nas prawie 2,5 mln internautów, którzy mogą przeglądać najciekawsze linki z wielu kategorii. Wykopowicze to bardzo opiniotwórcza i aktywna społeczność, ludzi związanych z Internetem, zainteresowanych nowymi trendami i śledzącymi aktualne wydarzenia. To sprawia, że Wykop jest zawsze bieżącym odzwierciedleniem tego, czym żyje Polski Internet. Miedzy innymi właśnie za to Tygodnik "Przekrój" uhonorował nas tytułem "Fenomen roku 2008" - powiedziała Agnieszka Białobrzeska, Key Account Manager Wykop.pl
28 proc. polskich internautów bierze aktywny udział w aukcjach internetowych, takich jak np. Allegro lub fruli.pl. Według badań Megapanel PBI i Gemius, w 2008 roku aukcje internetowe odwiedziło ponad 8 mln użytkowników, którzy przeznaczyli na e-zakupy kwotę powyżej 10 mld złotych. Sektor ten, pomimo kryzysu bardzo dynamicznie się rozwija.
"To preferencje i aktywność samych internautów tworzą ikony Internetu. W Polsce na miano ikon w sektorze e-commerce zasłużą te serwisy, które najlepiej spełnią oczekiwania swoich klientów. Co w praktyce oznacza, że zapewnią wysoką jakość obsługi, bezpieczeństwo, etyczne działanie i konkurencyjne ceny. W ten sposób buduje się popularność serwisu z jednej, a jego sukces z drugiej strony. Znając oczekiwania naszych użytkowników, ciągle wzbogacamy fruli.pl w nowe funkcje i możliwości, tak aby nasz serwis był przez nich najwyżej oceniany. Działamy konsekwentnie i dobrze, ponieważ w ciągu ostatnich kilku miesięcy odwiedziło nas ponad 3 miliony użytkowników." - powiedziała Agnieszka Szymula, prezes zarządu Fruli sp. z o.o.
Na liście aktywności sieciowych kolejne miejsce zajmują usługi finansowe (korzysta z nich 46 proc. badanych). Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości elektronicznej. Według danych Związku Banków Polskich, w samym marcu tego roku aż 7 mln klientów indywidualnych wykonało blisko 29 mln przelewów na łączną sumę 30 mld złotych.
Rosnący zasięg Internetu powoduje, że staje się on najważniejszym medium. W wielu wskaźnikach wyprzedza on telewizję - np. w kategorii dostawcy rozrywki i informacji. Według Gemius telewizja jako źródło rozrywki wskazywana jest przez 29 proc. respondentów, podczas gdy na Internet wskazuje aż 52 proc. badanych.
Co w przyszłości?
Z pewnością umocni się obserwowany dziś trend rosnącej popularności społeczności internetowych. Obecnie największe w Polsce portale informacyjne tracą użytkowników na rzecz projektów Web 2.0. Dynamicznie rozwija się sektor e-commerce i aukcji internetowych. Reklamodawcy przeznaczają też coraz większe udziały budżetów marketingowych na różne formy reklamy w sieci. Według ostatnich badań, portal społecznościowy, Nasza-Klasa.pl, był na 3 miejscu pod względem popularności witryn (zaraz pod Google.pl oraz Onet.pl).
W sieci będziemy spędzać coraz więcej czasu. Przestrzeń ta pozwoli nam załatwiać wiele spraw urzędowych, robić zakupy, zamawiać usługi, oglądać telewizję. Sieć dostarczy coraz lepsze narzędzia do komunikacji, co będzie miało wpływ na sposoby budowania relacji ze znajomymi. W przyszłości przeciętny Polak spędzać będzie w Internecie co najmniej kilka godzin dziennie. Prognozę tę wzmacnia tempo, w jakim rośnie popularność projektów internetowych, takich jak wspomniane Gadu-Gadu, fruli.pl, wykop.pl czy nasza-klasa.pl.
Nadesłał:
ap
|