Polacy wydadzą mniej na święta
Sytuacja gospodarcza związana z pandemią sprawiła, że Polacy dysponują pieniędzmi rozsądniej.
Sytuacja gospodarcza związana z pandemią sprawiła, że Polacy dysponują pieniędzmi rozsądniej. Dotyczy to także organizacji świąt Bożego Narodzenia. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte, planujemy wydać o 30 proc. mniej środków na organizację świąt w porównaniu do poprzednich lat. Co ciekawe, inne europejskie społeczeństwa zamierzają jeszcze bardziej ograniczyć wydatki z tym związane - nawet o 50 proc. Ile wydamy na organizację świąt w dobie koronawirusa?
Nastroje finansowe i stosunek do wydatków
Stosunek do kwestii finansowych i nastroje Polaków z tym związane pozostają od kilku miesięcy niezmienne. Jak podaje Krajowy Rejestr Długów, 38 proc. z nich przyznaje , że ich sytuacja finansowa w ostatnim czasie uległa pogorszeniu. W związku z tym mocniej kontrolują swoje wydatki. Połowa rodaków nie zauważyła znaczących zmian ani nie zmieniła swego podejścia do wydawania pieniędzy, natomiast 6 proc. stwierdziło, że ich finanse uległy poprawie w stosunku do sytuacji sprzed wybuchu pandemii.
Fakt, że aż połowa Polaków nie zauważyła zmian związanych ze swoją sytuacją finansową napawa optymizmem. To znak, że krajowa gospodarka, pomimo dużej liczby obostrzeń trzyma się dobrze - komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl). - Pamiętajmy jednak, że sytuacja pandemiczna nie została jeszcze opanowana, a jej ekonomiczne skutki mogą dotknąć nas w każdej chwili. Taka sytuacja sprzyja oszczędniejszemu życiu i odkładaniu pieniędzy na tzw. czarną godzinę - dodaje.
W święta mniej i rozsądniej
Niepewna sytuacja związana z wciąż panującą pandemią koronawirusa skłania Polaków do bardziej przemyślanego i rozsądnego podejścia do kwestii wydatków podczas tegorocznych świąt. Świąteczne wydatki obliczone na przeciętne gospodarstwo domowe kształtują się w okolicach 1300 zł. To ponad 500 zł mniej w porównaniu do zeszłego roku.
Raport “Świąteczny portfel Polaków 2020” przygotowany przez Związek Banków Polskich przewiduje nawet większe cięcia świątecznego budżetu. Blisko 75 proc. osób biorących udział w ankiecie nie zamierza wydać na święta więcej niż 1000 zł, z czego 40 proc. chce zmieścić się w kwocie dwukrotnie niższej.
Średnie wydatki świąteczne w polskich gospodarstwach domowych spadną w tym roku o 29 proc. Duży wpływ na zmniejszenie konsumpcji ma nie tylko sama pandemia i jej skutki ekonomiczne, ale także panujące obostrzenia. Ograniczona mobilność i limity osób sprawiły, że w tym roku Polacy decydują się spędzić święta Bożego Narodzenia w gronie najbliższych, domowym zaciszu. - komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl)
Skutki pandemii w okresie świąteczno-noworocznym odczuje przede wszystkim turystyka oraz właściciele hoteli i punktów rozrywkowych. Trwający lockdown zmniejszy tegoroczne wydatki Polaków na świąteczne podróże aż o 72 proc. O 42 proc. mniej planujemy wydać także na rozrywkę i wypoczynek, takie jak wyjścia do kina czy restauracji.
Wciąż więcej niż zachodni sąsiedzi
Choć ograniczenie konsumpcji o ⅓ na organizację świąt wydaje się być dość sporą zmianą wśród Polaków, to - jak się okazuje - wciąż możemy uczyć się oszczędzania od naszych zachodnich sąsiadów. Są państwa, gdzie gospodarstwa domowe ścięły wydatki jeszcze bardziej. Przykładowo Włosi planują oszczędności na poziomie 48 proc., Niemcy i Hiszpanie 47 proc., a Holendrzy o 43 proc.
Prezenty to jednak must have
Jak pokazują liczne raporty, świąteczne prezenty dla najbliższych to wciąż jedna z najważniejszych kwestii w tym okresie. W porównaniu z ubiegłym rokiem środki przeznaczone na ten cel zmniejszymy jedynie o 8 proc. Średnia kwota prezentu dla jednej osoby waha się w granicach od 50 do 100 zł. Ponad 82 proc. konsumentów planuje kupić prezenty w promocjach. Dużą rolę odegrały tu z pewnością listopadowe promocje podczas black friday oraz cyber monday.
Według najnowszego badania postaw konsumenckich przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX, ponad 70 proc. Polaków zdecydowało się na zakup prezentów przez Internet.
Nadesłał:
Klang! Media
|