Polo BlueMotion najoszczędniejszym pięcioosobowym samochodem na świecie
Nowe Polo BlueMotion pojawi się na rynku na początku 2010 roku. Posiada nowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 1.2 litra, który dzięki wtryskowi Common Rail jest zadziwiająco cichy.
Specjalne rozwiązania spod znaku BlueMotionTechnologies sprawiły, że zużycie paliwa w porównaniu z tradycyjnym Polo TDI o mocy 75 KM zmniejszyło się aż o 22 procent - z 4,2 do 3,3 litra. Analogicznie emisja CO2 spadła ze 109 do 87 g/km. Jednocześnie Polo BlueMotion pozostało dynamicznym samochodem kompaktowym.
Na klasyczny sprint do 100 km/h potrzebuje 13,6 sekundy; prędkość maksymalna wynosi 173 km/h. Już od 2000 obr./min silnik Polo rozwija maksymalny moment obrotowy 180 Nm. Maksymalna moc 55 kW/75 KM jest dostępna przy 4200 obr./min.
Polo BlueMotion dysponuje pakietem różnorodnych nowoczesnych rozwiązań. Podstawą ekstremalnie niskich wartości zużycia paliwa i emisji jest nowy silnik TDI. Wbudowany w zegary wskaźnik zmiany przełożenia informuje o najbardziej efektywnym pod względem zużycia energii biegu. Do elementów BlueMotion należy także system odzyskujący energię hamowania (rekuperacja), system Start-Stop, opony zoptymalizowane pod względem oporów toczenia oraz wyjątkowo lekkie i aerodynamiczne obręcze kół.
Wyjątkowo interesujący jest sposób działania obsługiwanego intuicyjnie systemu Start-Stop. Gdy kierowca, prowadząc Polo BlueMotion (również Golfa i Passata BlueMotion), zbliży się do czerwonego światła, zatrzyma auto, przełączy na luz (tak, jak powinien zrobić w każdym samochodzie) i zdejmie nogę ze sprzęgła - silnik wyłączy się. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym ukaże się informacja Start-Stop. Gdy tylko światło zmieni się na żółte i kierowca wciśnie pedał sprzęgła, silnik uruchomi się i informacja Start-Stop zgaśnie.
Podczas hamowania lub jazdy z nogą zdjętą z pedału przyspieszenia w Polo BlueMotion (i naturalnie także w Golfie i Passacie BlueMotion) napięcie prądnicy (alternatora) jest wykorzystywane do doładowywania akumulatora samochodu. Dzięki odpowiedniemu sterowaniu alternatorem w zależności od sprawności silnika i zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, możliwe jest obniżenie napięcia prądnicy - na przykład przy przyspieszaniu lub utrzymywaniu żądanej prędkości. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie alternatora, co odciąża silnik i obniża zużycie paliwa. Aby wykorzystać rekuperację, potrzebne jest specjalne oprogramowanie dla układu zarządzania energią oraz zmodyfikowane oprogramowanie modułu sterowania silnika.
Obok BlueMotion Technologies, takich jak system Start-Stop i rekuperacja, ważącego tylko 1080 kilogramów Polo BlueMotion charakteryzują także nowe kształty nadwozia, zoptymalizowane pod kątem ograniczenia oporów powietrza. Jest to prawie zamknięta górna część osłony chłodnicy, zmodyfikowana krawędź przedniego spojlera, progi, nowy tylny zderzak i spojler, osłona podwozia oraz dopracowane w tunelu aerodynamicznym 15-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich z oponami zoptymalizowanymi pod względem oporów toczenia.