Polscy pracownicy coraz bardziej mobilni


Polscy pracownicy coraz bardziej mobilni
2010-06-23
W ostatnich latach zmieniło się podejście Polaków do kwestii dojazdów do miejsca pracy.

Jeszcze do niedawna Polacy byli uważani za naród bardzo przywiązany do swojego miejsca zamieszkania, polscy pracownicy zaś za mało mobilnych. Tymczasem w ostatnich latach coraz więcej osób decyduje się na długie dojazdy do pracy.

Jednocześnie przeprowadzone przez firmę Regus badanie dowodzi, że istnieje granica, po przekroczeniu której dojazdy do pracy mogą stać się przyczyną frustracji pracownika - prawie co piąty respondent (18,5%) poważnie zastanawiał się w ciągu ostatnich dwóch lat nad odejściem z pracy z powodu zbyt długiego czasu dojazdu z domu do biura.

Według raportu przygotowanego przez Główny Urząd Statystyczny Polacy poświęcają na dojazdy do pracy około 90 milionów godzin miesięcznie. Ponad 2,3 mln mieszkańców naszego kraju pokonuje codziennie kilkadziesiąt, a czasem nawet kilkaset kilometrów, by dojechać do miejsca zatrudnienia. Według raportu co czwarty polski pracownik pracuje w innej gminie niż ta, w której mieszka.

Duże miasto - długi dojazd

Taka sytuacja charakterystyczna jest dla okolic dużych miast, w szczególności dla Warszawy. Mieszkańcy okolicznych miejscowości w zdecydowanej większości dojeżdżają do pracy do stolicy. Co ciekawe, oprócz dość oczywistej tendencji do wybierania dużych miast jako miejsca zatrudnienia, możemy zaobserwować także inne zjawisko. Otóż bardzo często pracownicy dojeżdżają do fabryk umiejscowionych pod dużym miastem. Nierzadko zdarza się, że agencje pośrednictwa pracy prowadzą rekrutację w miejscowościach oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów od dużej aglomeracji, a urzędy miast uruchamiają linie dostosowane do potrzeb rynku pracy, tak, żeby pracownicy mieli dogodny dojazd do miejsca zatrudnienia.

Z drugiej strony zbyt długi czas dojazdu do pracy może powodować zniechęcenie, frustrację, a w konsekwencji chęć rezygnacji z zatrudnienia. Badania przeprowadzone przez firmę Regus wśród ponad 11 000 firm w 13 krajach na całym świecie wykazały dużą zależność pomiędzy długością dojazdu do pracy a prawdopodobieństwem rezygnacji z posady. Wyniki pokazują, że prawie 18,5% respondentów w ciągu ostatnich dwóch lat poważnie zastanawiało się nad odejściem z pracy z powodu zbyt czasochłonnego dojazdu do miejsca zatrudnienia.

Dla pracodawcy liczy się potencjał

A co na to pracodawcy? Wbrew pozorom przedsiębiorcy nie mają nic przeciwko zatrudnianiu osób mieszkających w innych miastach lub w odległych dzielnicach. Pracodawcy doceniają determinację dojeżdżających pracowników, wolą wybrać profesjonalistę mieszkającego dalej niż kogoś mniej odpowiedniego, ale mającego lepszy dojazd do pracy. Bardziej liczą się umiejętności i to, co dany pracownik wniesie do firmy:

„W dobie gospodarki opartej na wiedzy ożywienie i wzrost gospodarczy można osiągnąć wyłącznie dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu potencjału tkwiącego w najbardziej produktywnych, kompetentnych pracownikach" - mówi Garry Gürtler, Vice-Prezes ds. Europy Centralnej i Wschodniej w firmie Regus.

Sposobem na zatrzymanie wartościowych pracowników w firmie mogą być elastyczne formy zatrudnienia, które umożliwiają częściowo lub całkowicie zdalne wykonywanie obowiązków służbowych. Pomocne jest także korzystanie z elastycznych rozwiązań wynajmu powierzchni biurowych oferujących usługi hot desk, sale konferencyjne i biura - takie rozwiązania cieszą się coraz większą popularnością. Ta tendencja dotyczy wszystkich firm, niezależnie od ich wielkości.

O firmie Regus

Regus jest wiodącym na świecie dostawcą rozwiązań w zakresie miejsca pracy, której gama produktów i usług obejmuje zarówno w pełni wyposażone biura, jak i profesjonalne sale konferencyjne i szkoleniowe, saloniki biznesowe i jedną z największych na świecie sieci sal wideokonferencyjnych. Regus oferuje nowy sposób pracy - w domu, w drodze, w biurze.

Do tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw, które już korzystają z outsourcingu usług biurowych w firmie Regus, pozwalającego im skupić się na głównej działalności, dołączyli tacy klienci, jak Google, GlaxoSmithKline i Nokia.

Ponad 500.000 klientów dziennie korzysta z obiektów firmy Regus rozmieszczonych na całym świecie w 1000 lokalizacjach, w 450 miastach i 80 krajach, umożliwiając osobom prywatnym i całym firmom pracę w dowolnym miejscu i czasie oraz w dowolnie wybrany sposób.

Nadesłał:

Mondaypr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl