Polskie cydry w natarciu
„Takiego hitu nikt się nie spodziewał” – o tych słowach marzą polscy producenci i dystrybutorzy win i napojów winiarskich,którzy w tym roku zdecydowali się uruchomić produkcję cydrów.
Warszawa, lipiec2013 r.
Polskie cydry w natarciu
„Takiego hitu nikt się nie spodziewał” – o tych słowach marzą polscy producenci i dystrybutorzy win i napojów winiarskich,którzy w tym roku zdecydowali się uruchomić produkcję cydrów. Olbrzymi sukces wdrożeń ostatnich lat na Bałkanach czy w Beneluksie wróży sukces. Jaka będzie rzeczywistość, okaże się za około pół roku, po analizie pierwszych kompleksowych zestawieniach raportów sprzedażowych. Polska Rada Winiarstwa intensywnie wspiera działania polskich producentówm.in. poprzez zachęcanie ich do ubiegania się o nadanie cydrom oznaczenia znakiem jakości „Poznaj Dobrą Żywość”. – Bogatszy, szeroki i wysoko jakościowy asortyment produktów oraz wprowadzanie nowości są działaniami, które służą konsumentowi i odpowiadają na jego potrzeby – podkreśla Elżbieta Pawłowska, dyrektor biura PRW. – Cydry są też szansą na zagospodarowanie nadprodukcji wyśmienitych polskich jabłek. A to z kolei wygeneruje dodatkowe korzyści dla sadowników i dodatkowe wpływy dla budżetu państwa.
Sezon letni to czas sprzedażowy napojów lekkich, orzeźwiających, przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji, najlepiej po schłodzeniu.Dlatego właśnie na ten okres zaplanowano cydrową ekspansję. Producenci, którzy swoją linię asortymentową rozszerzyli o ten produkt to Bartex Sp. z o.o. Sp. k., Ambra S.A. oraz Warwin S.A. Przeszkodą może okazać się trudność w dotarciu do klienta ze względu na ograniczenia w promocji i reklamowaniu (ze względu na restrykcyjną ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi). Polska Rada Winiarstwa nie szczędzi wysiłków, aby wesprzeć producentów i udzielić konsumentom rzetelnej i miarodajnej wiedzy o nowym produkcie. Takim działaniem była m.in. konferencja prasowa „Wino dobre na wszystko”, która odbyła się w czerwcu br. w Ministerstwie Rozwoju Rolnictwa i Wsi w Warszawie. Podczas wydarzenia najlepsi polscy eksperci dyskutowali o stanie i przyszłości polskiej branży winiarskiej i poruszyli m.in. tematykę cydrów. Konferencja odbyła się pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ponadto Polska Rada Winiarstwa zachęca producentów cydrów do rozpoczęcia starań o nadanie ich napojom oznaczenia „Poznaj Dobrą Żywność”. Ten symbol jest informacją o wysokiej jakości produktów żywnościowych i mogą go uzyskać jedynie wyroby, które spełniają kryteria, opracowane przez Kolegium Naukowe ds. jakości produktów żywnościowych. Oznaczenie „Poznaj Dobrą Żywość” jest informacją, która ma pomagać konsumentowi w wyborze odpowiedniego dla niego produktu. A jednym z atrybutów polskich cydrów jest właśnie ich wysoka jakość (nasze prawo ma bardzo restrykcyjne normy jakościowe w porównaniu do innych państw Unii Europejskiej).
Firma Bartex Sp. z o.o. Sp. k. w czerwcu br wprowadziła na polski rynek „Desire Cydr”. Wcześniej, od ponad dwóch lat ten produkt był wysyłany na eksport: na rynki Unii Europejskiej, do Stanów Zjednoczonych, Kanady, Chin i Japonii i cieszy się tam stałym, dużym zainteresowaniem konsumentów.
„Desire Cydr” to lekki napój jabłkowy, półsłodki i półmusujący, gazowany. Wytwarzany jest ze świeżo wyciśniętego soku jabłkowego lub z koncentratu soku jabłkowego i poddawany procesowi naturalnej fermentacji. Zawartość alkoholu to 5%. Sprzedawany jest w butelkach szklanych o pojemności 275 ml. Firma zakłada, że cena w punktach detalicznych nie przekroczy 3,90 zł za butelkę 275 ml.Szeroka dystrybucja jest prowadzona zarówno w kanale tradycyjnym, jak i nowoczesnym.
Firma Ambra S.A. oferuje swoim klientom „Cydr Lubelski”. To lekki napój alkoholowy o wyjątkowym charakterze i doskonałym połączeniu naturalnie owocowego smaku z intensywnie orzeźwiającym aromatem. Produkt powstaje ze świeżych jabłek, a dzięki swojej naturalności i lekkości stanowi znakomitą alternatywę zarówno dla piwa, jak i wina, będąc najlepszym wyborem na wszystkie swobodne spotkania i na każdą okazję. Podany mocno schłodzony, idealnie sprawdzi się zatem w czasie upalnych dni i letnich wieczorów z wyczuciem pobudzając wyobraźnię oraz inspirując do przyjemnego spędzania czasu. Jest sprzedawany w szklanych butelkach o pojemności 1 l w rekomendowanej cenie detalicznej 9,99 zł. Zawartość alkoholu to 4,5%. Dystrybucja jest prowadzona w kanale tradycyjny, nowoczesny oraz sieci HoReCa.
Firma Warwin S.A. cydry produkuje od maja br. „Warka Cider” produkowany jest z świeżo wytłoczonego soku z jabłek, który następnie poddawany jest procesowi fermentacji. Ten produkt jest naturalny, lekko gazowany i zawiera 4,5% alkoholu. Dostępny jest w butelce 330 ml w sugerowanej cenie detalicznej ok. 3 zł. Jednocześnie Warwin S.A. rozpoczął także produkcję „Warka Perry”, czyli gruszkowa odmiana kategorii, wyprodukowanej na bazie soku gruszkowego.
***
Polska Rada Winiarstwa jest ekspertem i największa organizacją w branży winiarskiej. Zrzesza czołowych producentów, importerów i dystrybutorów win i miodów pitnych oraz innych przedsiębiorców związanych z rynkiem winiarskim w Polsce. PRW działa w ramach Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego i należy do Rady Gospodarki Żywnościowej działającej przy Ministrze Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
W skład PRW wchodzi 14 członków:
AMBRA S.A.,BARTEX Bartol Sp. z o.o. Sp. K., VINPOL Sp. z o.o., TiM S.A., Jantoń S.A. Sp. K., Bacardi- Martini Polska Sp. z o.o., CENTRUM WINA - DYSTRYBUCJA Sp. z o.o., PWW Sp. z o.o., CASTEL FRERES Sp. z o.o., Warwin S.A., AWE-BIS Sp. z o.o., MAZURSKIE MIODY Bogdan Piasecki, Suwalska Wytwórnia Win Sp. z o.o., „LeMag” Zdzisław L. Wojtkowski.
Więcej informacji znajduje się na: www.prw.sitspoz.pl
Pięć głównych celów PRW:
1. Reprezentowanie i dbanie o interesy członków wobec władz ustawodawczych, wykonawczych i instytucji kontrolnych oraz innych organizacji krajowych i zagranicznych.
2. Umacniani świadomości tradycji napojów winiarskich w połączeniu z promowaniem nowoczesnych technologii produkcji.
3. Podnoszenie świadomości i edukacja społeczeństwa na temat kultury odpowiedzialnego spożywania alkoholu i przeciwdziałanie alkoholizmowi.
4. Wyrażanie opinii i postulowanie zmian w istniejących oraz tworzonych aktach prawnych. Inicjowanie prorozwojowych rozwiązań fiskalnych, celnych, jakościowych i zdrowotnych. Prowadzenie banku informacji na temat aktów prawnych związanych z branżą winiarską.
5. Podnoszenie jakości wyrobów winiarskich oraz doskonalenie kwalifikacji zawodowych i integracja pracowników branży winiarskiej.