2014-07-03
Polskie Koleje Linowe SA, operator 7 najpopularniejszych kolejek górskich w Polsce, podsumowuje ostatnie 20 miesięcy swojej działalności. Kluczowym obszarem dokonywanych zmian jest poprawa obsługi klientów, indywidualnych i zbiorowych. Rocznie z usług kolejek korzysta około 4 milionów pasażerów.
Polskie Koleje Linowe SA to firma powołana do życia w 1935 roku z inicjatywy ówczesnego ministra Aleksandra Bobkowskiego. Jej udziałowcami były: Polskie Koleje Państwowe, Stocznia Gdańska, Liga Popierania Turystyki, Polskie Biuro Podróży „Orbis” oraz Towarzystwo Krzewienia Narciarstwa. Pierwsza kolejka górska – na Kasprowy Wierch została uruchomiona już w 1936 roku, kolejna na Gubałówkę – w 1938 roku. Dziś PKL SA jest operatorem 7 najpopularniejszych kolejek górskich w Zakopanem (na Kasprowy Wierch, Gubałówkę, Butorowy Wierch), w Krynicy Górskiej (Góra Parkowa), w Zawoi (Mosorny Groń), w Szczawnicy (Palenica) oraz w Międzybrodziu Żywieckim (Góra Żar). Na początku XXI wieku koleje na Kasprowy Wierch (2007), Gubałówkę (2001), Palenicę (2005) zostały gruntownie zmodernizowane. We wrześniu 2013 roku nastąpiła zmiana akcjonariuszy, obecnie PKL SA to spółka, której akcjonariuszami są 4 gminy tatrzańskie: Zakopane, Poronin, Bukowina Tatrzańska, Kościelisko oraz Fundusz Mid Europa Partners. Koleje górskie cieszą się niesłabnącą popularnością. W 2013 roku spółka osiągnęła obroty o 0,5 proc. wyższe niż w roku poprzednim, a zysk wzrósł o 7 proc.
Nowy zarząd, któremu przewodzi Piotr Gosek, konsekwentnie zmienia politykę obsługi klienta, zarówno indywidualnego jak i zbiorowego. Od grudnia 2013 roku funkcjonuje system przedsprzedaży biletów na Kasprowy Wierch, a na Gubałówkę od 19 czerwca 2014 roku. Klienci otrzymują tzw. bilety elektroniczne, drukowane jako wiadomość e-mailowa lub kod kreskowy wyświetlający się w urządzeniach mobilnych (telefonach, tabletach) z dostępem do internetu, upoważniające do bezpośredniego korzystania z bramki wejściowej na stacjach kolejki.
Zmiany dotyczą również funkcjonowania strony internetowej. Jest ona źródłem informacji nie tylko o firmie, o ofercie, promocjach, ale także ważnych informacji dla turystów planujących trasy wycieczek górskich. Zamontowane kamery online informują o aktualnym stanie pogody na wybranych szczytach górskich: Kasprowy Wierch, Gubałówka. W najbliższym czasie zostaną uruchomione biletomaty (automaty bezobsługowe) umożliwiające zakup dowolnych biletów na kolejki górskie w Zakopanem. W planach jest stworzenie aplikacji mobilnych umożliwiających zakup biletów oraz dostęp do mobilnej strony internetowej. Powstają wersje – angielska i rosyjska – z myślą o turystach zza granicy. Nowy serwis zyskuje popularność. Miesięcznie odwiedza go powyżej 200 tys. osób, w tym aż ok. 30 proc. korzystających z urządzeń mobilnych.
Modernizowane są poszczególne stacje. W Kuźnicy, dolna stacja kolejki na Kasprowy Wierch została wyposażona w telebim wyświetlający ważne informacje dla turystów oraz
w elektroniczną mapę. Zadaszono również schody prowadzące do kasy kolejki. W 2015 roku górna stacja zostanie odświeżona oraz wzbogacona o dodatkowe atrakcje.
Gubałówka powoli odzyskuje dawny czar. W długi czerwcowy weekend uruchomiono najwyżej położoną plażę, z białym piaskiem i zieloną palmą. Wróciły też legendarne leżaki, które można bezpłatnie wypożyczyć, by odpocząć i podziwiać panoramę Tatr i Zakopanego. Kolejny krok to modernizacja budynku należącego do PKL oraz pergola. Pierwsze prace ruszą jesienią 2014 roku.
W Zawoi oraz Międzybrodziu przygotowano jedne z najpiękniejszych w Polsce tras rowerowych. To właśnie tutaj rozgrywane są zawody downhillowe w randze mistrzostw Polski. Szczawnica i Krynica Górska to idealne miejsca dla rodzin z dziećmi.
Tak wielkie zmiany spowodowały zmianę struktury organizacyjnej firmy. PKL zatrudnia 209 osób, głównie w działach sprzedaży i obsługi ruchu. Ich ciężka praca została doceniona przez turystów/internautów serwisu Trip Advisor, czyli klientów PKL, którzy niedawno, 23 czerwca 2014 roku, przyznali Certyfikat Jakości za perfekcyjną obsługę klienta. W najbliższym czasie zostanie uruchomiony program obsługi klientów grupowych m.in. operatorów turystycznych, zarządzających hotelami, restauracjami, tak by turyści odwiedzający Tatry i Beskidy mogli zaplanować swój pobyt w górach nie tracąc czasu na zakup biletów na korzystanie z kolejek górskich.
Ważne zmiany dotyczą również podejścia do współpracy z interesariuszami. Kluczowymi partnerami są 4 gminy-udziałowcy: Zakopane, Kościelisko, Poronin i Bukowina Tatrzańska, ale także Tatrzański Park Narodowy, Pieniński Park Narodowy, Białogórski Park Narodowy oraz GOPR i TOPR. Wszystkie plany inwestycyjne są na bieżąco konsultowane. Szybka wymiana opinii sprzyja zmianom, których celem jest podnoszenie standardu i komfortu usług świadczonych przez PKL na rzecz turystów. Polskie Koleje Linowe S.A. za priorytet wyznaczyły sobie prowadzenie działalności opartej na pełnej ochronie środowiska poprzez: gospodarowanie zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważanego rozwoju, przeciwdziałanie zanieczyszczeniom oraz utrzymywanie i przywracanie do stanu właściwego elementów przyrodniczych.
Polskie Koleje linowe SA – operator najpopularniejszych kolejek górskich w Zakopanem, Krynicy Górskiej, Zawoi, Szczawnicy i Międzybrodziu Żywieckim. Tradycja firmy sięga 1935 roku. Zatrudnia 209 pracowników, posiada 7 kolei, 7 wyciągów, 5 zjeżdżalni, 100 ha tras narciarskich i przewozi rocznie ok. 4 mln pasażerów. Więcej na www.pkl.pl
Piotr Gosek, Prezes Zarządu PKL SA od 10.2012 roku - doświadczony menedżer z praktyką i sukcesami w kierowaniu dużymi przedsiębiorstwami oraz w realizacji złożonych i skomplikowanych projektów dla największych firm w Polsce i zagranicą. Absolwent Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie na kierunkach: Automatyka i Robotyka oraz Informatyka. W 2008 roku zdobył tytuł Executive MBA uzyskany w University of Minnesota, Carlson School of Management.