Pomieszczenia biurowe a klimatyzacja
Obecnie systemy klimatyzacji w biurach nie są już luksusem, lecz niezbędnym wymogiem regulowanym przez polskie przepisy BHP. Wnętrza biurowe są zaliczane do tzw. pomieszczeń stałej pracy, przez co muszą spełniać określone kryteria odnośnie klimatyzacji i być odpowiednio użytkowane.
Warunki termodynamiczne powietrza
W krajach rozwiniętych człowiek spędza około 90% całego swojego czasu w pomieszczeniach zamkniętych, w których warunki środowiska wynikają przede wszystkim z parametrów powietrza zewnętrznego, działania klimatyzacji i wentylacji oraz zysków ciepła, wilgoci i zanieczyszczeń emitowanych z elementów wyposażenia znajdującego się w pomieszczeniach.
Warunki termodynamiczne w pomieszczeniach ulegają ciągłym zmianom. Dla utrzymania jak najlepszych, komfortowych dla człowieka warunków potrzebne są odpowiednie systemy klimatyzacji, które w sposób ciągły będą regulować temperaturę przez cały rok.
W myśl powiedzenia, że „zadowolony pracownik to wydajniejszy pracownik", miejsca pracy, jakie zapewnia pracodawca, powinny być wyposażone w wydajne systemy klimatyzacji zapewniające skuteczną wymianę powietrza. Jest to szczególnie ważne w przypadku pomieszczeń, w których pracuje większa ilość osób, znajduje się duża liczba sprzętu komputerowego, a powierzchnie przeszklone (okna) mogą podnieść temperaturę w ciągu dnia nawet do kilkudziesięciu stopni Celsjusza.
Klimatyzacja w biurze
Według eksperta z portalu www.strefaklimatyzacji.pl - klimatyzacja to utrzymanie odpowiednich warunków ciśnienia, temperatury, wilgotności oraz składu chemicznego powietrza wolnego od zanieczyszczeń w zamkniętych pomieszczeniach. Głównym zadaniem klimatyzacji jest więc zapewnienie odpowiedniego komfortu cieplnego osobie, w tym przypadku pracownikowi, przebywającemu w pomieszczeniu zamkniętym (biurze).
W przypadku systemów klimatyzacji montowanych w pomieszczeniach biurowych istnieje realne zagrożenie do rozwoju w takich wnętrzach chorobotwórczych bakterii Legionella, które mogą być odpowiedzialne za grypopodobne zachorowania pracowników biura, a nawet za ciężką odmianę zapalenia płuc, która może prowadzić do śmierci.
Zważywszy na to, że pomieszczenia biurowe najczęściej stanowią część budynków użyteczności publicznej, a więc miejsc, gdzie występują duże skupiska ludzkie, zagrożenie pojawienia się bakterii Legionella związanej z instalacjami klimatyzacji jest o wiele większe. Aby temu zapobiec należy utrzymywać urządzenia klimatyzacyjne w odpowiednim stanie higienicznym i technicznym.
Regulacje prawne
Obowiązek czyszczenia klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.), natomiast obowiązującymi obecnie zapisami, które regulują wymagania odnośnie środowiska cieplnego w pomieszczeniach biurowych są wytyczne zamieszczone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 148 poz. 973).
Nadesłał:
Peperoni
|