Pomoc techniczna Wordpress - gdzie jej szukać?
Oto jest – Wasza pierwsza strona w WordPressie. Pełni dumy zmieniacie motywy graficzne (bo może ten będzie pasował lepiej niż poprzedni), wrzucacie pierwsze artykuły, instalujecie wtyczki i nagle… błąd! Biała karta zamiast strony, zero podpowiedzi co się dzieje.
A może nawet nie jesteście na tym etapie, bo utknęliście jeszcze wcześniej? Co zrobić w takiej sytuacji? Gdzie szukać pomocy?
Wujek Google
W dzisiejszych czasach, to chyba pierwszy odruch u większości ludzi szukających rozwiązania swojego problemu, bez względu na to czy dotyczy WordPressa, czyli plamy po winie na białym obrusie. Schemat jest prosty – wpisujemy cechy szczególne problemu, dodajemy słowo klucz (w tym przypadku - WordPress) i coś powinno nam się pojawić. Trzeba jednak pamiętać, że pomimo powszechności tego CMSa (około 100 mln stron na całym świecie!), odpowiedzi w języku polskim może nie być zbyt dużo. Większość porad jednak będzie w języku angielskim (jeśli jesteście z tym językiem na bakier – właśnie skończyły się wymówki). Filtrując wyniki bierzmy również pod uwagę datę – WordPress wciąż się rozwija, nowe aktualizacje pojawiają się dość często, jest zatem ryzyko, że znaleziona odpowiedź nie będzie miała odzwierciedlenia w rzeczywistości.
Grupy wsparcia
Można skorzystać z pomocy osób zrzeszonych w różnych społecznościach, np. na Facebooku czy na forum samego WordPressa. Z racji tego, że jest on oprogramowaniem open source (czyli wolnego użytku, nawet w celu komercyjnym) utworzyła się wokół niego ogromna społeczność, na której pomoc zwykle można liczyć. Zwykle są to wolontariusze, którzy po godzinach wspomagają rozwój całego WordPressa – tworzą nowe wtyczki (tzw. plugins), wykonują tłuczenia, czy tworzą nowe style graficzne. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że nie wielu z nich sprawdza wątki forum czy posty co chwilę, dlatego zanim otrzymamy odpowiedź na nasze pytanie może minąć kilka dni. To rozwiązanie może zatem nie sprawdzić się u osób, których np. działalność twórcza czy gospodarcza zależy od poprawnego funkcjonowania strony.
Przeczytaj dokumentację
Jeśli problem dotyczy wtyczki czy szablonu (a przynajmniej tak zakładasz), warto sprawdzić czy dana funkcjonalność nie ma przygotowanej dokumentacji, czyli swoistego podręcznika użytkownika. Część z twórców redaguje takie opracowania, by pomóc w korzystaniu ze swojego narzędzia. Dzięki temu, przynajmniej część swoich wątpliwości będziecie mogli rozwiać bez angażowania osób trzecich. Zła wiadomość jest jednak taka, że dokumentacja jest raczej dobrą praktyką, a niż obowiązkiem, więc nie wszystkie funkcjonalności muszą taką posiadać.
Tutoriale na YouTube
Obok samej wyszukiwarki to jedno z popularniejszych miejsc, gdzie można szukać pomocy. Metoda jest zbliżona do odpytywania Wujka Google – interesujące nas hasło i fraza WordPress. W wynikach przynajmniej część powinna być dla nas w jakimś stopniu użyteczna. Warto jednak zauważyć, że ta platforma lepiej sprawdzi się w przypadku osób, które chcą lepiej poznać obsługę WordPressa (np. kokpitu) niż w przypadku osób, które szukają rozwiązania konkretnego problemu.
Zapytaj specjalisty
Osobom, którym zależy na czasie można polecić skorzystanie z usług profesjonalistów. Jest to z pewnością szybsze i wygodniejsze rozwiązanie, niż przeszukiwanie forów i portali tematycznych. Tym bardziej, że zwykle problem, z którym borykamy się kilka dni, specjalista rozwiąże w ciągu kilku godzin (lub szybciej). Dobrym przykładem jest pomoc techniczna Wordpress w wp-opieka.pl. W ramach tej usługi możemy mieć administratora, opiekuna bloga lub strony, a oprócz tego programistę, grafika, a nawet osobę do tworzenia treści. Jedną z ogromnych zalet jest tu możliwość zgłaszania usterek online – dzięki czemu problem może zniknąć jeszcze szybciej. Warto wziąć pod uwagę taką opcję, jeśli zależy nam na stabilnym rozwoju witryny.
Nadesłał:
slawek
|
Wasze komentarze (1):
-
~Danka Stawarz, webest.pl, 2021-02-26 17:51:17
Jeśli wyskoczy biała karta zamiast strony firmowej, sprzedażowej etc., to najlepiej i najszybciej będzie przywrócić poprzednią wersję z kopii zapasowej. Tylko trzeba ją mieć:) Więc pierwszą rzeczą jaką warto zrobić po zainstalowaniu Wordpressa to upewnić się, że się robią kopie zapasowe i ma się do nich łatwy dostęp.