Pomysł to nie wszystko
Jeden z twórców konkursu w Krzemowej Dolinie „Intel Global Challange”, podsumował zgłoszone projekty słowami: przedsiębiorcy często są tak zakochani w technologii, że czasem zapominają o użyteczności swoich pomysłów. Natomiast technologia staje się bezużyteczna, jeżeli nie rozwiązuje problemów.
To zapewne jedna z odpowiedzi na to, dlaczego wiele pomysłów technologicznych nie ma racji bytu: są oderwane od rzeczywistości, nie odpowiadają na realne potrzeby. Technologia dla technologii nie ma sensu i siły przebicia.
Może być pasją, ale nie dochodowym przedsięwzięciem. Kluczem jest pomysł, który usprawni prace i życie. Jednak nawet pomysł bez odpowiedniego kierunku, wsparcia, wizji może polec. Jak stworzyć produkt, który będzie innowacyjny? Jak zrobić by pomysł stał się biznesem? O tym, w ramach warsztatów biznesu Ericpol Innovation Pathway mówić będą eksperci technologii telekomunikacyjnych. Problematyka spotkania bazować będzie na 8P:
Po pierwsze POMYSŁ
Pomysłów na przezwyciężenie ograniczeń procesorów jest kilka. Możemy małymi kroczkami je usprawniać i zmniejszać ich zapotrzebowanie na energię elektryczną, możemy tworzyć procesory specjalizowane pod kątem wykorzystania w konkretnych zastosowaniach, możemy wreszcie próbować opracować zupełnie nowe metody przetwarzania danych. Być może bowiem popełniamy błąd, polegając cały czas na pomysłach Alana Turinga i Johna von Neumanna – mówi Maciej Remiszewski, specjalista od maszyn Blue Gene. Skąd wiadomo, że innowacja jest innowacyjna? Skąd brać pomysły na innowacje? Od czego zacząć - od interesującej inżynierów technologii czy analizy potrzeb klientów? Czy istnieją metody pobudzania innowacyjności? Czy dążyć do wynalezienia metody przemysłowego wytwarzania grafenu czy zadowolić się udoskonaloną wersją samochodowej nawigacji? – to jedne z wielu zagadnień, które omawiane będą podczas Ericpol Innovation Pathway 2012.
Po drugie PRACE R&D
W ciągu kilku miesięcy stworzyłem funkcjonalny prototyp webankiety i zatrzymałem się na etapie metodologii badań ankietowych. Zaprosiłem do współpracy specjalistów z polskich uczelni i ku zaskoczeniu, spotkałem się z ciepłym, a może nawet entuzjastycznym odzewem – mówi Daniel Owsiański, współtwórca webankiety i oprogramowania dla Apple. Współpraca z uczelniami wyższymi to tylko jedna z dróg rozwoju produktu. Najważniejsze jednak by stworzyć wewnętrzne środowisko sprzyjające prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych. O tym jak to zrobić? Jak wykorzystać możliwości stwarzane przez parki naukowo-technologiczne, by zyskać dostęp do sprzętu umożliwiającego prowadzenie badań? Jak rekrutować zdolnych naukowców? Jak i gdzie prowadzić efektywne prace badawczo-rozwojowe dysponując małym budżetem? To pytania, na które odpowiadać będą goście styczniowego spotkania.
Po trzecie PIENIĄDZE
Zdecydowaliśmy się skomercjalizować aplikacje do wyszukiwania połączeń komunikacji miejskiej i założyć firmę. Jej powstanie stało się możliwe dzięki wsparciu pięciu inwestorów reprezentujących zarówno Politechnikę Poznańską, jak i biznesmenów związanych z rynkiem nawigacji satelitarnej – wspomina Bartosz Burek, właściciel jakdojade.pl Pozyskanie inwestora stać się może podobnie trudne jak stworzenie unikalnego pomysłu. Przedsiębiorcy skorzystać mogą z funduszy unijnych, programów ramowych, konkursów, inkubatorów, funduszy Venture Capital. Skąd wziąć kapitał? Co z nim zrobić, gdy już jest? Czy jest sens opierać się na dwóch nogach: jednej odpowiedzialnej za generowanie strumienia przychodów z produktów, i drugiej ambitnej, ale pochłaniającej pieniądze? Jak działać powinna innowacyjna firma w światowym kryzysie gospodarczym? Czy innowacje są w tym czasie kamizelką ratunkową czy kamieniem u szyi? – odpowiadać będą eksperci.
Po czwarte PROMOCJA
Społeczność okazuje się zaskakująco odporna na tradycyjny marketing – mówi Łukasz Miler, producent gier. Działaliśmy na zasadzie marketingu szeptanego. – dodaje Jarosław Czaja, twórca elektronicznej identyfikacji twarzy. O tym jak sprzedać innowacyjny produkt mówić będą uczestnicy Ericpol Innovation Pathway. A także: w jaki sposób skrócić cykl rozwojowy innowacji i zmniejszyć koszty komercjalizacji technologii? Jakie znaczenie ma marketing we wprowadzaniu na rynek zwłaszcza stosunkowo niewielkich innowacji, które mogą jednak uwolnić ukryty rynkowy potencjał produktu? Jak zmniejszyć niepewność związaną z innowacją przy wprowadzaniu produktu na rynek i zwiększyć jego szanse na sukces? Czy warto przechowywać innowacje na „kiedyś”? – to jedne z pytań, na które odpowiedzi szukać będą uczestnicy.
Po piąte PROBLEMY
Rynek pokazał, że dopracowywanie pomysłu przez długi okres bez kontaktu z użytkownikami nie ma sensu. Znacznie więcej sensu ma szybkie wypuszczenie na rynek pierwszej wersji i szybkie odebranie informacji zwrotnej od użytkowników – Piotr Szostak, właściciel firmy Comtica. O zmianach, jakie są potrzebne, by polskie firmy innowacyjne mogły lepiej funkcjonować mówić będą uczestniczy spotkania. A także: jak przeprowadzić transfer technologii z uczelni i pozyskiwać talenty? Na czym polega sprawność i niesprawność działania platform współpracy i instytucji z otoczenia firm innowacyjnych? Jak wygląda wsparcie innowacyjności na szczeblu rządowym? Jak wygląda polska kultura współpracy?
Po szóste PORAŻKI
Nasze pierwsze próby zakończyły się niepowodzeniem i z takim scenariuszem musi liczyć się każda firma – wspomina Maciej Kaczyński z BTC. O tym czego nas uczą nietrafione pomysły, projekty i produkty? Jak ominąć ślepe ścieżki badań? Czym kończy się zaprojektowane produktów „zbyt dobrze”, zbyt mocno wyprzedzających rynek? To pytania, na które odpowiadać będą prelegenci warsztatów biznesu.
Po siódme PRACA ZESPOŁOWA
Dość szybko coworking przestał nam wychodzić, bo okazało się, że świetnie się uzupełniamy pod względem umiejętności i moglibyśmy założyć firmę, która mogłaby realizować większe projekty i budować jednolitą i rozpoznawalną markę – mówi Adam Zygadlewicz, członek zarządu NetGuru. Nawet najlepiej zorganizowany człowiek-orkiestra nie zastąpi zespołu. Indywidualne cechy poszczególnych osób stanowią o ich możliwościach. Podczas Ericpol Innovation Pathway uczestnicy mówić będą o budowaniu zespołu, pozyskiwaniu talentów, ale i współpracy między grupami na zasadzie klastrów czy parków technologicznych.
Po ósme PROCES CZY PRZYPADEK
Dla mnie nie jest problemem określenie, czym nasze firmy zajmą się w latach 2013-2015. Wiem, że jedna ze spółek zależnych wejdzie na giełdę, a nasze produkty znajdą się na rynku europejskim i światowym - Maciej Kaczyński z BTC. Jasna wizja rozwoju to cecha dobrego managera i lidera. Inspiracji do tworzenia strategii powinien szukać wewnątrz organizacji i w otoczeniu. O tym w jaki sposób poszukiwać dróg rozwoju dla produktu? Jak zaplanować dobrą jego strategię? Wskazówki te pojawią się podczas styczniowych warsztatów.
Nadesłał:
wojcik_karolina@interia.eu
|