Ponad 600 zgłoszeń na HiperWyzysk.pl


Ponad 600 zgłoszeń na HiperWyzysk.pl
2012-02-01
Już ponad 600 zgłoszeń i pomysłów rozwiązań różnych problemów pracowników sklepów zarejestrowano na stronie HiperWyzysk.pl prowadzonej przez NSZZ „Solidarność”. Od kilku miesięcy na portalu swoje obserwacje dotyczące warunków pracy i dialogu z pracodawcami zgłaszają pracownicy i klienci sklepów.

Zamieszczona na stronie Hiperwyzysk.pl mapa Polski jest już niemal w całości pokryta żółtymi symbolami pokazującymi miejsca, z których zgłoszono nieprawidłowości w stosunkach z pracodawcami.

„Najczęstsze problemy, jakie zgłaszają pracownicy branży handlowej to w kolejności: stres i mobbing, ponadnormatywne obciążenie pracą i niskie wynagrodzenia. Ponad 12 godzin pracy dziennie, brak wynagrodzeń za nadgodziny, brak przerw, łamanie norm BHP, zatrudnianie na umowy śmieciowe i poniżanie pracowników - to nie obraz stosunków pracy w kraju trzeciego świata, a rzeczywistość wielu polskich super i hipermarketów wyłaniająca się ze zgłoszeń zamieszczonych na portalu." - mówi Alfred Bujara z Sekcji Krajowej Pracowników Handlu NSZZ „Solidarność", organizatora akcji.

Wpisy pochodzące od pracowników dotyczą różnych zagadnień. W przytłaczającej większości są jednak świadectwem braku dialogu między pracodawcami a pracownikami.

 „Pracujemy 52-62h tygodniowo, a na umowach mamy pół etatu. Nie mamy urlopu wypoczynkowego ani płatnych nadgodzin. Szef nie przebiera w słowach, a na każdą skargę odpowiada wulgarnie, sugerując, że każdego można zastąpić." - relacjonuje na HiperWyzysk.pl pracownik ze  Stalowej Woli.

„Jestem zatrudniony przez agencję pracy na umowę zlecenie. Zarobki są skandaliczne:  tylko 4,70 zł za godzinę. O przejściu na etat można tylko pomarzyć. Teraz chcą zwalniać pracowników etatowych i zatrudniać pracowników z firm zewnętrznych, bo pracujemy za grosze. Coś powinno się zrobić z tymi umowami zlecenie, bo krzywdzą wszystkich."- czytamy w komentarzu kasjera pracującego w jednej z sieci sklepów w Bytomiu.

Intencją twórców platformy było zwrócenie pracodawcom uwagi na kłopoty wynikające z niskiego poziomu komunikacji wewnątrz firm. Ze strony skorzystało jak dotąd przeszło 50 000 odwiedzających. Akcja jest także obecna na popularnych serwisach społecznościowych takich jak Facebook czy NK.

W ramach projektu „Solidarność" zachęcała nie tylko do zgłaszania problemów, ale także do aktywnego poszukiwania możliwych rozwiązań. W pierwszym okresie działania serwisu na autorów najlepszych pomysłów czekały nagrody.

W ramach programu promującego dialog realizowane były także inne działania takie jak przedświąteczny happening „Więcej dialogu" zorganizowany w centrum Warszawy przez pracowników sieci handlowych należących do NSZZ „Solidarność".

Serwis HiperWyzysk.pl jest jednym z elementów kampanii realizowanej w ramach projektu „Wsparcie dialogu społecznego w firmach ochrony oraz sieciach super- i hipermarketów" przygotowanego przez NSZZ „Solidarność" i współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Kampania NSZZ „S" jest odpowiedzią na alarmujące dane statystyczne dotyczące warunków dialogu społecznego oraz warunków pracy w branży ochrony i handlu. Partnerami portalu HiperWyzysk.pl są: Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO, Centrum Wspierania Rad Pracowników, Stowarzyszenie Obywatele Obywatelom, Tygodnik „Solidarność",  wydawnictwo Tysol, Dziennik Internautów, Nowy Obywatel.

Dodatkowych informacji udziela:

Przewodniczący Sekcji Krajowej Handlu NSZZ Solidarność

Alfred Bujara

Tel. : 512107401 

Nadesłał:

HiperWyzysk

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl