Ponad 700 uczniów w szachowym Turnieju Finałowym


2017-06-12
Uczniowie szkół podstawowych zmierzyli się w IV Turnieju Finałowym projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole”. Warszawski Torwar odwiedziło 703 młodych zawodników z całej Polski. Tegoroczny finał szachowych zmagań pod hasłem „Gramy dla Marii” był częścią obchodów 150-lecia urodzin polskiej noblistki.

Turniej Finałowy jest podsumowaniem całorocznego projektu edukacyjnego Polskiego Związku Szachowego. Naukę gry w szachy do swojego programu zajęć wprowadziło już prawie 1000 szkół podstawowych. Każda placówka mogła zgłosić do Turnieju Finałowego 6 uczniów, którzy rywalizowali ze sobą w trzech kategoriach wiekowych.

O przebiegu rozgrywek finałowych i planach na kolejny rok opowiada Krzysztof Góra z Polskiego Związku Szachowego  – Z dumą patrzyłem na to, jak warszawski Torwar wypełnił się setkami młodych entuzjastów szachów. Dla nich to była przede wszystkim dobra zabawa, ale i wiele nowych wrażeń – w tym cenna nauka zdrowej rywalizacji. Nie zapominajmy też o tym, że finał to tylko kropka nad i całorocznej edukacji 200 tysięcy dzieci i pracy 3 500 przeszkolonych nauczycieli.  Mam nadzieję, że to dopiero początek i za kilka lat uda się wprowadzić szachy do każdej podstawówki. Już od nowego roku szkolnego będziemy mieć niemal 300 tysięcy młodych szachistów!

Na czym polega „Edukacja przez Szachy w szkole”? Szkoły podstawowe uczestniczące w projekcie wprowadzają do swoich programów dla klas I-III minimum jedną godzinę nauki gry w szachy w tygodniu. Wyszkoleni przez Polski Związek Szachowy nauczyciele przekazują uczniom tajniki „królewskiej gry” przy okazji przemycając zagadnienia matematyczne, logiczne, a nawet historyczne.

Dzieci, które poznają szachy początkowo traktują je jako ciekawą grę planszową. Uruchamia ona u uczniów wyobraźnię i przenosi ich do świata baśni, zamków, królów i rycerzy – świata, który jest dzieciom bardzo bliski, szczególnie tym najmłodszym. Małe dzieci, które zaczynają grę, często kierują się emocjami i właśnie w sferze emocji i psychiki dziecka można najszybciej zauważyć postęp. Rolą nauczyciela jest przede wszystkim wspieranie dzieci i przypominanie im, że są w szkole, a więc mają prawo błądzić, poszukiwać, sprawdzać i znajdować jak najlepsze rozwiązania, bo na tym polega nauka – mówi Beata Piotrowska, dyrektor szkoły podstawowej w Białaczowie. Walory królewskiej gry doceniło Ministerstwo Edukacji Narodowej. Minister Anna Zalewska w liście do dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników oświaty poinformowała, że wprowadzenie nauki gry w szachy do edukacji wczesnoszkolnej będzie stanowiło element reformy już od września tego roku.

Nadesłał:

UnicornMedia

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl