Portugalia i RENAULT-NISSAN wdrażają program mobilności z zerową emisją na rok 2010
Rząd Portugalii oraz Sojusz Renault-Nissan poinformowały dziś o zawarciu kompleksowej umowy partnerskiej, której celem jest wprowadzenie systemu mobilności z zerową emisją w Portugalii do roku 2010.
Plan zakłada wykorzystanie pojazdów z napędem elektrycznym dostarczanych przez Sojusz oraz rozległej sieci stacji doładowujących, która zostanie zbudowana w całej Portugalii w ciągu najbliższych trzech lat.
W lipcu Portugalia jako pierwszy europejski kraj zawarł umowę partnerską bezpośrednio z Sojuszem Renault-Nissan, dotyczącą zbadania możliwości wprowadzenia systemu mobilności z zerową emisją. Umowę zawarto z myślą o odniesieniu się do takich zagadnień, jak globalne ocieplenie, uzależnienie od ropy naftowej oraz potrzeby w zakresie mobilności w miastach w przyszłości. Po czterech miesiącach rozmów i analiz, Portugalia, jako pierwszy europejski kraj, podpisała dziś finalną umowę z Sojuszem dotyczącą wdrożenia programu mobilności z zerową emisją.
„Wcześnie zdaliśmy sobie sprawę, że program mobilności z zerową emisją wykracza znacznie poza samą kwestię pojazdów" - powiedział Carlos Tavares, wiceprezes Nissan Motor Co., Ltd. „Skuteczne wdrożenie programu wymaga rozległej współpracy z rządem i innymi partnerami".
Plan zakłada uruchomienie 1300 stacji doładowujących do końca 2011 r., z których 320 powinno być już gotowe w 2010 r.
Portugalia zaproponuje także zachęty dla decydujących się na zakup pojazdów elektrycznych, polegające między innymi na ulgach w podatku dochodowym dla osób fizycznych i firm dokonujących zbiorowych zakupów pojazdów elektrycznych. Ulgi podatkowe, które mają zostać wprowadzone pod koniec 2010 r. będą obowiązywały przez co najmniej pięć lat.
Rząd Portugalii deklaruje ponadto, że od 2011 r. 20% pojazdów kupowanych przez instytucje publiczne będzie pojazdami o zerowej emisji.
Analizowane są także inne rozwiązania, kredyttakie jak ulgi w opłatach za parkowanie oraz preferencyjne warunki przyznawania ów i dotowanie finansowania zakupu. Budowanie świadomości wśród opinii publicznej oraz działania edukacyjne obejmujące między innymi demonstracje pojazdów elektrycznych rozpoczną się w 2010 r.
Proponowane rozwiązania zostały ogłoszone na wystawie Portugal Tecnológico 2008 w Lizbonie - jednej z najważniejszych wystaw technologicznych w kraju, sponsorowanej przez Ministerstwo Gospodarki i Innowacji. Na trwającej 6 dni wystawie prezentowany jest między innymi model Nissan Cube Denki (jap.: Denki = elektryczny). Jest to pojazd koncepcyjny wyposażony w takie same akumulatory litowo-jonowe, jak te, które będą napędzały nowe pojazdy elektryczne marki Nissan.
„Portugalia jest globalnym liderem w dziedzinie produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Kolejnym krokiem będzie uczynienie z Portugalii lidera w dziedzinie mobilności z zerową emisją. Pojazdy elektryczne to poważna korzyść dla naszego społeczeństwa, polegająca między innymi na ograniczeniu importu paliw, poprawie bezpieczeństwa energetycznego, ograniczeniu emisji CO2 i możliwości zaoferowania niezawodnych i pewnych alternatyw w mobilności realizowanej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju" - powiedział premier Portugalii José Sócrates.
„Z uznaniem patrzymy na te starania" - powiedział Tavares. „Oznaczają one umacnianie się pozycji Portugalii jako kraju stosującego modelowe w skali Europy i świata rozwiązania w dziedzinie dbałości o środowisko naturalne".
Sojusz Renault-Nissan, który chciałby stać się globalnym liderem w dziedzinie mobilności z zerową emisją, wprowadzi elektryczne pojazdy na rynek portugalski na początku 2011 r. Oznacza to, że Portugalia będzie jednym z pierwszych krajów, do których Sojusz będzie dostarczał pojazdy elektryczne. W 2012 r. Nissan i Renault będą oferować pojazdy elektryczne na masową skalę na całym świecie.
Sojusz poinformował także o zawarciu podobnych umów dotyczących mobilności z zerową emisją z Prefekturą Kanagawa w Japonii, stanem Tennessee, stanem Oregon i hrabstwem Sonoma w północnej Kalifornii, a także z francuskim koncernem EDF, działającym w branży mediów komunalnych.
Nadesłał:
promo
|