Praca w Centrach Usług Wspólnych nie tylko dla finansistów
Polska stała się europejskim zagłębiem Centrów Usług Wspólnych. Atutami naszego kraju są absolwenci studiów wyższych, stosunkowo niskie koszty pracy oraz stabilna sytuacja gospodarcza pomimo światowego kryzysu finansowego. Aby rozpocząć pracę w tym sektorze na najniższym stanowisku wystarczy znajomość języka obcego i zdolności analityczne.
Centra Usług Wspólnych powstały jako odpowiedź korporacji na wysokie koszty pracy oraz konieczność zdobycia wysokiej jakości danych i ujednolicenia ich raportowania. Lokalizowane są w krajach o stosunkowo niskich kosztach zatrudnienia. Mogą działać jako firmy zewnętrzne lub jednostki wyodrębnione w ramach struktury danej firmy specjalizujące się wybranych procesach. W ramach Centrów Usług Wspólnych procesy podlegają standaryzacji oraz niezbędnym usprawnieniom i uproszczeniom.
Polski rynek Centrów Usług Wspólnych
W Polsce działa obecnie około 280 Centrów Usług Wspólnych. Kilkanaście firm poważnie rozważa otwarcie swoich centrów w najbliższym czasie. Branża zatrudnia ok. 70 tyś. pracowników w całym kraju, a liczba ta zwiększy się do około 100 tyś. w ciągu najbliższych 2 - 4 lat. Dlatego, jak podkreśla Wojciech Bartz, z firmy doradztwa personalnego Page Personnel jest to sektor rozwojowy, z którym można wiązać duże nadzieje na zdobycie zatrudnia. Centra Usług Wspólnych powstają zazwyczaj w dużych miastach, w których prężnie działają liczne ośrodki akademickie kształcące wysoko wykwalifikowaną kadrę. Powstają również tam, gdzie z powodzeniem działają inne centra, dzięki czemu nowe organizacje mogą liczyć na dostępność wykwalifikowanej kadry. Miastami uważanymi za zagłębia Centrów Usług Wspólnych są przede wszystkim Kraków i Warszawa, ale do tej roli aspirują również: Wrocław, Łódź, Poznań, Trójmiasto, Bydgoszcz i Szczecin. „Centra Usług Wspólnych są lokalizowane w miastach uniwersyteckich, gdyż bardzo często zatrudniają absolwentów poszukujących swojej pierwszej pracy. Atutami tych młodych ludzi są znajomość języków obcych oraz umiejętność współpracy w środowisku międzynarodowym potwierdzona chociażby udziałem w programie Erasmus, a także konkurencyjne oczekiwania finansowe na starcie kariery zawodowej" - mówi Wojciech Bartz, z Page Personnel.
Niezbędne kwalifikacje
Według ekspertów Page Personnel Centra Usług Wspólnych w większości przypadków obsługują rozrzucone po świecie oddziały firm międzynarodowych. Dlatego do pracy w tym sektorze niezbędna jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego oraz co najmniej jednego języka z grona języków europejskich, np. niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, włoskiego, czeskiego czy węgierskiego. Znajomość kolejnych języków obcych jest dodatkowym atutem świadczącym na korzyść kandydata. „Kolejną niezbędną cechą są zdolności analityczne. Praca ta wykonywana jest bowiem zazwyczaj w takich obszarach jak księgowość, finanse, kadry i płace, controlling, zakupy, IT" - dodaje Wojciech Bartz, z Page Personnel. Studia wyższe - w toku lub zakończone są mile widziane, natomiast wykształcenie kierunkowe nie jest konieczne. Z doświadczenia konsultantów Page Personnel wynika bowiem, że w Centrach Usług Wspólnych pracują zarówno lingwiści i humaniści, jak i finansiści czy inżynierowie. Im wyższe stanowisko interesuje kandydata do pracy, tym większym doświadczeniem kierunkowym powinien się on wykazać.
Struktura stanowisk
Według konsultantów Page Personnel struktura stanowisk w Centrach Usług Wspólnych jest zazwyczaj pionowa. Karierę rozpoczyna się od asystenta lub młodszego specjalisty, a następnie istnieje możliwość awansu na stanowisko specjalisty (np. księgowy), starszego specjalisty (np. starszy księgowy), kierownika/ kierownika zespołu (Team Leader'a).
Praca w Centrach Usług Wspólnych - szansa na ciekawą karierę
„Dla wielu osób, szczególnie młodych, rozpoczynających karierę, bardzo istotna jest możliwość pracy dla globalnych korporacji i znanych marek" - ocenia Wojciech Bartz, z Page Personnel. "Praca ta niesie ze sobą prestiż, możliwość zdobycia doświadczenia w międzynarodowym środowisku oraz udziału w tzw. migracjach procesów do Polski, co bardzo pociąga młodych, ambitnych Polaków" - dodaje Wojciech Bartz. Dla Centrów Usług Wspólnych charakterystyczna jest praca na wycinku procesu, co pozwala poznać od podstaw daną tematykę (np. w ramach księgowości obszary: zobowiązań, należności czy księgi głównej). Wykorzystywane są tu również specjalistyczne programy, takie jak np. SAP, których poznanie jest poważnym wzmocnieniem CV „Z punktu wiedzenia osób młodych, szukających pomysłu na swoją drogę zawodową, praca w Centrach Usług Wspólnych to dobry sposób na poznanie zasad pracy w międzynarodowym, dynamicznym zespole i obowiązujących w korporacji procedur. Dla wielu z nich oznaczać to będzie początek ciekawej kariery" - dodaje Wojciech Bartz, z Page Personnel.