Praca w pracy, lunch poza pracą


2015-06-11
Zapracowani Polacy przywiązują coraz większą wagę do swojego zdrowia, kondycji fizycznej oraz odpowiedniej diety. Oczekują także od pracodawców, że ci będą wspierać ich w tych działaniach, zapewniając dostęp do wysokiej jakości usług gastronomicznych.

Dobrze wykorzystana przerwa

Najbardziej powszechną przerwą w czasie pracy jest tzw. przerwa na lunch. Zgodnie z artykułem 134 K.P., powinna ona trwać 15 minut. Przysługuje wszystkim pracownikom, których dobowy wymiar czasu pracy wynosi co najmniej 6 godzin. Jest to przerwa płatna, której pracodawca nie może uchylić w drodze wewnętrznego zarządzenia czy na mocy przepisów zakładowych. Niektóre firmy wprowadzają dodatkową przerwę trwającą do 60 minut, nie wliczaną do czasu pracy (art. 141 K.P.). Godzinna lub półgodzinna przerwa na lunch jest szczególnie popularna w dużych, międzynarodowych firmach, które przenoszą zachodnie elementy kultury organizacyjnej
do polskich oddziałów. Jest to czas niezbędny do tego, by odpocząć oraz bez pośpiechu, zjeść zdrowy, świeżo przyrządzony, pełnowartościowy posiłek w towarzystwie kolegów z pracy.

Obiad w biurowej restauracji

W większości biur znajdują się najróżniejsze automaty z jedzeniem i piciem. Niestety, ich oferta ogranicza się najczęściej do kilku rodzajów napojów gazowanych, kanapek oraz słodkich i słonych przekąsek. Dlatego pracodawcy przy wyborze idealnej lokalizacji dla siedzimy firmy powinni szukać obiektów, które posiadają biurową restaurację. Dostęp do stołówki oznacza nie tylko ogromny wybór różnorodnych i pełnowartościowych dań, czyli takich jakie takie najbardziej cenią sobie osoby dbające o zdrową dietę, ale także duży komfort – pracownicy podczas przerwy
na lunch mogą wykupić obiad na miejscu, bez konieczności wychodzenia poza teren kompleksu biurowego.

 

Inspiracja płynie od pracowników

Restauracje Sodexo On-site Services działają w ramach jednego z oferowanych przez firmę konceptów gastronomicznych, zgodnie z którym lokale projektowane są z uwzględnieniem preferencji, zwyczajów żywieniowych i oczekiwań klientów danej restauracji biurowej, badanych
w autorskim badaniu PersonixTM. W oparciu o jego wyniki, przy uwzględnieniu specyfiki działalności firm lub właścicieli i zarządców obiektów, powstają zindywidualizowane miejsca o ciekawym charakterze. Co ważne, badanie umożliwia tworzenie i stałe rozwijanie menu.

Menu dla wymagających

Poprawne nawyki żywieniowe są gwarancją dobrego stanu zdrowia i samopoczucia. Dlatego
we wszystkich restauracjach Sodexo potrawy są przyrządzane codziennie, na miejscu, na bazie świeżych składników, pochodzących od sprawdzonych dostawców. Kucharze, zamiast gotowych mieszanek przypraw i dodatków, wykorzystują wyłącznie składniki i przyprawy bez zawartości glutaminianu sodu, czyli chemicznego wzmacniacza smaku i zapachu. W ofercie znajdują się dania wegetariańskie, dietetyczne, a także bez glutenu. Osoby ceniące tradycyjne smaki i polską kuchnię także znajdą tu coś dla siebie. Ponadto różnorodne, stale modyfikowane menu uwzględnia sezonową dostępność poszczególnych produktów, jest dostosowane do kalendarza obchodzonych świąt, a także uwzględnia tematykę organizowanych w lokalach akcji edukacyjnych czy festiwali kulinarnych.

 

Jakość życia = Jakość pracy

Jak pokazują wyniki globalnego badania ‘How leaders value quality of life in their organization?’, przeprowadzonego przez firmę badawczą Harris Interactive na zlecenie Instytutu dla Jakości Życia Sodexo (Sodexo Institute for Quality of Life), dzisiejsi światowi liderzy biznesu są zgodni w kwestii znaczenia jakości życia pracowników – 96% respondentów przyznaje, że jest to bardzo ważny element funkcjonowania firmy, dla 66% dbanie o wysoką jakość życia pracowników stanowi priorytet dla ich organizacji. Nie dziwi zatem fakt, że ponad 86% ankietowanych prowadzi w swoich firmach programy typu corporate wellness mające na celu poprawę jakości życia oraz pracy zatrudnionych, z czego 69% skupia się na zdrowiu oraz kształotwaniu właściwych nawyków żywieniowych.

 

Z roku na rok rośnie świadomość firm, że dobra kondycja psychiczna i fizyczna pracowników przekłada się na efektywność i jakość ich pracy. Zdrowi pracownicy lepiej wykonują swoje obowiązki i robią to z większym zaangażowaniem, a także rzadziej wypalają się zawodowo
czy korzystają ze zwolnień lekarskich.
Niewłaściwa, monotonna i wysokokaloryczna dieta obniża wydolność organizmu, co w konsekwencji wpływa na pogorszenie stanu zdrowia, a także efektów pracy. Zatem w dobrze pojętym interesie nie tylko pracowników, ale także pracodawców jest wybór optymalnej lokalizacji biura, która poza ergonomiczną przestrzenią do pracy, zapewni także smaczny i zdrowy lunch poza pracą, najlepiej w tym samym budynku.  

Nadesłał:

Dominika Socha

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl