Pracodawcy premiują aktywnych
Aktywni studenci mają większą szansę na znalezienie pracy – to główny wniosek kończącego się właśnie cyklu spotkań studentów z pracodawcami. Najwięcej uwagi poświęcono praktykom, stażom, a także innym formom zdobywania doświadczenia.
O czym jeszcze warto pamiętać myśląc o swojej przyszłej karierze?
Eksperci są zgodni: zanim zaczniemy szukać wymarzonej pracy, warto już na etapie studiów zacząć myśleć, czego mogą od nas oczekiwać przyszli pracodawcy oraz jakie umiejętności przydadzą się na danym stanowisku pracy. Jak wynika z rozmów z przedstawicielami pracodawców najbardziej pożądanymi cechami u pracowników są: doświadczenie zdobyte dzięki aktywności w różnego rodzaju inicjatywach, gotowość do zmian i rozwoju, a także pomysł na siebie.
Praktyczne podejście to właściwy kierunek
Zdaniem pracodawców typ studiów – zaoczne lub dzienne, a także rodzaj uczelni – prywatna lub publiczna straciły już na znaczeniu. Ważna natomiast jest przydatność zdobywanej wiedzy. Wszyscy prelegenci zgodnie podkreślali, że praktyczny wymiar nauczania to właściwy kierunek, w którym powinny iść zarówno uczelnie publiczne jak i prywatne. - Naszym priorytetem jest kształcenie wyspecjalizowanych kadr dla biznesu. Dlatego też przygotowaliśmy cykl, który miał na celu zaprezentowanie oczekiwań pracodawców wobec przyszłych pracowników – mówi dr Irena Tomys, rektor Wyższej Szkoły Handlowej. Ze strony studentów ważna jest jednak kwestia zaplanowania swojej ścieżki kariery i umiejętnego doboru np. studiów podyplomowych czy kursów.
Wszystko w rękach studentów
Oprócz standardowych wymagań: kompetencji, wiedzy oraz umiejętności interpersonalnych pracodawcy zwracają uwagę na konieczność inicjatywy samych studentów. Praktyki, staże czy kursy – wszystko to jest dostępne już na etapie studiów. Jednak to sami studenci muszą zadbać o swoją karierę i konsekwentnie zbierać potrzebne w tym celu doświadczenie. Pracodawcy, zwłaszcza ci działający na rynku międzynarodowym, jak KGHM Polska Miedź czy Getin Noble Bank, premiują osoby z doświadczeniem, wiedzą oraz wykształconymi postawami. Z punktu widzenia pracodawców ważna jest również gotowość do zmian i przekwalifikowania. – Wbrew pozorom chęć zmian nie jest cechą powszechną wśród ludzi młodych, a mile widzianą przez pracodawców zwłaszcza w kontekście rozwoju zawodowego – podkreślał podczas jednego ze spotkań Grzegorz Pętal z Euro Banku. Dlatego też pracodawcy namawiają studentów do ciągłej pracy nad sobą i rozwoju swoich umiejętności.
Dobry moment dla absolwentów
Pracodawcy zauważają również wyjątkowość momentu, w jakim obecni oraz przyszli absolwenci kończą edukację. Z jednej strony ma to związek z nową perspektywą unijną oraz ogromnymi środkami finansowymi, które będą do dyspozycji młodych osób. Mogą to być chociażby dofinansowania dla firm, granty oraz wsparcie i rozwój nauki. Z drugiej strony postępujące zmiany na rynku pracy powodują, że w najbliższych latach będziemy mieli do czynienia z rosnącym rynkiem pracowników. Ma to związek ze zwiększającą się różnicą pomiędzy liczbą osób osiągających wiek emerytalny, a młodymi osobami wchodzącymi na rynek pracy. W perspektywie najbliższych 20 lat liczba ta może osiągnąć ponad 2 miliony. Spadek liczby dostępnych pracowników spowoduje, że staną się oni jeszcze bardziej wartościowi dla pracodawców.
W trakcie ostatniego miesiąca studenci Wyższej Szkoły Handlowej mieli okazję spotkać się z pracodawcami i porozmawiać nt. ich oczekiwań względem przyszłych pracowników. W trakcie czterech weekendów gośćmi studentów oraz władz uczelni byli przedstawiciele Euro Banku, KGHM Polska Miedź, grupy Getin Noble Bank oraz władz Dolnego Śląska.
Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu jest niepubliczną uczelnią wyższą o profilu biznesowym. Powstała w 1997 r. jako jedna z pierwszych uczelni niepublicznych na Dolnym Śląsku. Oferuje studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie nauk ekonomicznych i humanistycznych na kierunkach: zarządzanie, turystyka i rekreacja, bezpieczeństwo wewnętrzne, a także liczne studia podyplomowe, w tym MBA, prowadzone we współpracy z partnerami biznesowymi. Co roku uczelnia zajmuje czołowe miejsca w rankingach akademickich, szczególnie w kategoriach „Międzynarodowość i Innowacyjność” (najlepsza niepubliczna uczelnia biznesowa na Dolnym Śląsku (Perspektywy/Rzeczpospolita 2014). Więcej informacji.
Nadesłał:
Komunikacja Plus
|