Prawidłowo ustawiona geometria to oszczędności i bezpieczeństwo


Prawidłowo ustawiona geometria to oszczędności i bezpieczeństwo
2013-08-27
Polskie drogi nie należą do ścisłej, europejskiej czołówki w zakresie jakości ich wykonania. W konsekwencji podróżowanie po nich powoduje, że większość aut ma mniej lub bardziej rozregulowaną geometrię zawieszenia, co przekłada się m. in. na szybsze zużycie opon czy uszkodzeni
Podpowiadamy, co zrobić, by nieco ograniczyć te, wynikające zwykle z zaniedbania, dodatkowe koszty.

Geometria zawieszenia jest parametrem określającym prawidłowe ustawienie wszystkich kół w samochodzie. Teoretycznie więc szybki rzut oka powinien wystarczyć, by stwierdzić, czy wszystko z naszym autem jest w porządku. W rzeczywistości jednak sprawa nie jest tak prosta, bowiem tylko naprawdę duże usterki da się zauważyć bez szczegółowego badania. Po czym zatem poznać, że dany pojazd powinien zostać sprawdzony przez odpowiedni serwis?

Problemy, których ciężko uniknąć

- Kłopoty z prawidłową geometrią są niestety naturalną konsekwencją poruszania się po drogach niskiej jakości. Głębokie dziury, wystające studzienki kanalizacyjne czy wysokie krawężniki – wszystko to sprawia, że elementy zawieszenia poddawane są nienaturalnemu oporowi, przez co ich układ może się rozregulować – wyjaśnia Łukasz Bazarewicz ze sklepu internetowego AlejaOpon.pl

Najczęściej występującym objawem źle ustawionej geometrii jest tzw. „ściąganie” samochodu, czyli sytuacja, kiedy próbujemy jechać prosto, a nasze auto zjeżdża w którąś ze stron. Zaalarmować nas powinna także nawet lekko skrzywiona kierownica w czasie poruszania się w linii prostej.

Wymiany i naprawy

Rozregulowania z całą pewnością powinniśmy spodziewać się także po wymianie końcówek drążków kierowniczych:

- Naprawa lub zmiana podzespołów układu zawieszenia obligatoryjnie wymaga sprawdzenia geometrii, bowiem każdy nowy element trzeba dopasować do pozostałych – dodaje przedstawiciel serwisu.

Podobnie rzecz się ma w przypadku sezonowej wymiany opon. Co prawda nie zawsze wymagać ona będzie ponownego ustawienia np. zbieżności kół, lecz stałe kontrolowanie tych parametrów pozwoli nam uniknąć ewentualnych późniejszych kosztów.

Wydatki i bezpieczeństwo

Prawidłowość geometrii powinno się zatem sprawdzać przynajmniej dwa razy w roku, tym bardziej, że ma ona bardzo duży wpływ na to, jak często będziemy zmuszeni do zakupu nowego ogumienia.

- Źle ustawiony kąt pochylenia koła powodować bowiem może szybsze, bądź nierównomierne (boczne) zużycie bieżnika. Czasem zdarza się tak, że już po pierwszym sezonie podróżowania w takich warunkach opony nadają się jedynie do pełnienia roli doniczki na kwiaty w ogródku – przestrzega specjalista ze sklepu AlejaOpon.pl.

Osobną kwestią, o której warto przypomnieć, jest także wpływ geometrii na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Rozregulowane i w konsekwencji uszkodzone elementy zawieszenia czy zużyte opony wiążą się przecież ze znacznym wydłużeniem drogi hamowania i problemami z jazdą w trudnych, jesiennych czy zimowych warunkach.

Odpowiedni serwis

Skoro już wiemy, dlaczego powinniśmy cyklicznie kontrolować ustawienie geometrii, musimy jeszcze wybrać odpowiedni warsztat samochodowy.

- Z całą pewnością szerokim łukiem powinniśmy omijać serwisy, które posługują się starym, nieprecyzyjnym sprzętem. Dokonane w ten sposób pomiary mogą uczynić więcej szkody, niż pożytku, np. sugerując konieczność zmiany zbieżności w pojeździe, w którym tak naprawdę wszystko jest w porządku – dodaje na koniec Łukasz Bazarewicz z  serwisu AlejaOpon.pl

Innym problemem w takim wypadku mogą być także nieprawidłowe dane wprowadzone do urządzenia. Swoją uwagę warto zatem skierować przede wszystkim w stronę specjalistów posługujących się nowoczesnymi, wykonującymi pomiary w 3D urządzeniami –  możemy mieć wtedy pewność, że zastosowane parametry będą zgodne z wytycznymi producenta.

Nadesłał:

publicum

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl