Premiera Saaba 9-5
Kilkanaście dni temu, w Warszawie miało miejsce wyjątkowe dla Saaba wydarzenie - polska premiera Nowego Saaba 9-5.
Rzeczywiście, nowy Saab 9-5 zasługuje na miano „najbardziej zaawansowanej formy prostego, skandynawskiego wzornictwa"! Przede wszystkim, jego czyste i perfekcyjne kształty emanują naturalną siłą. Według nas, to najbardziej „saabowski" model w historii marki.
Nowy Saab 9-5 jest pierwszym w gamie nowych modeli wprowadzanych do produkcji, który posiada najważniejsze elementy stylizacyjne ostatnich pojazdów koncepcyjnych Saaba, takich jak Aero X. Auto doskonale oddaje sedno współczesnej stylistyki Saaba wywodzącej się z lotniczych i skandynawskich tradycji. Jego nadwozie jest gładkie, czyste, niezakłócone, bez załamań. Zupełnie jak kadłub samolotu. Lecz łatwo w nim także dostrzec ewidentne nawiązania do poprzednich modeli produkcyjnych, wynikające z wykorzystania tradycyjnych form, ale stworzonych jakby od nowa - bardziej wyraziście podkreślających wartości marki. Nowy 9-5 robi wrażenie pewnego siebie, jest dynamiczny, wręcz agresywny. Jest też szerszy, niższy, wygląda jakby przylegał do drogi. Wzroku nie przyciągają pojedyncze detale, ale postrzegamy samochód jako spójną całość. To właśnie dzięki temu auto robi tak dobre wrażenie - harmonicznej, wyrazistej osobowości - i wyróżnia się bardzo wśród konkurentów.
Nadwozie
Maska Nowego Saaba 9-5 to bardziej rozbudowana i wyszukana forma charakterystycznego dla Saabów sportowego, 3-częściowego grilla. Ważnym akcentem jest przypominające bryły lodu niezwykłe oświetlenie zewnętrzne, na powierzchni którego widać niebieską poświatę. Motyw bloku lodowego, który odnajdujemy także w lampach tylnych, to kolejne nawiązanie do Aero X. Z tyłu, w ciągu dnia, podczas jazdy widać wyraźne poziome znaki świetlne. Kiedy samochód zostanie zaparkowany, oświetlenie przybiera intrygującą barwę i głębie. Nocą szeroki pas świateł wyróżnia Saaba z tłumu.
Widok z boku rodzi skojarzenia z kabiną samolotu. Szyby przednia i boczne tworzą jednorodną, panoramiczną szklaną powierzchnię ukrywającą przednie i boczne słupki dachowe. Efekt otaczającej „szklanej kopuły" jest pełen dzięki czarnej górnej części obudowy lusterek bocznych. Prostota bocznych linii nadwozia robi piorunujące wrażenie. Wyraziste graficznie i płynne linie sprowadzają nasze spojrzenia do charakterystycznego dla Saabów słupka dachowego „C" o profilu kija hokejowego. Jednak dynamiczny kształt tyłu, to już zupełnie nowa forma stylistyczna, mająca identyfikować markę w przyszłości.
Wnętrze
Kiedy otworzyliśmy drzwi kierowcy od razu odnieśliśmy wrażenie, że jesteśmy „u siebie". Nowe wnętrze zwrócone do kierowcy jest ewolucją typowego kokpitu Saaba. Z drugiej strony, jest bardziej „premium" i wyższej jakości. Czystość, prostota i delikatne kontury dają poczucie harmonii, identycznie jak w stylizacji nadwozia. Wrażenie równowagi oraz dobrze dobrane materiały wysokiej jakość przemówiły do nas!
Po zajęciu naszego ulubionego miejsca, za kołem kierownicy, uczucie otaczającego kokpitu zdało się jeszcze silniejsze. Poprowadzona łukiem deska rozdzielcza płynnie przechodzi w konsolę centralną. Zgodnie z tradycją Saaba, otoczenie kierowcy jest bardzo sportowe, ergonomiczne i łączy formę z funkcją. Wszystkie elementy sterowania są w bezpośrednim zasięgu i logicznie pogrupowane.
Po raz pierwszy w samochodzie przeznaczonym do produkcji wdrożono tak wiele rozwiązań inspirowanych kokpitem samolotu. Dobrym przykładem jest zagłębiony w zestawie wskaźników dodatkowy szybkościomierz przypominający obrotowy wysokościomierz. Zainstalowano także wyświetlacz projekcyjny kierowcy, który pokazuje istotne informacje na szybie przedniej, w naturalnym polu widzenia. No i oczywiście zielone podświetlenie deski rozdzielczej. Zielone wskaźniki są wykorzystywane w odrzutowcach, gdyż są najbardziej wyraźne i mniej męczą wzrok.
Systemy Infotainment w nowym Saabie 9-5 to swego rodzaju przełom dla Saaba. Można tworzyć różne ich konfiguracje, wliczając najwyższej klasy system nawigacji z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym współpracujący z cyfrowym systemem dźwięku przestrzennego sygnowanym przez harman kardon.
W łatwo dostępnym, imponującym bagażniku jest naprawdę dużo miejsca, a jego dowolną aranżację umożliwia innowacyjny, elastyczny system zarządzania przestrzenią bagażową U-rail. W u-kształtnych podłogowych szynach zamontowana jest teleskopowa przegroda, dzięki której łatwiej jest utrzymać bagaż w jednym miejscu. Szczególnie podczas dynamicznej jazdy...
Na drodze
Ci nieliczni, którzy zaznali już przyjemności jazdy Nowym Saabem 9-5, mówią że „..prowadzi go się rewelacyjnie i jeździ jeszcze lepiej niż wygląda...". Co ciekawe, do mocniejszych wersji silnikowych oferowany będzie układ DriveSense. Jest to system kontroli charakterystyki pracy układu napędowego i zawieszenia, ze zmienną siłą tłumienia amortyzatorów. Pozwala on na modyfikację ustawień całego układu jezdnego za pomocą jednego pokrętła. Model będzie docelowo oferowany z najszerszą gamą jednostek napędowych w historii firmy, zasilanych trzema rodzajami paliwa: benzyną, olejem napędowym i bioetanolem E85. Wszystkie silniki są, oczywiście, turbodoładowane. Nasza sztandarowa „odpowiedzialność za osiągi" oznacza zastosowanie małych, acz bardzo wydajnych czterocylindrowych silników turbo. Tak więc, w nowym 9-5 konsekwentnie realizujemy strategię „racjonalizowania", czyli ograniczania rozmiarów, co wyróżnia ten produkt na tle konkurencji. Na dole gamy jest 160-konny turbodiesel o emisji CO2 na poziomie zaledwie 139 g/km, potem benzynowy 1.6 Turbo 180KM, jeden z najmocniejszych w swojej klasie, następnie 2-litrowa jednostka występująca też w odmianie BioPower (210 KM), a na szczycie silnik 2.8 V6 Turbo 300 KM.
Jesteśmy bardzo dumni z tego produktu i wierzymy w sukces nowego Saaba 9-5.
Przed nami bardzo ekscytująca przyszłość, a pierwsze widoczne zmiany nastąpią niedługo, dlatego też, jeśli pozwolicie, będziemy informować Was o kolejnych ważnych wydarzeniach w życiu Saaba. W międzyczasie zapraszamy do regularnego śledzenia wydarzeń związanych z naszą marką na stronach internetowych.