Procedura ubiegania się o środki MDM
Zakup mieszkania jest bardzo dużym obciążeniem finansowym dla wszystkich osób, które dopiero co wkraczają w dorosłe życie. Na szczęście każdy młody człowiek może obecnie ubiegać się o państwowe wsparcie w ramach programu MDM.
Podstawa prawna programu zawarta jest w ustawie z dnia 27 września 2013 roku o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania (Dz. U. z 2013 r., poz. 1304). Wsparcie polega na dofinansowaniu ze środków publicznych wkładu własnego do kredytu hipotecznego. Uzyskanie pomocy jest oczywiście obwarowane kilkoma warunkami. Pierwszym z nich polega na tym, że mieszkanie powinno pochodzić z rynku pierwotnego, a cena za metr kwadratowy jego powierzchni musi mieścić się w ustalonych granicach
Aby otrzymać dofinansowanie w ramach programu MDM należy również zadośćuczynić ściśle określonym wymaganiom proceduralnym zawartym w ustawie. Poniżej dokładnie wyjaśniamy jak wygląda procedura ubiegania się o dofinansowanie w ramach MDM.
Pierwszym krokiem jest oczywiście złożenie dwóch wniosków: o kredyt i o dofinansowanie wkładu własnego. Dokumenty należy dostarczyć do wybranego przez siebie banku, który oczywiście przystąpił już do programu. Opisywany wniosek powinien posiadać kilka załączników, które opisane zostały poniżej.
Obowiązkowym dokumentem jest pisemne oświadczenie o nieposiadaniu na własność domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny bądź własności albo współwłasności budynku, jeżeli udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny. Oświadczenie to dotyczy warunku zawartego w art. 4 ust. 1 pkt 2 Ustawy. Należy również przedłożyć pisemne oświadczenie, że ten warunek będzie spełniony również w momencie kupna mieszkania.
Kolejny wymagany dokument, to zobowiązanie na piśmie do rozwiązania umowy najmu i opróżnienia lokalu mieszkalnego lub zrzeczenia się spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na rzecz spółdzielni mieszkaniowej i opróżnienia tego lokalu w terminie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy o ustanowieniu lub przeniesieniu własności mieszkania. Wymagane jest to w przypadku najmu lokalu mieszkalnego lub posiadania spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.
Należy również przedstawić pisemne oświadczenie o tym, że nabywane mieszkanie posłuży do zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych, a w przypadku osoby, która wybudowała mieszkanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, o tym, że mieszkanie zostanie po raz pierwszy zasiedlone przez nabywcę.
Ponadto bank, do którego się zwracamy ma prawo zażądać innych dokumentów potwierdzających spełnienie wszystkich kryteriów określonych w Ustawie. Są to między innymi: wiek beneficjenta, powierzchnia użytkowa mieszkania bądź cena zakupu. Pamiętajmy, że sama weryfikacja naszej zdolności kredytowej odbywa się na podstawie indywidualnych procedur danego banku.
Po weryfikacji dokumentów przez bank przyjmujący wniosek, dalsza procedura udzielania dofinansowania wkładu własnego odbywa się w ramach współpracy pomiędzy bankiem i Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
Pamiętajmy, że niektóre elementy tej procedury mogą się nieco różnić w każdym z banków. Warto więc zasięgnąć szczegółowych informacji w instytucji, która już przystąpiła do programu MDM, a do której właśnie się wybieramy. Więcej informacji na temat procedury MDM znajdziesz na naszym blogu.
Nadesłał:
Greqpe
|