Program „Doceń polskie”. XV audyt żywności w liczbach
28 stycznia w Krakowie odbyła się XV certyfikacja żywności przeprowadzona w ramach Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Trwa zliczanie punktów, które eksperci przyznali żywności za smak, wygląd i stosunek jej jakości do ceny.
- Wyroby polskich producentów prezentują coraz wyższą jakość, a jednocześnie ich ceny są już ustabilizowane - podkreśla mistrz kuchni, współzałożyciel i członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Mirek Drewniak dodaje, że polskich specjalności, których inne kraje mogą nam zazdrościć jest sporo, ale na szczególną uwagę zasługują wędliny oraz jabłka i przygotowywane z nich wyroby, takie jak tłoczone soki czy - bardzo popularne w ostatnim czasie - cydry.
- To pierwsza certyfikacja, podczas której w moim arkuszu ocen przeważały „10” - zdradza Zbigniew Kurleto, który także przyznawał noty żywności. Członek Loży Ekspertów programu „Doceń polskie” nie ukrywał jednak, że kilka wyrobów biorących udział w styczniowym audycie go zawiodło. Były to jednak wyjątki, gdyż jego zdaniem generalnie jakość rodzimej żywności rośnie, a zjawisku temu nie towarzyszą znaczne wzrosty cen.
- Gdyby w sklepach dostępna była tylko polska żywność, moglibyśmy być pewni jej jakości - stwierdza Celina Nierodkiewicz, członkini Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”.
- To już piętnasta certyfikacja. Cieszy mnie nie tylko wysoki poziom produktów, ale i rozwój programu „Doceń polskie” oraz stosunek producentów do tej inicjatywy; także podczas tego audytu ocenialiśmy żywność firm przystępujących po raz kolejny do programu - dodaje.
- Tę certyfikację określiłabym mianem czekoladowej, gdyż bardzo dobre wrażenie wywarły na mnie ręcznie robione czekolady z dodatkiem owoców i ziół. Poza nimi, w pamięci szczególnie utkwiły mi doskonałe wędliny, jogurty, przetwory warzywne, soki jabłkowe oraz słodycze przywodzące na myśl czasy mojego dzieciństwa. Wysoką jakość prezentowały także m.in. dania gotowe i piwa z regionalnych browarów - wylicza C. Nierodkiewicz.
XV audyt żywności w liczbach
Program „Doceń polskie” jest realizowany od 4 lat. Zainicjowane w 2011 roku przedsięwzięcie od samego początku cieszy się wsparciem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi; Marek Sawicki jest honorowym patronem programu.
W styczniowym audycie żywności wzięło udział 167 produktów z asortymentu 63 firm. O zdobycie certyfikatu ubiegali się producenci właściwie z całej Polski - reprezentujący 14 województw. Wyroby asortymentu jednego z uczestników programu musiały przemierzyć ok. 500 km, aby dotrzeć do stolicy Małopolski, w której miała miejsce certyfikacja.
Podczas audytów oceniane są 3 aspekty: smak, wygląd i stosunek jakości produktu do jego ceny. Za każdy z wymienionych czynników przyznawane są punkty w skali 1-10. Godło programu otrzymują tylko te artykuły spożywcze, które zdobędą minimum 7,5 punktu. Żywność z maksymalnymi notami jest nagradzana także tytułem TOP PRODUKT.
Eksperci ocenili 15 kategorii wyrobów: pieczywo i wyroby cukiernicze, nabiał i tłuszcze, napoje, słodycze, owoce i warzywa, miody, suplementy diety, alkohol, mięso i wędliny, dania gotowe, przetwory owocowe i warzywne, ryby, makarony, przyprawy oraz produkty przemiału zbóż.
W gronie produktów mogących zdobyć prestiżowe godło znalazły się także wyroby marki własnej sieci handlowej. Dotychczas 3 ogólnopolskie sieci sklepów zdecydowały się przystąpić do programu „Doceń polskie” z żywnością ze swojego asortymentu. Produkt marki własnej muszą spełniać te same kryteria, co pozostałe artykuły ubiegające się o wyróżnienie. Najbardziej wartościowe z nich otrzymują certyfikat „Doceń polskie-MARKI WŁASNE” i tytuły TOP PRODUKT-MARKI WŁASNE.
Jedna z firm zgłosiła do oceny 17 wyrobów, co jest rekordem styczniowego audytu.
Natomiast inny uczestnik programu „Doceń polskie” w asortymencie posiada już aż 14 artykułów wyróżnionych przez ekspertów podczas dotychczasowych certyfikacji. W trakcie minionego audytu producent ten ubiegał się o możliwość dalszego posługiwania się znakiem promocyjnym.
Certyfikaty wystawiane są na 24 miesiące. Po upływie tego czasu wytwórca, który nadal chce korzystać z godła promocyjnego jest zobowiązany dostarczyć wyróżnione wcześniej artykuły do ponownej oceny. Członkowie Loży Ekspertów powtórnie sprawdzają żywność i przyznają jej punkty - druga ocena nie odbiega od sposobu, w jaki bada się artykuły spożywcze po raz pierwszy.
W trakcie styczniowego audytu eksperci oceniali ponownie wyroby 22 producentów.
Trwa liczenie punktów przyznanych przez ekspertów. Informacje o nagrodzonych produktach oraz ich wytwórcach będą zamieszczane na blogu programu, pod adresem http://blog.docenpolskie.pl/. Tam również dostępne są wszystkie aktualności dot. przedsięwzięcia.
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmuje się piątka specjalistów zawodowo związana z żywnością i technologią żywienia, która tworzy Lożę Ekspertów. Zasiada w niej m.in. reprezentant Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych. Celem projektu jest propagowanie wspólnego gotowania wśród pasjonatów kuchni, którzy swoją wiedzą i przepisami dzielą się w Internecie. Dzięki ogólnopolskiemu konkursowi, warsztatom i pokazom kulinarnym, blogerzy mają okazję do spotkań, poznawania nowych miejsc i produktów, wymiany doświadczeń, nauki oraz dobrej zabawy.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Nadesłał:
Adventure Media
|