Promocja największych polskich miast w styczniu


Promocja największych polskich miast w styczniu
2009-03-03
Wspólny raport NewsPoint i info-PR dotyczy artykułów na temat promocji miast wojewódzkich, które ukazały się w styczniu b.r. w mediach internetowych.

Raport obejmuje publikacje na temat 18 miast (stolic województw oraz siedzib władz wojewódzkich) i dotyczy artykułów publikowanych w internecie w dniach 1-31 stycznia.

Analiza jakościowa

Ze względu na nowy rok, media dokonywały - nierzadko krytycznych - podsumowań działań promocyjnych dla danych miast (Szczecin) czy też dotychczasowego ruchu turystycznego. Na przykład w Krakowie stwierdzono, że był on mniejszy, w związku z tym władze miasta powinny przeznaczyć więcej środków na budżet. Chętnie opisywano nowe strategie promocyjne (Poznań, Kielce) czy też ich brak (Kraków). Nowy szef biura promocji Krakowa skrytykował duże plenerowe imprezy z udziałem gwiazd jako główne narzędzie marketingowe w przypadku miast i zapowiedział nową strategię. Styczeń był również czasem uchwalania budżetów promocyjnych miast i zmian personalnych wśród osób odpowiedzialnych za promocję w poszczególnych urzędach miejskich.

Najgorętszym tematem związanym z promocją miast były kontrowersje związane z projektem logo promującego Białystok, w którym doszukiwano się podobieństwa do logo organizacji broniącej praw mniejszości seksualnych z Nowego Jorku. Po intensywnej debacie pomiędzy przedstawicielami różnych frakcji politycznych i jeszcze przed ogłoszeniem wyników specjalistycznej ekspertyzy, prezydent miasta zdecydował się zrezygnować z dalszych usług firmy Eskadra, która opracowała projekt logo. Problemy Eskadry były również opisywane przez media w kontekście innych obsługiwanych przez tę agencję miast, jak np. Olsztyn czy Toruń.

Kolejnym interesującym media tematem jest rywalizacja polskich miast w konkursie o miano Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. Najbardziej zaawansowana w przygotowaniach jest Łódź, która walczy o powołanie odrębnego biura promocji, ale również Toruń, Gdańsk, Lublin, Wrocław i Warszawa. Z kolei przedstawiciele Opola stwierdzili, że ze względów budżetowych ich miasto nie spełnia kryteriów udziału w konkursie, jednak z pewnością może zaistnieć dzięki współpracy z tym polskim ośrodkiem, który wygra rywalizację.

Sporo pisano też o nagrodach Brief i Brief for Poland, w których pierwsze miejsce przypadło Lublinowi, a wyróżnienia otrzymało 18 innych miast. Zainteresowaniem wśród mediów cieszył się również ranking atrakcyjności poszczególnych regionów, zamieszczony przez Rzeczpospolitą. Gorzów chwalił się nagrodą dla swojego stadionu.

Analiza ilościowa

W styczniu w mediach internetowych zdecydowanie przodował Białystok, co wynika z kontrowersji wokół logo miasta. Drugie miejsce przypadło Łodzi, prowadzącej najbardziej intensywne działania promocyjne związane z konkursem na Europejską Stolicę Kultury. W pierwszej dziesiątce nie mogło też zabraknąć Krakowa i Warszawy. Zaskoczeniem mogła się okazać piąta pozycja Torunia; wynika ona z faktu, że jest to miasto, które również bardzo intensywnie przygotowuje się do konkursu na Europejską Stolicę Kultury.

Miasto | Artykuły
Białystok 46
Łódź 40
Kraków 38
Warszawa 29
Toruń 22
Poznań 19
Katowice 18
Lublin 18
Bydgoszcz 17
Opole 11
Gdańsk 10
Olsztyn 4
Wrocław 4
Szczecin 4
Kielce 4
Rzeszów 4
Gorzów Wlkp. 4
Zielona Góra 4

Metodologia raportu

Podsumowanie przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu NewsPoint (www.NewsPoint.pl). Analizie ilościowej poddano artykuły zawierające słowa „promocja + nazwa miasta", dotyczące działań promocyjnych podejmowanych przez dane miasto, z okresu 1-31 stycznia 2009 r. Zastosowanie większej liczby słów kluczowych oraz tzw. wyszukiwania inteligentnego (opcja ułatwiająca wyszukiwanie złożonych kombinacji słów kluczowych) mogłoby się przyczynić do uzyskania większej liczby wyników.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl