Przede wszystkim użytkownicy, czyli Design Thinking w praktyce SAP


2018-10-17
Jeszcze kilka lat temu SAP kojarzył się użytkownikom ze skutecznym systemem informatycznym, lecz niekoniecznie z przyjaznym interfejsem. Wraz z rozwojem technologii mobilnych to się zmienia. Najnowsze aplikacje SAP powstają w oparciu o idee Design Thinking.

Przyjazne użytkownikom rozwiązania powstają dzięki SAP Fiori, czyli zbiorowi aplikacji biznesowych opracowanych z dużym naciskiem na intuicyjność i wygodę obsługi narzędzi przez ostatecznych użytkowników. Wszystkie szablony aplikacji dostępne w bibliotece SAP Fiori powstały zgodnie z filozofią Design Thinking, czyli metodą twórczego rozwiązywania problemów przez pryzmat rzeczywistych potrzeb przyszłych użytkowników.

„Twórcy SAP Fiori wyszli z założenia, że także rozwiązania SAP powinny uwzględniać coraz silniej zarysowujący się trend mobilny, a dodatkowo wychodzić naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. A te są coraz większe. Przede wszystkim muszą uwzględniać to, że rzadko który użytkownik korzysta z aplikacji na jednym urządzeniu, więc responsywność jest warunkiem podstawowym. Poza tym rozwiązania takie muszą być proste w obsłudze – podobnie jak większość aplikacji na smartfony. Powinny być także efektywne, co w tym przypadku oznacza również możliwość personalizacji rozumianej zarówno jako przypisywanie ról (a więc także zakresów dostępnych funkcjonalności), jak i umożliwienie indywidualnych ustawień strony głównej – wyjaśnia Marcin Czarny, ekspert w zakresie SAP Fiori w Quercus Sp. z o.o., firmie specjalizującej się we wdrożeniach SAP.

W praktyce SAP Fiori to wielka zmiana w komforcie pracy użytkownika, lepszy dostęp do informacji, a przede wszystkim ich efektywniejsza dystrybucja – w zależności od przypisanych użytkownikom ról. Ekspert firmy Quercus jako przykład przytacza najnowszą aplikację przeznaczoną do rezerwacji sal wykładowych, którą firma zaprojektowała w zgodzie z ideą Design Thinking. Punktem wyjścia była potrzeba uzyskania sprawnego, wydajnego, a przede wszystkim dostępnego z różnych urządzeń narzędzia, za pośrednictwem którego można rezerwować sale z puli dostępnej w danej organizacji (np. sale wykładowe na uczelniach, sale konferencyjne w centrach biznesowych czy hotelach).

„Pomysł na stworzenie takiej aplikacji zrodził się jako konsekwencja doświadczeń, naszych i naszych klientów, związanych z rezerwacjami sal wykładowych lub konferencyjnych o określonym wyposażeniu. Zauważyliśmy, że pomieszczenia te nie zawsze dysponują takim samym zapleczem technicznym i że nie zawsze w trakcie spotkania czy konferencji wymiana lub uzupełnienie sprzętu jest możliwe. Wiedzieliśmy zatem, że wykaz urządzeń, sprzętów oraz udogodnień w danej sali to zmienne kluczowe – główne determinanty wyboru. Drugim czynnikiem był oczywiście kalendarz” – opowiada Kamil Buchwald, współtwórca aplikacji. „W bibliotece Fiori nie było takiego rozwiązania, dlatego postanowiliśmy je stworzyć od podstaw, zgodnie ze wszystkimi założeniami” – dodaje.

Rewolucja technologiczna dzieje się na naszych oczach, zmieniając naszą rzeczywistość i oczekiwania wobec m.in. narzędzi informatycznych. Chcemy, żeby były jednocześnie proste i efektywne. Atrakcyjne i czytelne. Dobrze zaprojektowane i personalizowane. Takie są właśnie aplikacje tworzone w SAP Fiori. Użytkownik otrzymuje narzędzia dopasowane do współczesnych wymagań: proste w nawigacji, estetyczne, responsywne i dopasowane do jego konkretnych wymagań. A firma? Skuteczne rozwiązania oparte na ergonomicznym i intuicyjnym interfejsie, które są łatwe i szybkie we wdrożeniu, a dzięki prostej obsłudze nie wymagają dodatkowych szkoleń dla pracowników.

 

5 kluczowych zasad aplikacji tworzonych w SAP Fiori

#1 Responsywność

Jesteśmy coraz bardziej mobilni i rzadko kiedy pracujemy tylko na jednym urządzeniu, dlatego aplikacja powinna dostosowywać się do rozdzielczości ekranu sprzętu, na którym akurat z niej korzystamy. Dzięki temu umożliwia pracę w każdym miejscu i na każdym typie urządzenia: na komputerze, na tablecie i na telefonie. Nawigacja jest intuicyjna, a treści czytelne, niezależnie od wielkości ekranu.

#2 Zorientowanie na użytkownika

Interfejs aplikacji – oparty na nowoczesnym i intuicyjnym designie jest zorientowany na cele, które dany użytkownik ma za pomocą aplikacji realizować. Jednakże niezależnie od roli przypisanej danej osobie oraz zakresu jej zadań – design jest taki sam dla wszystkich użytkowników.

#3 Oparty na rolach

W zależności od celów oraz zakresu realizowanych zadań, każdy użytkownik zostaje przypisany do konkretnej roli, dzięki czemu otrzymuje spersonalizowane środowisko adekwatne do jego potrzeb.

#4 Prostota

Zgodnie z ogólnoświatowym trendem upraszczania aplikacji – SAP Fiori także koncentruje się na tym, co najważniejsze, czyli na realizacji celów. Prosty i minimalistyczny design jest przyjazny i intuicyjny, co znacznie upraszcza pracę z aplikacją.

#5 Personalizacja

Użytkownik ma możliwość kontroli zarówno tego, co widzi na stronie głównej, jak i tego, w jaki sposób informacje te się wyświetlają. Personalizacja strony głównej pozwala na dostosowanie jej do rzeczywistych potrzeb użytkownika i takie ustawienie kafelków, które z jego punktu widzenia jest najbardziej użyteczne.

Nadesłał:

Alicja Sidorowicz

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl