Przetarg na bezpieczeństwo rozstrzygnięty
Wrocławskie lotnisko rozstrzygnęło przetarg na system do kontroli bagażu w nowym terminalu. Nowoczesny sprzęt za 7 milionów złotych dostarczy niemiecka firma Smiths Heimann, czołowy dostawca urządzeń rentgenowskich dla lotnisk na całym świecie.
System do kontroli bagażu w nowym terminalu Portu Lotniczego Wrocław składać się będzie z 17 oddzielnych urządzeń, które dbać będą o bezpieczeństwo podróżnych na całym lotnisku. Sprzęt skontroluje zarówno bagaż podręczny, jak i rejestrowany, który trafia do luku samolotu.
Kontrola bagażu podręcznego
Bagaż podręczny prześwietlany będzie przy 7 przejściach kontroli bezpieczeństwa, znajdujących się w hali odlotów. – System sprawdzi, czy w danym bagażu, przejeżdżającym po taśmie, nie ma niebezpiecznych lub ostrych przedmiotów czy podejrzanych płynów - mówi Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. - Dzięki nowoczesnej technice pasażerowie nowego terminalu obsługiwani będą w maksymalnie krótkim czasie. Dodatkowo unowocześnienia te przygotują port na stale rosnący ruch pasażerski oraz do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku - dodaje. Podobne urządzenia wykorzystywane będą także do kontroli przejść służbowych, które umieszczone zostaną na dwóch różnych poziomach.
Kontrola bagażu rejestrowanego
W bagażowni z kolei mieścić się będą dwa najwyższej generacji urządzenia do wykrywania niebezpiecznych materiałów w bagażach odlatujących. – Ten nowoczesny sprzęt wykonuje warstwowe przekroje bagażu metodą tomograficzną. Podobnie jak urządzenie medyczne, daje obraz całego bagażu, a w szczególności tych przedmiotów, które po prześwietleniu wstępnym zostały zakwalifikowane jako podejrzane – mówi Przemysław Marcinkowski.
Zamówiony przez wrocławskie lotnisko sprzęt sprawdzi też bagaże przylatujące, które muszą przejść kontrolę celną. Poza tym niemiecka firma Smiths Heimann w ramach zamówienia dostarczy też urządzenie, które prześwietli bagaż ponadwymiarowy, taki jak: narty, rowery, skutery itp.
Największym urządzeniem będzie jednak nowoczesna maszyna do kontroli towarów wielkogabarytowych. Ważyć będzie 4 tony. – To urządzenie w kształcie prostopadłościanu, przez które przejeżdżać będą towary dostarczane do terminalu. Wykorzystywać będziemy je przede wszystkim do sprawdzania zaopatrzenia punktów usługowych. Będzie ono w stanie prześwietlić zapakowaną towarem europaletę – dodaje Przemysław Marcinkowski.
Powstanie serce terminalu
Najpierw - w październiku - na wrocławskie lotnisko przyjadą urządzenia do sprawdzania bagaży pod kątem materiałów wybuchowych. Pozostałe urządzenia trafią na Strachowice w styczniu 2011 roku. W sumie sprzęt do kontroli bezpieczeństwa kosztować będzie 7 milionów złotych, z czego 85% dofinansuje Unia Europejska.
Montaż tego systemu będzie początkiem budowy „serca lotniska”, jak nazywa się system do transportu bagażu. Będzie to też jeden z pierwszych elementów wyposażenia nowego terminalu Portu Lotniczego Wrocław, który pierwszych pasażerów obsłuży już za rok.
Rozbudowa Portu Lotniczego im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu. Już za rok wrocławskie lotnisko otworzy nowy terminal, który będzie mógł odprawić rocznie 3,5 mln podróżnych. Jego kubatura, jedna z największych w Polsce, wyniesie ponad 300 tys. m3. Trzykondygnacyjny obiekt pomieści 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa oraz 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej. Wewnątrz zaprojektowano między innymi sale konferencyjne, bary, kawiarnie, a także galerię handlową. Nowością na wrocławskim lotnisku będą też rękawy, którymi pasażerowie przejdą bezpośrednio do samolotów.