Przez żołądek do… pracownika
Z roku na rok rośnie świadomość pracodawców, że dobra kondycja psychiczna i fizyczna pracowników przekłada się na efektywność i jakość ich pracy. Dlatego coraz więcej firm wdraża programy, które mają na celu poprawę jakości życia i pracy zatrudnionych.
Mowa tu nie tylko o badaniach profilaktycznych, karnetach sportowych czy inwestycji w ergonomię biura, ale przede wszystkim o edukacji prozdrowotnej oraz dostępie do zdrowych posiłków w biurowych restauracjach.
Według badań Eurostatu z 2015 roku, Polacy przepracowują średnio 42,5 godziny tygodniowo. Zakłady pracy są zatem szczególnie dogodnym miejscem do kreowania odpowiedzialnego i zdrowego stylu życia. Zdrowi pracownicy lepiej wykonują swoje obowiązki i robią to z większym zaangażowaniem, a także rzadziej wypalają się zawodowo czy korzystają ze zwolnień lekarskich. Niewłaściwa, monotonna i wysokokaloryczna dieta obniża wydolność organizmu, co w konsekwencji wpływa na pogorszenie stanu zdrowia, a także efektów pracy. Zatem w dobrze pojętym interesie pracodawcy jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych w firmie. Akcje kulinarne, programy edukacyjne, spotkania z dietetykiem czy wprowadzenie zdrowego menu do biurowej restauracji to tylko kilka przykładów działań w tym zakresie.
Już nie stołówka, a restauracja pracownicza
W dzisiejszych biurowcach i fabrykach próżno szukać stołówek pracowniczych z monotonnym menu i nieciekawą aranżacją wnętrz. Dawne bary zakładowe zmieniły się w nowoczesne lokale z różnorodną, stale modyfikowaną ofertą. Dietetycy, eksperci żywieniowi oraz szefowie kuchni najlepszych restauracji pracowniczych, codziennie tworzą nowe elastyczne karty dań, w których klienci mogą znaleźć propozycje mięsne, rybne, wegetariańskie czy bez glutenu, nie tylko w wersji klasycznej, ale także light. Uwzględniając wciąż rosnące oczekiwania klientów, a także biorąc pod uwagę panujące trendy, kucharze, zamiast gotowych mieszanek przypraw i dodatków, wykorzystują wyłącznie naturalne składniki, bez zawartości glutaminianu sodu, czyli chemicznego wzmacniacza smaku i zapachu. Ponadto, w cenie są potrawy przyrządzane codziennie, na miejscu, na bazie świeżych składników, pochodzących od sprawdzonych dostawców.
„We wszystkich naszych restauracjach promujemy świadomy wybór i zdrowe żywienie. To przede wszystkim zbilansowana dieta, opierająca się o wybór produktów z obniżoną zawartością soli, cukru, tłuszczów przetworzonych, a także bez dodatku glutaminianu sodu. Dbamy, by nasi klienci codziennie mogli sięgnąć po swoje ulubione produkty m.in. z bogatej oferty dań light, będących mniej kaloryczną i bardziej lekkostrawną alternatywą tradycyjnych obiadów. Na miejscu zapewniamy także linię Simply To Go, czyli kanapki, wrapy, sałatki czy produkty, wśród których znajdują się świeżo wyciskane soki, jogurty z licznymi dodatkami czy warzywno-owocowe koktajle.” – wylicza Katarzyna Skipor, Dyrektor Marketingu z Sodexo Polska On-Site Services.
Przede wszystkim edukacja
Dostęp do zbilansowanych posiłków w miejscu pracy to jednak nie wszystko. Coraz więcej przedsiębiorstw jest tego świadomych i postanawia wpływać na niewłaściwe postawy swoich pracowników, prowadząc programy edukacyjne oraz akcje prozdrowotne. Choć pomysłów na promocję zdrowia jest mnóstwo, niejednokrotnie pracodawcy stają przed dylematem, którą z koncepcji ostatecznie wcielić w życie. Przykładem dobrej praktyki w obszarze promocji zdrowia jest akcja podjęta przez Sodexo On-site Services.
Specjaliści Sodexo, po dokonaniu szczegółowej analizy problemów oraz potrzeb pracowników jednego ze swoich klientów, zdecydowali się zrealizować program promujący picie odpowiedniej ilości wody – akcję „Zadbaj o nawodnienie w pracy”. Jak się okazuje, wiele zapracowanych osób sięga po wodę dopiero, kiedy czuje pragnienie. Z tegorocznych badań TNS Polska wynika, iż Polacy piją mniej płynów niż zalecają eksperci. 43% ich dziennego spożycia stanowią płyny gorące i słodzone, czysta woda jedynie 28%. Problem jest więc faktem – spożywanie zbyt małej ilości wody może wywołać poważne dolegliwości, m.in. zaburzenia widzenia, podwyższone ciśnienie, senność czy chroniczne zmęczenie. Prowadzona w restauracjach Sodexo kampania edukacyjna ma na celu przekazanie wiedzy na temat funkcji i znaczenia wody w organizmie człowieka oraz kształtowanie nawyków jej picia. Akcji towarzyszą plakaty, ulotki informacyjne oraz stojaki z wodą mineralną dla klientów restauracji.
Według badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowe odżywianie w pracy może podnieść wydajność pracowników o 20%. Okazuje się, że przestrzeganie kilku zasad, takich, jak picie odpowiedniej ilości wody czy regularne spożywanie pełnowartościowych posiłków, poprawia sprawność umysłową oraz koncentrację zapracowanych osób. Nie bez znaczenia dla pracodawcy jest też fakt, że inwestowanie w dobre samopoczucie i zdrowie personelu przynosi korzyści zarówno w zakresie podniesienia wydajności pracy, jak i redukcji kosztów ochrony zdrowia.