QASHQAI+2 dla aktywnych rodzin
Nissan QASHQAI, choć ma tylko 18 miesięcy, spowodował prawdziwe zamieszanie w świecie motoryzacji. Jako pierwszy crossover wprowadzony do sprzedaży, stworzył alternatywę dla tradycyjnych kompaktowych hatchbacków.
Co więcej, w momencie, gdy inni producenci samochodów w końcu prezentują konkurencyjne crossovery, Nissan podnosi poprzeczkę modelem QASHQAI+2 - pierwszym crossoverem dla aktywnych rodzin.
„QASHQAI łączący zgrabny design, obszerne wnętrze i doskonałą dynamikę jazdy, zapoznał rzeszę nabywców samochodów z koncepcją crossovera. Teraz nadchodzi QASHQAI+2, czyli crossover jeszcze obszerniejszy, z siedmioma siedzeniami, przeznaczony dla tych klientów, którym znudziły się samochody MPV i kombi. QASHQAI+2 umocni też pozycję Nissana jako pioniera kategorii crossover."
Simon Thomas, Senior Vice President, Sales and Marketing for Nissan in Europe
Auto w skrócie
- Dłuższe i wyższe niż QASHQAI
- W każdej chwili może przewieźć siedem osób
- Chowany trzeci rząd siedzeń
- Składany środkowy rząd siedzeń
- Schowek pod podłogą w powiększonej przestrzeni bagażowej
- Wyjątkowa stylistyka i bogate wyposażenie standardowe
- Różnorodne wersje: dwa modele benzynowe i dwa z silnikami diesla, napęd na dwa lub cztery koła, trzy poziomy wykończenia i wyposażenia
W swym stosunkowo krótkim życiu Nissan QASHQAI zmienił sposób naszego myślenia o konwencjonalnych hatchbackach... bo po prostu w żadnym razie nie jest konwencjonalny. Oferowany przezeń mariaż wyjątkowego stylu i praktyczności przyciągnął wyobraźnię europejskich nabywców samochodów: od handlowego debiutu w marcu 2007 sprzedanych zostało ponad 217000 sztuk tego modelu.
Król sprzedaży
Sukces jest tak wielki (to najszybciej sprzedający się model w historii Nissan Europe), że od lipca 2008 fabryka Nissan Motor Manufacturing UK (NMUK) pracuje na trzy zmiany, aby nadążyć za popytem.
Pojawienie się QASHQAI+2 na pewno popyt ten jeszcze zwiększy. Model ten został zaprojektowany przez Nissana jako pierwszy rodzinny crossover i dlatego jest obszerniejszy i ma uniwersalną, siedmiomiejscową konfigurację. Wraz z pierwszym, pięciomiejscowym QASHQAI i fascynującym, całkowicie nowym Murano, potwierdza pozycję firmy jako „marki crossoverów".
"QASHQAI, QASHQAI+2 i Murano to imponująca trójka samochodów, tworząca czołówkę sektora crossoverów. QASHQAI wprowadził ożywczy powiew na rynek hatchbacków, Murano zaś oferuje nabywcom nowy poziom luksusu i dynamiki na drodze.
„Siedmiomiejscowy QASHQAI+2 wprowadza nowy wymiar do oferty crossoverów Nissana", powiedział Pierre Loing, Nissan's Vice President for Product Planning in Europe.
Wspólne korzenie
Wyraźnie widać, że QASHQAI+2 należy do tej samej rodziny, co pierwowzór, jednakże niemal pod każdym względem jest od niego nieco inny. Nowy model to dzieło projektantów z londyńskiego Nissan Design Europe i zasadniczo od przedniego zderzaka do słupka A jest identyczny z QASHQAI... dalej jednak wszystko już się zmieniło.
QASHQAI+2 jest dłuższy i wyższy niż pierwowzór, gdyż jego wnętrze ma być obszerniejsze i bardziej praktyczne. Zmiany zewnętrzne widać natomiast w postaci nowych drzwi przednich i tylnych, szyb bocznych, nowej klapy tylnej i zmienionej kratki wlotu powietrza. Samochód standardowo ma też wielki, panoramiczny dach, o około 140 mm dłuższy niż w QASHQAI.
Do tego dochodzą jeszcze - standardowo, w każdym modelu QASHQAI+2 - relingi dachowe i przyciemniane szyby we wszystkich oknach za przednimi drzwiami.
Miejsce na bagaż
Trzeci rząd siedzeń można złożyć i ukryć w samochodzie, gdy nie są używane, co oznacza, że w razie potrzeby zawsze są pod ręką. Po ich złożeniu pojemność bagażnika wzrasta do 550 litrów, co jest wynikiem o 140 litrów lepszym w porównaniu z QASHQAI.
Trzeci rząd siedzeń jest przeznaczony dla dzieci i dorosłych o wzroście do 160 cm, a dla zapewnienia wygody pasażerów, jego oparcie ma 7-pozycyjną regulację. Środkowy rząd siedzeń można przesuwać do przodu i do tyłu, aby pasażerom z trzeciego rzędu ułatwić wsiadanie i wysiadanie.
Pod względem mechanicznym QASHQAI+2 podąża za swym pierwowzorem: w przednim zawieszeniu znajdują się kolumny McPherson, tylne zaś jest niezależną konstrukcją wielowahaczową. Zawieszenie zostało zestrojone z uwzględnieniem zwiększonej masy samochodu i ewentualnego ładunku, zmienione też zostały ustawienia wspomagania kierownicy.
Podwozie i układ przeniesienia napędu
Dostępne są dwie wersje podwoziowe: z napędem tylko na oś przednią oraz z napędem na obie osie w systemie ALL MODE. Gama silników obejmuje jednostki benzynowe 1,6 i 2,0 litra oraz diesle 1,5 i 2,0 dCi o mocach 115 KM i 140 KM (silniki benzynowe) oraz 106 KM i 150 KM (diesel). Wersje z silnikami 1,6 i 1,5 litra trafią do sprzedaży w styczniu 2009.
Jeżeli chodzi o skrzynie biegów, to do wyboru są: pięciobiegowa ręczna (1,6 l benzyna), sześciobiegowa ręczna (2,0 l benzyna i oba diesle), sześciobiegowa automatyczna (4WD 2.0 dCi) oraz, wyjątkowa w tej klasie, przekładnia CVT o wysokiej sprawności, przeznaczona do modelu 4WD z 2-litrowym silnikiem benzynowym - może ona pracować w trybie „bezstopniowym" lub ręcznym, z sześcioma ustalonymi przełożeniami.
Wyposażenie standardowe jest zależne od wersji samochodu i obejmuje automatyczne włączniki świateł i wycieraczek, automatyczną blokadę drzwi podczas jazdy, tempomat, elektrycznie sterowane szyby, czujniki parkingowe, 16- lub 17-calowe felgi ze stopu lekkiego oraz system inteligentnego kluczyka. Ręczna oraz automatyczna klimatyzacja posiada funkcję łagodnego nawiewu, a dla zapewnienia odpowiedniego dopływu powietrza do pasażerów siedzących z tyłu, zainstalowany został większy kompresor.
Bezpieczeństwo
Wszystkie systemy audio są wyposażone w interfejs Bluetooth, przeznaczone do współpracy z telefonem komórkowym, tak że wyświetlanie numeru i korzystanie z aparatu nie wymagają odrywania rąk od kierownicy. Jeżeli chodzi o ochronę pasażerów, to QASHQAI+2 jest wyposażony tak samo, jak wersja pięciomiejscowa: jest tu sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtynowe), napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu oraz aktywne zagłówki.
Do popularnych opcji wyposażenia należą skórzane wykończenie i nowoczesny system nawigacji satelitarnej z siedmiocalowym, kolorowym wyświetlaczem (który równocześnie jest monitorem kamery cofania) i układem rozpoznawania głosu.
„QASHQAI+2 wprowadza do tej rodziny samochodów nowy wymiar i nadaje jej jeszcze większą wszechstronność. Zainteresuje nie tylko duże rodziny, ale też każdego, kto ceni sobie niepowtarzalny wygląd, wysoką pozycję za kierownica oraz dodatkową przestrzeń i wszechstronność", powiedział Pierre Loing.