QASHQAI i QASHQAI+2: czym się różnią?
Choć pod względem wizualnym i mechanicznym oba samochody są do siebie podobne, to w konstrukcji QASHQAI pojawił się szereg fundamentalnych zmian, których efektem jest praktyczna, siedmiomiejscowa wersja +2.
Design QASHQAI+2 jest oczywiście podobny do pierwowzoru, ale gdy oba modele postawimy obok siebie, to różnice między nimi od razu wpadną w oko. QASHQAI+2 jest dłuższy o 211 mm, a rozstaw osi wydłużył się w nim o 135 mm, aby w kabinie mogło się bez trudu zmieścić siedmiu pasażerów.
Pasażerowie środkowego i tylnego rzędu siedzeń mają wystarczająco dużo miejsca nad głową, gdyż dach jest wydłużony i ma zmienioną linię w tylnej części, tak że jest teraz bardziej płaski i wyższy. Zmieniły się także przednie i tylne drzwi: Obramowanie okna w drzwiach przednich jest bardziej kwadratowe i dopasowane do zmienionej linii dachu, a drzwi tylne są całkowicie nowe - dłuższe o 135 mm, także z bardziej kwadratowym obramowaniem szyby.
Wydłużenie tylnych drzwi ułatwia zajęcie miejsca w samochodzie, a wejście do trzeciego rzędu siedzeń jest prostsze dzięki takiemu przekonstruowaniu środkowej kanapy, że teraz można ją przesuwać wprzód i w tył.
Główne zmiany wymiarów to:
- Rozstaw osi wzrósł o 135 mm - do 2765 mm
- Wysokość jest większa o 38 mm i wynosi 1643 mm
- Długość całkowita wzrosła o 211 mm - do 4526 mm
- Wysokość kabiny wzrosła o 10 mm
- Na wysokości kolan szerokość wzrosła o 15 mm
- Większa jest maksymalna pojemność bagażnika i teraz wynosi 550 litrów
- Dolna krawędź bagażnika jest położona niżej o 13 mm, tj. na wysokości 770 mm
Nowa klapa tylna
Do pozostałych zmian stylistycznych należą większe okna boczne z tyłu, dające pasażerom podróżującym na trzecim rzędzie siedzeń więcej światła oraz poczucie przestrzeni. Wersje pięcio- i siedmiomiejscowa różnią się także nową klapą tylną z głębiej wchodzącą szybą, zmienionym zderzakiem tylnym oraz nową, opływową atrapą chłodnicy stosowaną wyłącznie w QASHQAI+2.
Do wyposażenia standardowego modelu QASHQAI+2 należy również ogromny, panoramiczny, szklany dach. Ma długość o 140 mm większą niż oferowany w modelu QASHQAI i jest wyposażony w zasuwaną elektrycznie osłonę przeciwsłoneczną.
Przesuwana kanapa środkowa
Największe zmiany w środku samochodu wiążą się z wprowadzeniem trzeciego rzędu siedzeń. Dla ułatwienia zajęcia miejsca w na tylnych siedzeniach, środkowa kanapa teraz przesuwa się o 240 mm i można ją składać na w proporcjach 40/20/40 (co oznacza, że dzieli się na trzy części). W wersji pięciomiejscowej proporcja podziału wynosi 60/40. Oparcie kanapy ma regulowany kąt pochylenia i można je ustawić w aż 9 pozycjach, w zakresie 15 stopni - od 10 do 25 stopni.
Środkowe 20 procent kanapy może pełnić rolę fotela lub szerokiego, wielofunkcyjnego podłokietnika. Kiedy służy jako podłokietnik, to oprócz tego że daje pasażerom trzeciego rzędu siedzeń poczucie większej przestrzeni, oferuje również dwa uchwyty na kubki oraz zamykany schowek, który bez trudu pomieści osobiste odtwarzacze muzyczne, konsole do gier oraz płyty CD. Znajdziemy tu także wbudowane gniazdko zasilające. W pozycji pionowej pojemnik staje się schowkiem dla pasażerów ostatniego rzędu siedzeń.
Składany trzeci rząd siedzeń
Jest przeznaczony dla dzieci lub dorosłych o wzroście do koło 160 cm, ma oparcie z siedmiopozycyjną regulacją i oczywiście może być złożony na płasko, by zwiększyć przestrzeń na bagaż. Kanapa dzieli się w proporcji 50/50, a do złożenia każdej połówki wystarczy pociągnięcie jednego paska: nie ma potrzeby uprzedniego demontażu zagłówków
Po złożeniu powstaje duża, płaska przestrzeń bagażowa o pojemności 550 litrów - o 140 litrów większa niż w modelu QASHQAI.
Pomysłowe skrytki
W przeciwieństwie do wielu innych pojazdów 7-miejscowych, QASHQAI+2 wyposażony jest w pełną, zwijaną roletę bagażnika. Przy złożonych tylnych siedzeniach można jej używać w sposób konwencjonalny, ale jeżeli trzeci rząd siedzeń jest zajęty, to możemy ją zdjąć i umieścić w specjalnym schowku pod podłogą bagażnika. Dzięki temu roleta - podobnie jak dodatkowa para siedzeń - przez cały czas znajduje się w samochodzie.
Z kolei pokrywa umieszczonego pod podłogą bagażnika schowka może pełnić także rolę przegrody chroniącej delikatny ładunek (na przykład jajka czy butelki) - dzięki niej cięższe produkty nie zgniotą tych delikatniejszych. Na końcu bagażnika znajduje się elegancka nakładka ze stali nierdzewnej, zabezpieczająca brzeg podłogi bagażnika przy załadunku cięższych towarów.
Nowe zestrojenie zawieszenia
Siedmiomiejscowy QASHQAI jest większy od modelu pięciomiejscowego, a tym samym też nieco cięższy - masa własna samochodu gotowego do jazdy wzrosła o około 100 kg, w zależności o modelu. Zawieszenie zostało więc zestrojone z uwzględnieniem dodatkowej masy i ewentualnego ładunku, zmienione też zostały ustawienia wspomagania kierownicy. Układ hamulcowy jest zasadniczo taki sam, jak w QASHQAI, z tym że ze względu na większą masę samochodu, większe są też jego przednie hamulce. Zmiany konstrukcyjne przygotowane na potrzeby QASHQAI+2 powstały w biurach Nissan Technical Centre Europe (NTCE) w brytyjskim Cranfield.
Wasze komentarze (2):
-
~cunkconalny, 2020-01-21 00:05:42
cunkcjonalny i analny
-
~mk8, 2016-08-28 16:02:46
Mam nissana i prawda że jest bardzo cunkcjonalny jak w opisia