QAZANA: Crossoverowej rewolucji ciąg dalszy


QAZANA: Crossoverowej rewolucji ciąg dalszy
2009-03-03
Jako alternatywa dla tradycyjnych rodzinnych hatchbacków Nissan Qashqai zrewolucjonizował jeden z najbardziej konserwatywnych sektorów rynku. Sukces ten zainspirował Nissana do sprawdzenia, jak w przyszłości można by zmienić oblicze segmentu małych aut pięciodrzwiowych.

„Qazana to samochód koncepcyjny, zbudowany specjalnie na Salon Motoryzacyjny w Genewie, ale nie należy traktować go wyłącznie w kategoriach designerskiej etiudy. Ten samochód precyzyjnie wyznacza kierunek, w jakim będą podążały sylwetki kolejnych małych samochodów marki Nissan". - Alfonso Albaisa, Wiceprezes Nissan Design Europe

W skrócie

  • Crossover jako nowa koncepcja małego samochodu pięciodrzwiowego
  • Inspiracja motocyklami i plażowymi buggy
  • Kompaktowa sylwetka - sportowa, ale masywna
  • Zaprojektowany w Europie

Samochody już od zbyt długiego czasu są nudne. Modele z tzw. „głównego nurtu" być może znakomicie spisują się jako środek transportu z punku A do punktu B..., ale kierowcy lubią czasami zboczyć ze znanej trasy.

Na szczęście Nissan ma odpowiedź na ich pragnienia. Qazana, zainspirowana prostym marzeniem o zabawie za kierownicą pokazuje, że monotonna motoryzacja może wkrótce stać się historią.

Oficjalnie to tylko samochód koncepcyjny - propozycja tego, jak mogłyby wyglądać małe samochody w przyszłości. Zważywszy jednak na zapowiedź, że w brytyjskiej fabryce Nissana w Sunderland będzie produkowany mały crossover - „młodszy brat" Qashqaia - znaczenia Qazany nie powinno się niedoceniać.

„Koncepcyjna Qazana to inteligentny crossover z napędem na cztery koła. Jego męska, zwrotna i oszczędna sylwetka doskonale wpisuje się krajobraz wielkomiejskich ulic. Nasz zespół z Nissan Design Europe w Londynie zrealizował tę koncepcję, konstruując pojazd, w którym można dopatrzeć się nawiązań do nowoczesnego plażowego buggy, a także... czteromiejscowego motocykla" - powiedział Atsushi Maeda, Główny Projektant Pojazdów Studyjnych, Nissan Design Europe.

Zdaniem Matta Weavera, szefa projektantów modelu w NDE, Qazana została zaprojektowana jako pojazd wyrafinowany, ale mający dawać przyjemność. „Jest wybitnie optymistycznym samochodem, bez najmniejszego odniesienia do dzisiejszych trudnych czasów. Gdyby powstał w latach 60. XX wieku, konkurowałby z samochodami kempingowymi, motocyklami i buggy. To samochód odpowiadający klimatowi tamtych czasów - dziś jedyny w swoim rodzaju".

Wyzwanie dla tradycji

Dwa lata temu Nissan zmienił reguły projektowania wprowadzając model Qashqai. Dziś firma jest gotowa powtórzyć ten krok z Qazaną. Jako zupełnie nowa koncepcja małego samochodu Qazana ożywia, stymuluje i odmładza segment tradycyjnych aut miejskich.

Kompaktowe wymiary

Kompaktowe wymiary (4060 mm długości,1570 mm wysokości, 1780 szerokości oraz rozstaw osi 2530 mm) oznaczają, że Qazana idealnie sprawdzałaby się w ruchu miejskim. Jednak jej zawansowana konstrukcja i dynamiczna stylizacja sugerują, że możliwości tego samochodu sięgają znacznie dalej poza miejskie mury.

Mieszając charakterystyczne elementy samochodu typu SUV i auta sportowego zespół projektantów z NDE stworzył crossovera, który nie przypomina żadnego innego pojazdu dostępnego dziś na rynku. Wysoka sylwetka, skrócony tył oraz krótki przedni i tylny zwis podkreślają solidność i siłę. Niska linia dachu, zdecydowane kontury bocznych okien oraz szerokie nadwozie wskazują na sportowe możliwości samochodu, niedostępne w tradycyjnych pojazdach 4x4.

Jednocześnie zaokrąglone elementy - zwłaszcza nadkola i kształt maski - łagodzą wizerunek auta i stanowią nawiązanie do dotychczasowych crossoverów w ofercie Nissana. I rzeczywiście - w unoszącej się ku tyłowi linii okien nietrudno dostrzec rodzinne podobieństwo do Murano i Qashqaia.

„Qazana idzie w ślady Qashqaia jako pojazd łamiący konwencję. Niektóre detale nadwozia wyraźnie przypominają wcześniejsze modele Nissana - na przykład kształt tylnych lamp z motywem bumerangu znany z 370Z - a inne są zupełną nowością w stosunku do modeli z obecnej oferty firmy" - mówi Weaver.

Stylistyka crossovera

Profil pojazdu zdominowany jest przez mocno zarysowane nadkola i przez wysoko poprowadzoną dolną krawędź szyb bocznych, co potęguje wrażenie siły, kontrastującej z wąskimi oknami bocznymi. Kształt szyb przypominający wizjer kasku motocyklisty lub kierowcy wyścigowego to nawiązanie do stylu Mixima - elektrycznego coupe o sportowych osiągach, zaprezentowanego przez Nissana w 2007 roku na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie.

Mimo że na pierwszy rzut oka auto wygląda na dwudrzwiowe coupe, Qazana okazuje się być pięciodrzwiowym samochodem z drzwiami otwierającymi się przeciwsobnie, co ułatwia dostęp do tylnych foteli. Wszystkie drzwi sterowane są elektrycznie, a ze względów bezpieczeństwa tylną parę można otworzyć dopiero po otwarciu przedniego skrzydła. Brak tradycyjnego słupka B sprawia, że trudno sobie wyobrazić wygodniejsze zajmowanie miejsc z tyłu samochodu.

Charakterystycznym elementem linii dachu jest praktycznie prosty reling nad drzwiami, który podkreśla masywność profilu. W dachu znajdują się dwie symetryczne cienkie szklane wstawki, biegnące przez całą jego długość i rozświetlające wnętrze kabiny.

Kontrast między sportowymi osiągami i terenowymi możliwościami podkreślony jest żebrowaną osłoną tylnej części podwozia, zwiększonym prześwitem oraz miękkimi gumowymi nakładkami na nadkolach, maskującymi długi skok zawieszenia auta. Grafitowe osłony silnie kontrastują z jasnym nadwoziem w specjalnym odcieniu bieli „White Titanium" oraz imponującymi 20-calowymi chromowanymi na czarno aluminiowymi obręczami kół.

Wyrazisty przód

Przód samochodu zdominowany jest przez cztery reflektory. Dwa niższe mają okrągły kształt i umieszczone są w zderzaku. Dwa wyższe, przeznaczone do jazdy dziennej, są wydłużone i zostały zintegrowane z błotnikami po obydwu stronach maski. Dzięki nim samochód wygląda jak auto rajdowe przygotowane do nocnego etapu.

O ile kształt przedniego grilla obejmującego całą szerokość samochodu i zdominowanego przez centralnie umieszczony emblemat marki Nissan jest nawiązaniem do obecnej stylistyki modeli Nissana, o tyle jego konstrukcja jest zupełnie nowatorska. To jednoelementowy akrylowy panel z przetłoczeniami, ale bez otworów wentylacyjnych. Powietrze do chodnicy doprowadzają natomiast duże otwory w dolnej, grafitowej części zderzaka. Obudowy lusterek bocznych także wykonane są z przezroczystego akrylu.

Wnętrze pojazdu nawiązuje charakterem do nadwozia, dzięki pomysłowemu połączeniu twardych i miękkich elementów. Nie wszystko zostało opakowane w skórzaną tapicerkę. Elementy foteli z lekkiego włókna węglowego pozostawiono odkryte, tak jakby „przebiły" się przez pokrycie. Środkowa część oparcia wykonana jest z przewiewnej siatki.

Podobnie jak w przypadku foteli, również z deski rozdzielczej pokrytej skórą „wystają" elementy metalowe. Częściowo odkryta jest także wewnętrzna rama drzwi, dzięki czemu uchwyty na drzwiach wyglądają, jakby zostały wykute w metalu.

Motocyklowe inspiracje we wnętrzu

„Mechaniczny" klimat wnętrza tworzy także kształt centralnej konsoli oraz podłokietnik, które przypominają bak paliwa i siedzenie sportowego motocykla. Paul Ray, szef zespołu odpowiedzialnego za projektowanie wnętrz pojazdów w NDE, jest zapalonym motocyklistą. „Uwielbiam poczucie zespolenia z maszyną, jakie daje mi jazda na motocyklu i chciałem coś podobnego uzyskać w Qazanie".

„Sposób, w jaki elementy konstrukcyjne przenikają przez tapicerkę i wykończenie wnętrza także przypomina rozwiązania spotykane w motocyklach".

Praktycznym rozwiązaniem są „pływające" fotele, zamontowane w jednoelementowej, podgumowanej wykładzinie podłogi, co zwiększa wrażenie przestronności kabiny. Linie rowków wyciętych w podłodze zostały powtórzone na fotelach.

Dominującym elementem deski rozdzielczej jest centralny wyświetlacz. Służy on jako ekran systemu nawigacji, a także przekazuje istotne informacje dotyczące pracy sterowanego w pełni elektronicznie napędu na cztery koła nowej generacji ALL MODE z systemem torque vectoring i przebiegu innych procesów zachodzących na pokładzie pojazdu, a także dane z systemu łączności. Za pomocą intuicyjnego ekranu dotykowego kierowca może regulować klimatyzację i inne ustawienia pojazdu.

Alfonso Albaisa, Wiceprezes Nissan Design Europe, powiedział: „Jeżeli chodzi o wzornictwo, Nissan znany jest jako firma, która zawsze ma do zaoferowania coś innego, niż wszyscy. Globalny sukces modelu Qashqai potwierdził, że klienci mają dość konwencjonalnych rozwiązań... ale nie zamierzamy spocząć na laurach. Qazana może wydawać się radykalną propozycją, ale najważniejsze elementy tej koncepcji wskazują przyszłość kolejnych seryjnych modeli marki Nissan".

„Ciąg dalszy nastąpi!"

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl