Raport On Board PR: 86 proc. Polaków uważa, że kampania mogłaby zachęcić do sortowania śmieci
Tylko 22% mieszkańców dużych miast zawsze sortuje śmieci przed ich wyrzuceniem – wynika z raportu „Moda na ekologię” firmy doradczej On Board PR przygotowanego na podstawie badań PBS DGA. Aż 86% z nich jest jednak przekonanych, że edukacja w tym zakresie mogłaby dużo zmienić.
Z raportu „Moda na ekologię" firmy doradczej On Board PR (http://www.onboard.pl/) przygotowanego na podstawie badań PBS DGA (http://www.pbsdga.pl/) wynika, że tylko około 35% Polaków zawsze sortuje śmieci przed ich wyrzuceniem. Najgorzej jest pod tym względem w dużych miastach, gdzie takie zachowanie deklaruje zaledwie 22% mieszkańców. Wielu respondentów przyznaje, że nie zawsze sortuje śmieci. Ci, którzy zdecydowanie deklarują, że nie sortują ich nigdy, stanowią aż 29% ogółu. Najchętniej regularnie sortują śmieci rolnicy (44%) i przedstawiciele kadry kierowniczej (49%). Najmniej chętnie - gospodynie domowe i niewykwalifikowani robotnicy.
„Wygląda na to, że moda na proekologiczne zachowania nie powoduje przełomu w ludzkich zachowaniach. Jednocześnie większość Polaków słyszało o problemach ze składowaniem śmieci i o recyclingu" - komentuje Iwona Kubicz z On Board PR - „Akcje promujące sortowanie powinny powodować poczucie dyskomfortu wynikającego z różnic między deklarowanymi poglądami, a realnym postępowaniem. Tylko wtedy mogą odnieść sukces".
"Największy problem z segregowaniem odpadów mamy w dużych miastach. Trudno przesądzić, jaki wpływ na to zjawisko ma świadomość ekologiczna społeczeństwa, a jaki dostępność odpowiednich pojemników, infrastruktury czy uwarunkowania ekonomiczne" - dodaje Tomasz Dziedzic z PBS DGA.
Ponad połowa (51%) Polaków przyznaje, że w ciągu ostatniego roku nie starała się zrobić niczego, żeby zmniejszyć ilość wyrzucanych śmieci.
Wyniki badań wskazały najczęstszy rodzaj aktywności proekologicznej Polaków, którzy deklarują działania na rzecz zmniejszania śmieci. Zdecydowana większość z nich (70%) mówi o sortowaniu. Dużo mniej wymieniało m.in. ograniczenie kupowania i używania niektórych rzeczy (41%), wykorzystywanie wielokrotnie tych samych rzeczy (32%).
Większość respondentów (89%) biorących udział w badaniu jest zdania, że pomocna w promocji zwyczaju sortowania śmieci przed ich wyrzuceniem byłaby odpowiednia akcja edukacyjna. Są także, choć w zdecydowanej mniejszości (8%), osoby sceptycznie nastawione do takiego pomysłu.
„Ministerstwo Środowiska planuje już jesienią dużą kampanię edukacyjną na ten temat. Ale bez współpracy samorządów, które muszą zachęcać mieszkańców do takich działań i zorganizować selektywną zbiórkę odpadów, nawet najlepsze plany nie powiodą się" - mówi Elżbieta Strucka - Rzecznik Prasowy Ministra Środowiska.
Raport z badań „Moda na ekologię" jest następnym z serii opracowań dla środowiska biznesu przygotowywanych przez On Board PR we współpracy z PBS DGA. Tym razem tematem są proekologiczne zachowania Polaków i ich stosunek do problemu sortowania śmieci. Ideą projektu jest analiza otoczenia komunikacyjnego i pomoc przedsiębiorcom różnych branż w planowaniu działań komunikacyjnych. Dokument opracowano w oparciu o badania opinii społecznej przeprowadzone w lipcu 2008 roku przez PBS DGA na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowej próbie dorosłych mieszkańców Polski. Pełny tekst raportu zostanie udostępniony bezpłatnie na stronie http://www.onboard.pl/.
On Board Public Relations (http://www.onboard.pl/). Firma świadczy usługi w dziedzinie doradztwa public relations. Zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem dynamiki wzrostu przychodów spośród 200 największych firm PR świata (wg rankingu The Holmes Report 2006). Wspólnie z firmami PR z kilkudziesięciu krajów tworzy międzynarodową sieć ECCO Network - jedną z największych sieci firm PR na świecie. Od 2007 roku posiada własne biuro w Kijowie na Ukrainie. On Board PR jest członkiem Związku Firm Public Relations, partnerem Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, laureatem wielu nagród w międzynarodowych i polskich konkursach (IPRA GWA, Magellan, Złote Spinacze). Firma zapewnia kompleksową obsługę w zakresie komunikacji oferując strategiczne doradztwo m.in. w obszarach: Brand Public Relations, Corporate & Financial Communications, Investor Relations, Crisis Management.
Dodatkowych informacji udzielają:
Agata Chróścicka
- On Board Public Relations Sp. z o.o.,
- Ul. Wolska 88, 01-141 Warszawa
- Tel.kom.: (+48) 504135726
- e-mal: achroscicka@onboard.pl
Norbert Kilen
- On Board Public Relations Sp. z o.o.,
- Ul. Wolska 88, 01-141 Warszawa
- tel.(+48 22) 321-51-00, tel.kom. : (+48) 604270158
- e- mail: nkilen@onboard.pl