RAPORT: Stan toalet w publicznych szkołach podstawowych w Polsce
Z ogólnopolskiego badania „Ocena stanu szkolnych toalet” przeprowadzonego wśród rodziców uczniów publicznych szkół podstawowych z klas 1-7 wynika, że blisko co trzeci ankietowany rodzic uważa, że toaleta w szkole jego dziecka nie jest czysta lub nie ma wiedzy na temat jej stanu.
Jaki jest stan szkolnych toalet?
Stan szkolnych toalet często daleki jest od ideału. Blisko co trzeci ankietowany rodzic (30%) przyznał, że toaleta w szkole ich dziecka nie jest czysta lub nie ma wiedzy na ten temat. Jednocześnie, jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby programu „Wzorowa Łazienka”[1], dla większości rodziców stan szkolnych toalet nie ma znaczenia przy wyborze szkoły dla ich dziecka. Aż 76% badanych nie brało pod uwagę stanu i wyglądu szkolnych toalet, a 22% w ogóle nie myślało o tej kwestii, wysyłając dziecko do publicznej szkoły podstawowej.
Niedogodności związane z korzystaniem z toalet szkolnych
Na problem niedogodności związanych z korzystaniem przez ich dzieci ze szkolnych toalet zwraca uwagę 40% ankietowanych rodziców. Najczęściej dzieci skarżą się na brak lub niewystarczającą ilość papieru toaletowego, brak mydła i ręczników do wytarcia rąk oraz brudną muszlę klozetową. Problemem są także nieestetyczne łazienki oraz brak sprawnych zamków w kabinach toaletowych.
Unikanie korzystania z toalety z powodu jej złego stanu
Zły stan sanitarno-techniczny szkolnych łazienek powoduje, że dzieci unikają korzystania z toalety podczas pobytu w szkole. Na ten fakt zwraca uwagę prawie co szósty ankietowany rodzic (15%).
- Dziecko unikające odwiedzin szkolnej łazienki z powodu jej kiepskiego wyposażenia czy stanu czystości lub mające do niej utrudniony dostęp nie może skupić się na procesie dydaktycznym. Trudno także mówić o włączaniu się w życie grupy rówieśniczej, czy o beztroskiej przerwie dającej wytchnienie i wypoczynek przed następną lekcją. Należy pamiętać, że mamy ograniczone zasoby uwagi. Jeśli dziecko znaczną jej część musi poświęcać na zapanowanie nad własną fizjologią, to nie może w pełni śledzić toku zajęć, uważnie odbierać wprowadzanych treści czy skupiać się na zadaniu. Oczywiście cierpią na tym wyniki i osiągnięcia szkolne – podkreśla dr Aleksandra Piotrowska, psycholog dziecięcy, ekspert programu „Wzorowa Łazienka”.
Opinię eksperta potwierdzają wyniki badania „Ocena stanu szkolnych toalet”. Aż 87% ankietowanych jest zdania, że brak możliwości swobodnego skorzystania z toalety zawsze, kiedy dziecko tego potrzebuje, ma wpływ na jego komfort uczestnictwa w zajęciach szkolnych oraz koncentrację na lekcji.
O programie „Wzorowa Łazienka”
Akcja „Wzorowa Łazienka” marki Domestos skierowana jest do publicznych szkół podstawowych. Jest to program edukacyjny, który ma wpłynąć na zmianę warunków sanitarnych w polskich szkołach poprzez kształtowanie właściwych nawyków higienicznych wśród uczniów oraz zapewnienie zwycięskiej szkole przyjaznej, funkcjonalnej i czystej łazienki. Szczegółowe informacje na temat programu: www.wzorowalazienka.pl
[1] „Ocena stanu szkolnych toalet”, CEM, Marzec 2018, n=253, cała Polska, badanie przeprowadzone wśród rodziców uczniów publicznych szkół podstawowych na potrzeby programu „Wzorowa Łazienka”.
[2] Jw.
Nadesłał:
Anna1
|