Rezerwacja przez Internet – pułapka kiepskich serwisów


Rezerwacja przez Internet – pułapka kiepskich serwisów
2012-02-27
Wielu podróżnych nie zwraca uwagi na to, w jakim portalu kupują bilety autokarowe. Sam fakt, że serwis korzysta z dobrego systemu rezerwacji, nie oznacza jednak, że jest przyjazny dla klienta.

Zakup biletu przez Internet nie zawsze kończy się na jego opłaceniu i wydrukowaniu. Może bowiem zdarzyć się, że podróżny będzie musiał zmienić datę lub termin wyjazdu, z różnych przyczyn zwrócić bilet albo poprawić błąd - np. literówkę, która wkradła się do danych pasażera. Ze statystyk portalu BiletyAutokarowe.pl wynika, że jedna na 20 osób korzystających z rezerwacji online wykonuje operację na bilecie już po jego zakupieniu.


Tak dzieje się w portalu zapewniającym pomoc pasażerom. Co z „gołymi" serwisami, pozbawionymi biura obsługi klienta? Edytowanie lub zwrócenie biletu jest trudne dla osób, które nie potrafią biegle posługiwać się komputerem. Użytkownicy gorszych portali prawdopodobnie rzadziej wprowadzają zmiany do zamówienia - ponieważ nie wiedzą jak, a niekiedy nie są nawet świadomi, że powinni to zrobić.

Co grozi nam w przypadku, gdy pozostawimy błąd np. w naszych danych osobowych? Przewoźnicy wymagają od pasażerów okazania biletu i dowodu osobistego w celu potwierdzenia rezerwacji - jeśli informacje z obu tych dokumentów będą się różnić, możemy zostać zmuszeni do rezygnacji z podróży. Wielu klientów portalu BiletyAutokarowe.pl nie wiedziało nawet, mimo obecności takiego powiadomienia w systemie rezerwacji, że bilety należy wydrukować i okazać obsłudze autokaru. Gdyby nie pomoc konsultantów i poradniki dostępne w serwisie, prawdopodobnie także ci podróżni musieliby pozostać w domu.

Warto przypomnieć, że płatności przez Internet i odbiór biletu e-mailem nie są jedynymi opcjami zakupu. Użytkownicy lepszych serwisów mogą złożyć rezerwację przez telefon, zapłacić tradycyjnym przelewem i wybrać wysyłkę pocztą. W niektórych przypadkach możliwy jest nawet odbiór biletu w autokarze. Te udogodnienia wymagają jednak uruchomienia przez portal wydajnej obsługi klienta. Jej brak w witrynach niskiej jakości może sprawić, że klient zrezygnuje z podróży, błędnie zakładając, że istnieje tylko jedna metoda rezerwacji.

Dla własnej wygody należy wystrzegać się portali, które nie zapewniają szybkiej, bezpłatnej pomocy na każdym etapie zakupu biletu, a także tych, które nie podają bezpośrednich danych kontaktowych (adresu firmy i numeru telefonu). Korzystanie z serwisów niskiej jakości jest trudniejsze, a dla części podróżnych może wręcz okazać się pułapką, przez którą będą musieli zrezygnować z wyjazdu.

Komentarz Lecha Sozańskiego, współwłaściciela portalu BiletyAutokarowe.pl:

Sprzedaż biletów online to dla niektórych przedsiębiorców sposób na łatwy zarobek: wystarczy postawić serwis z okienkiem systemu rezerwacji, a w przypadku problemów z biletami niech martwią się kupujący. To podejście tak powszechne, jak szkodliwe - zarówno dla branży, jak i dla pasażerów.

W rzeczywistości obsługa klienta to jedyne pole, na którym mogą dziś konkurować takie portale, jak BiletyAutokarowe.pl. Ceny niemal wszędzie są takie same; liczy się głównie to, jak można pomóc podróżnikowi przed zakupem, w jego trakcie i jeszcze później. Niestety, troska o klienta to nadal rzadkość w naszej branży. Wydać pieniądze można bardzo łatwo nawet w najgorszym portalu rezerwacji, ale pomoc w razie problemów zapewnią tylko nieliczni. Kupując wyłącznie w dobrych, rozbudowanych serwisach, można uniknąć wielu nieprzyjemności.

Nadesłał:

grupaprobiz

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl