Rośnie liczba centrów handlowych


2012-06-19
Zarówno w małych, jak i dużych ośrodkach miejskich przybywa nowych galerii handlowych. W Warszawie, przy podaży na poziomie 1,3 mln mkw. powierzchni handlowej, pozostaje mniej niż 1 proc. niewynajętej powierzchni.

Oznacza to, że dwie lub trzy nowe galerie handlowe po 30-40 tys. mkw., zostałyby natychmiast wchłonięte przez rynek, oceniają analitycy CBRE.

To najlepiej dowodzi, że rynek powierzchni handlowych w Polsce ma się dobrze. Duże miasta nieustannie cieszą się zainteresowaniem deweloperów. Obecnie znajduje się w nich ok. 390 tys. mkw. nowej powierzchni handlowych w budowie (dane CBRE). W całym kraju na początku roku prowadzone były inwestycje obejmujące ok. 800 tys. mkw. nowej powierzchni. Aglomeracje oferują największą podaż i są magnesem dla międzynarodowych sieci detalicznych, ale brakuje w nich już dobrych lokalizacji.

Nowe projekty muszą się bowiem wpisać w istniejąca infrastrukturę i zapotrzebowanie lokalnego rynku. Z drugiej strony, przy całkowitej powierzchni najmu w centrach handlowych liczącej obecnie w Polsce ok. 7.648.000 mkw. (dane Jones Lang LaSalle), nawet w największych miastach wciąż są miejsca, gdzie brakuje nowoczesnych obiektów handlowych.

Nowe poznańskie galerie handlowe

Pierwszy tego typu kompleks zyska niebawem poznański Dębiec. W tej części miasta brakowało dotąd podobnej placówki.

W sąsiedztwie powstającego w pobliżu Lasku Dębieckiego osiedla mieszkaniowego Red Park stanie Galeria Dębiec, która stanowić będzie zaplecze handlowo-usługowe dla przyszłych mieszkańców osiedla, które docelowo liczyć ma 600 mieszkań. Red Real Estate Development, który prowadzi inwestycję mieszkaniową rozpoczęcie budowy kompleksu handlowego przy ulicy 28 Czerwca 1956 r. planuje w drugiej połowie bieżącego roku. Galeria Dębiec zapewni nową jakość zakupów i rozrywkę mieszkańcom południowej części Poznania i pobliskich miejscowości.

Rynek powierzchni handlowych w stolicy Wielkopolski rozwija się dynamicznie. Liczący ponad 550 tys. mieszkańców Poznań wzbogaci się w najbliższym czasie jeszcze o kilka nowych centrów handlowych. W mieście powstanie: Poznań Główny City Center, Łacina i Metropolis. Przy nowym dworcu przybędzie też nowoczesny kompleks urbanistyczny Poznań Główny City Center, który będzie pełnił funkcję handlową, rozrywkową, rekreacyjną, usługową i hotelową. Z powierzchni 180 tys. mkw., 58 tys. mkw. zajmie ok. 230 sklepów. Planowane jest też poczęcie budowy dużej galerii handlowej na Łacinie przy rondzie Rataje z 300 placówkami handlowymi i usługowymi, które zajmą 95 tys. mkw. Galeria handlowa Metropolis zaplanowana zaś u zbiegu ulicy Hetmańskiej i Krauthofera  będzie centrum handlowo-rozrywkowym o łącznej powierzchni 191 tys. mkw. Z tego ponad 73 tys. mkw. przeznaczonych na działalność handlową, pomieści 250 sklepów.

Dobry okres segmentu powierzchni handlowych 

Optymizm polskich konsumentów przekłada się na wysoką dynamikę sprzedaży detalicznej i rośnie liczba obiektów handlowych. Tymczasem w Niemczech nowa podaż była najmniejsza od 1989 roku. Z kolei w Czechach, Austrii, Chorwacji, na Słowacji i w Bułgarii doszło do zapaści, jeśli chodzi o wzrost podaży powierzchni w centrach handlowych. Ten segment polskiego rynku rozwija się zaś w szybkim tempie. Żywo interesują się nim międzynarodowe sieci handlowe i otwierają swoje placówki nowych galeriach handlowych. W 2011 roku oddano do użytku łącznie ok. 700 000 mkw. nowo­czesnej powierzchni handlowej, oblicza Cushman&Wakefield.

Analitycy podają, że mimo trudności z uzyskiwaniem finansowania deweloperzy rozpoczęli budowę kilkunastu nowych inwestycji. Dwa największe projekty w Polsce realizowane są na Śląsku. To Europa Centralna Park w Gliwicach i Galeria Katowicka w Katowicach.

Nowe centra wyrastają także w mniejszych miastach

Wciąż 45 proc. powierzchni powstaje w kilku największych miastach, ale w kręgu zainteresowań inwestorów są także małe ośrodki miejskie, nawet takie które liczą mniej niż 100 tys. mieszkańców. Na uwagę zasługują takie miasta jak np. Bełchatów, czy Łomża (liczące po ok. 70 tys. mieszkańców), które zyskają wkrótce po dwie nowe galerie handlowe. W Lublinie budowę dużych galerii zapowiedziało aż sześć znaczących firm.  

Z danych firmy doradczej Jones Lang LaSalle, wynika, że w I kw. 2012 roku podaż powierzchni w kraju wzrosła o 89.tys. mkw. z czego większość, bo aż 61. tys. mkw. przypadła na miasta o liczbie ludności poniżej 100.000 mieszkańców. Według przewidywań analityków, ten rok przyniesie niemal 500 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych.

Autor: Red Real Estate Development

 

Nadesłał:

RED-Real Estate Development
http://www.red-development.pl/deweloper/

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl