Rozporządzenie EUTR regulujące handel drewnem na terenie Unii Europejskiej już obowiązuje
Z dniem 3 marca 2013 roku weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej ustanawiające obowiązki podmiotów wprowadzających do obrotu drewno i produkty z drewna w zakresie potwierdzenia legalności pochodzenia surowca (EUTR).
Rozporządzenie to nakłada wymóg na firmy, które po raz pierwszy wprowadzają produkty z drewna do obrotu na terenie Unii Europejskiej, aby wdrożyły system „należytej staranności” (analizę „due diligence”). Jego celem jest zminimalizowanie ryzyka wprowadzenia do obrotu w Unii Europejskiej drewna lub produktów z drewna pozyskanego w nielegalny sposób.
Od teraz podmioty, które nie będą w stanie przedstawić wyników analizy „due diligence”, lub którym zostanie udowodnione, że wprowadziły do obrotu na terenie Unii Europejskiej drewno pochodzące z nielegalnych źródeł, podlegają sankcjom prawnym.
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC), wiodąca międzynarodowa organizacja handlowa, która reprezentuje jedną z największych na świecie grup eksporterów drewna liściastego, uczestniczyła w pracach Unii Europejskiej nad wprowadzeniem rozporządzania EUTR i całkowicie popiera nową regulację prawną.
„Rozporządzenie EUTR to szansa, aby podkreślić kluczową rolę przemysłu drzewnego w rozwijaniu zrównoważonych łańcuchów dostaw. Wraz z wejściem w życie tego rozporządzenia, przemysł drzewny będzie pierwszym sektorem, który będzie mógł udowodnić, że 100% surowca importowanego do Unii Europejskiej pochodzi z legalnych źródeł” – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę.
Wyniki analizy „due diligence” kluczowe dla zarządzania łańcuchami dostaw drewna
Rozporządzenie EUTR wymaga, aby działający na terenie Unii Europejskiej importerzy drewna posiadali skuteczne systemy zarządzania, które pozwolą im zmniejszyć ryzyko handlu nielegalnie pozyskanym drewnem. Dzięki temu rozporządzenie pozwala wykorzystywać systemy „należytej staranności”, które przez długie lata były wdrażane przez odpowiedzialne podmioty handlujące drewnem.
Mocną stroną rozporządzenia EUTR jest to, że mimo wprowadzania surowych sankcji dla podmiotów, które nie będą w stanie przedstawić wyników analizy „due diligence”, zakłada ono elastyczność w zakresie udowodnienia legalności pochodzenia drewna i produktów z niego wykonanych. Dzięki temu rozporządzenie odpowiada skomplikowanym międzynarodowym łańcuchom dostaw i odmiennym systemom regulacyjnym występującym w krajach, z których drewno jest importowane.
Rozporządzenie EUTR wymaga, aby importer drewna lub produktów z niego wykonanych był w stanie zidentyfikować dla każdej grupy produktów następujące informacje: kraj pochodzenia i tam, gdzie jest to konieczne, region, z którego ono pochodzi oraz zezwolenie na pozyskanie drewna.
Informacja dotycząca regionu pochodzenia jest wymagana wyłącznie w sytuacji, gdy Unia Europejska oceni, że ryzyko nielegalnego pozyskiwania drewna waha się w zależności od regionów w danym kraju lub też jest różne w przypadku pozwoleń wydawanych na pozyskanie drewna w ramach tych regionów.
Zgodnie z wymogami rozporządzenia EUTR, importer drewna w oparciu o wyniki analizy „due diligence” musi „zapewnić dostęp do dokumentów lub innych informacji, które potwierdzają zgodność tego drewna i produktów z niego wykonanych z odpowiednimi przepisami prawa”. Jednakże rozporządzenie nie określa jakie dokładnie dokumenty lub informacje są najwłaściwsze dla spełnienia tego wymogu. Z pewnością muszą być one wiarygodne, zawierać rzetelne dane oraz muszą charakteryzować się odpowiednią jakością, tak aby umożliwić importerowi drewna poświadczenie, że istnieje znikome ryzyko, że sprowadzone do Unii Europejskiej drewno lub produkt z niego wykonany pochodzi z nielegalnych źródeł.
Co ważne, rozporządzenie EUTR nie wprowadza nowych niepotrzebnych kontroli dostawców drewna z krajów, gdzie istniejące rozwiązania prawne są skuteczne. Ponadto rozporządzenie to nie wymaga od ustawodawców w Europie, aby monitorowali każdą jednostkową dostawę drewna i sprawdzali, czy pochodzi ono z legalnych źródeł.
Amerykańskie drewno liściaste zgodne z wymogami EUTR
Amerykańskie drewno liściaste spełnia wymogi rozporządzenia EUTR, czego dowodem jest niezależne badanie pt. „Ocena legalnego wyrębu drzewa oraz odnawialnych zasobów amerykańskiego drewna liściastego przeznaczonego na eksport” przeprowadzone na zlecenie AHEC przez ekspertów z firmy konsultingowej Seneca Creek Associates. Autorzy badania zgromadzili wyczerpujące informacje na temat ram prawnych oraz skuteczności regulacyjnych i nieregulacyjnych programów federalnych i stanowych dotyczących przeciwdziałania kradzieży drewna i stosowania zrównoważonej gospodarki leśnej.
Recenzowane przez ekspertów badanie Seneca Creek to jak dotąd jedyne tego typu przedsięwzięcie, które próbuje oszacować ryzyko pochodzenia drewna z niesprawdzonych źródeł, w tym z pozyskanego w wyniku nielegalnej wycinki, w oparciu o normy organizacji Forest Stewardship Council (FSC) dotyczące drewna kontrolowanego i polityki PEFC w zakresie niesprawdzonych źródeł pochodzenia surowców.
Badanie wykazało, że ryzyko pochodzenia z nielegalnych źródeł amerykańskiego drewna liściastego trafiającego do łańcucha dostaw w Stanach Zjednoczonych wynosi mniej niż jeden procent. Wynika to ze skutecznych norm prawnych związanych z zarządzaniem lasami w Stanach Zjednoczonych, w tym prawa własności, a także z faktu, że właścicielami gruntów leśnych są często rodziny, które kultywują tę tradycję od wielu pokoleń. Ponadto wszystkie amerykańskie firmy z branży drzewnej podlegają rygorystycznej ustawie Lacey Act, co dodatkowo zmniejsza ryzyko związane z nielegalnym pochodzeniem amerykańskiego drewna liściastego.
Na podstawie wniosków płynących z badania Seneca Creek, a także najnowszej analizy danych z Indeksu Percepcji Korupcji sporządzonego przez Transparency International, FSC w swoim globalnym raporcie o ryzyku związanym z nielegalnym pochodzeniem drewna stwierdza, że pod kątem wszystkich czterech kryteriów legalności, ryzyko to dla Stanów Zjednoczonych określa się jako niskie.
Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie rozporządzenia EUTR wykazują, że wiarygodne badania przeprowadzone przez osoby trzecie, takie jak badanie Seneca Creek, a także niezależne źródła, np. raporty sporządzone przez FSC, o ile przedstawiają znikome ryzyko pochodzenia produktów z nielegalnych źródeł, są odpowiednią formą dokumentacji dla importerów amerykańskiego drewna liściastego z krajów Unii Europejskiej, a więc spełniają wymogi nowego rozporządzenia.
Z uwagi na to, że rozporządzenie EUTR nakłada na importerów obowiązek postępowania z „należytą starannością” w zakresie upewnienia się, że drewno pochodzi z legalnych źródeł, AHEC przygotował dla swoich członków specjalny przewodnik zawierający niezbędne informacje o wymogach wynikających z EUTR. Dzięki temu eksporterzy amerykańskiego drewna liściastego dysponują narzędziem, które zapewni pomoc importerom tego surowca z krajów Unii Europejskiej. Opracowanie przewodnika było możliwe dzięki aktywnemu udziałowi AHEC w przygotowaniach do wprowadzenia w życie rozporządzenia, w tym spotkaniach z Komisją Europejską i urzędnikami z państw członkowskich, a także dogłębną analizą samego rozporządzenia i stworzonej na jego potrzeby dokumentacji. Przewodnik jest dostępny w angielskiej wersji językowej na stronie http://americanhardwood.org/EUTR/.
Informacje o AHEC
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) jest wiodącą międzynarodową organizacją handlową, która reprezentuje amerykański przemysł drewna liściastego, w tym głównych eksporterów oraz wszystkie kluczowe stowarzyszenia zrzeszające producentów amerykańskiego drewna liściastego. AHEC koncentruje się na dostarczaniu informacji na temat dostępnych gatunków amerykańskiego drewna liściastego, źródeł jego pochodzenia oraz oferowanych produktów architektom, projektantom oraz użytkownikom. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej: www.americanhardwood.org, gdzie można także bezpłatnie pobrać wszystkie publikacje AHEC.
Kontakt dla mediów:
Belinda Cobden-Ramsay
Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC)
tel.: +44 20 7 626 4111
e-mail: pr@americanhardwood.org
lub
Jarosław Soroczyński
Questia sp. z o.o. sp.k.
tel.: +48 22 623 07 00
e-mail: jsoroczynski@questiapr.pl
Nadesłał:
Jarosław Soroczyński
|