Rozwój zdolności wokalnych wśród najmłodszych
Dzieci od najmłodszych lat wykazują potrzebę ekspresji twórczej, która jest dla nich źródłem dobrej zabawy. Obserwując pociechę można wychwycić czynność, która sprawia dziecku najwięcej radości i pomóc w pielęgnowaniu pasji. Jedną z cennych zdolności wśród najmłodszych jest umiejętność śpiewu.
Rozwój wokalny się opłaca
Muzyka w rozwoju dziecka jest niezwykle istotna. Przyczynia się nie tylko do poprawy zdolności motorycznych w przypadku gry na instrumentach, ale też zwiększa umiejętności społeczne. Co więcej pozytywnie wpływa na koncentrację, pamięć oraz poprawia dykcję i wymowę. Jak twierdzi Małgorzata Lipka, instruktorka Akademii Młodych Talentów, regularne ćwiczenia emisyjne pomagają kształtować prawidłowe używanie głosu w śpiewaniu i mówieniu, zaś obecność muzyki w życiu codziennym zwiększa wrażliwość i zdolności percepcyjne. „Jednym z wielu benefitów zajęć muzycznych dla dzieci jest także ich rola społeczna. Dzieci śpiewające w chórach lub zespołach wokalnych lepiej współpracują z rówieśnikami, uczą się zasad pracy w grupie, wspierania siebie nawzajem, a także poznają narzędzia pomocne przy radzeniu sobie z tremą lub nieśmiałością." - podkreśla.
W jakim wieku najlepiej rozpocząć naukę i jak powinny wyglądać zajęcia?
Tak naprawdę rozwój możliwości wokalnych u dziecka można rozpocząć od najmłodszych lat. Już 3 letnie dzieci aktywnie i chętnie uczestniczą w zajęciach tego typu. Są w stanie powtórzyć proste melodie, rytmy czy piosenki. Jeżeli tylko pociecha jest chętna do pracy, to na naukę muzyki nigdy nie jest za wcześnie ani za późno. Co jednak, gdy dziecko ma talent a nie ma motywacji do uczęszczania na zajęcia? W takim przypadku istotna rola spoczywa na nauczycielu i formie, w jakiej prowadzone są zajęcia, a także pozytywnym nastawieniu dziecka przez jego rodziców. Ponadto lekcje powinny mieć ustalony schemat. Nie mogą być nudne, powinny pojawiać się zarówno znane i lubiane ćwiczenia, jak i nowości, które pobudzą dzieci do działania. Grupa musi być zdyscyplinowana, ale nie może zabraknąć także przyjemnej i radosnej atmosfery. Nauczyciel z kolei powinien być wsparciem, mieć cierpliwość i pobudzać w dzieciach pewność siebie. Instruktorzy AMT zawsze zachęcają uczestników do śpiewania solo przed grupą, służą pomocą i z każdego błędu starają się wyciągnąć pewien pozytyw, tak aby nie zniechęcić dziecka.
Przezwyciężenie barier i lęku
Często dzieci chętnie uczęszczają na zajęcia wokalne jednak kiedy przychodzi czas występu publicznego wstydzą się i zniechęcają. Oczywiście takie bariery również można pokonywać. To zadanie głównie dla instruktora, który buduje pewność siebie w dziecku poprzez pozytywne komunikaty podczas zajęć. „Ważne jest nie stosowanie kar, ale motywowanie do sięgania coraz wyżej i przełamywania się. Sukces małego ucznia zależy w ogromnym stopniu od wspierającej, ciepłej i wyrozumiałej postawy nauczyciela. Jeśli uznamy, że każdy błąd to prezent służący rozwojowi, unikniemy niepotrzebnego stresu." - zaznacza Małgorzata Lipka z Akademii Młodych Talentów.
Rodzice, którzy posiadają uzdolnione dziecko powinni zatem pomóc mu w rozwoju umiejętności wokalnych, ponieważ mają one pozytywny wpływ na wiele aspektów, jak społeczne usposobienie dziecka czy jego wrażliwość. Ponadto są niewyczerpanym źródłem szczęścia, a przecież nie ma nic lepszego niż nauka połączona ze świetną zabawą i pasją.
Małgorzata Lipka - dyrygent, pedagog muzyczny, wokalistka, skrzypaczka, instruktor wokalny i aranżer. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny w Warszawie. Kształciła się także m.in. w Helsing Conservattorio w Helsinkach i Conservattorio Santa Cecilia w Rzymie. Jest doświadczonym pedagogiem muzycznym - pod swoimi skrzydłami ma uczniów w wieku od 3 do 60 lat. Ponadto była uczestniczką licznych kursów i warsztatów wokalnych m.in. z Izabelą Zając, Grzegorzem Karnasem, Anną Gadt, studiem Voice&More, Rhadą Bothofasiną czy Krystyną Prońko. W swoim dorobku artystycznym ma także występy aktorskie w programach telewizyjnych, dubbingu i musicalu oraz liczne nagrania studyjne i bogate doświadczenie sceniczne. Współpracowała z takimi artystami jak Piotr Rubik, Stefano Terrazzino, Halinka Mlynkowa, Krystyna Prońko, Krzysztof Herdzin, Monika Urlik, Agustin Egurrola, Maciej Wojtyszko, Krzesimir Dębski.
Koncertuje jako wokalistka z Moniką Urlik, z którą nagrała debiutancką płytę „Nie wie nikt", oraz jako wokalistka w duecie z włoskim gitarzystą Francesco Blundą, z którym wykonuje covery w języku włoskim
i angielskim.
Pracuje, przy trzeciej już edycji, jako trenerka wokalna i konsultant muzyczny w programie telewizyjnym Mali Giganci (TVN, 2015, 2016, 2017). Obecnie pełni funkcję kierownika muzycznego i instruktora wokalnego w Akademii Młodych Talentów w Warszawie.
Akademia Młodych Talentów została stworzona z myślą o uzdolnionych dzieciach i nastolatkach, które chcą kształcić się w kierunkach artystycznych. Inicjatywa skierowana jest do grupy dzieci i młodzieży w przedziale wiekowym 5-18 lat, zainteresowanej nie tylko tańcem, ale także aktorstwem i rozwijaniem zdolności wokalnych.
Myślą przewodnią Akademii jest szkolenie artystów musicalowych. Każdy uczeń pod opieką profesjonalistów może kształtować i rozwijać swoje talenty i pasje. Dzięki odpowiednio przygotowanemu, wszechstronnemu programowi, młodzi artyści mogą nieustannie pobudzać swoją wyobraźnię i kreatywność.
Zajęcia odbywają się w weekendy, przez cały rok szkolny, w systemie semestralnym - letnim i zimowym. W programie znajdują się m.in: taniec klasyczny, hip hop, emisja głosu czy akrobatyka. Oprócz cotygodniowych zajęć, uczniowie biorą udział w warsztatach stacjonarnych lub obozach wyjazdowych. Prowadzącymi szkolenia są doświadczeni artyści, aktorzy i wokaliści.