Rynek pracy handlowców w 2008 roku
W 2008 roku co piąte ogłoszenie na stanowisko sprzedażowe skierowane było do przedstawiciela handlowego. Pracodawcy szukali też ponad 8000 sprzedawców i 2500 menedżerów sprzedaży - wynika z analizy przeprowadzonej przez konsultantów portali Pracuj.pl i Jobs4sales.pl.
W portalu www.pracuj.pl zamieszczono w ubiegłym roku ponad 74 tys. ofert pracy dla osób zajmujących się sprzedażą.
Rok przedstawiciela handlowego
Pierwsze miejsce, na liście 10 stanowisk najczęściej poszukiwanych przez pracodawców, zajmuje przedstawiciel handlowy, którego dotyczyło 15000 ofert pracy. Często powtarzające się wymagania na to stanowisko to doświadczenie zawodowe poparte sukcesami sprzedażowymi, prawo jazdy, samodzielność, orientacja na cel i inicjatywa w działaniu.
Ranking najpopularniejszych stanowisk zamyka inżynier sprzedaży, łączący wąską, techniczną specjalizację z umiejętnościami handlowymi. Takich pracowników najczęściej poszukują firmy oferujące wysokiej klasy technologie, zaawansowane systemy czy rozwiązania np. architektoniczne lub budowlane.
- Klientami inżynierów sprzedaży są kierownicy projektów, technolodzy i inni eksperci w dziedzinach technicznych. Handlowiec, który chce przekonać do swojego produktu takiego klienta, musi oprócz umiejętności sprzedażowych posiadać odpowiednie wykształcenie oraz doświadczenie, które pomaga mu w prezentacji zaawansowanych technologicznie produktów czy usług - mówi Adam Wielebski, prezes firmy Jobs4, właściciela portalu www.jobs4sales.pl.
Handlowca w handlu zatrudnię
W minionym roku prawie połowę handlowców wchłonęły firmy z sektora handlu i sprzedaży, o kilkadziesiąt procent dystansując bankowość, finanse i ubezpieczenia (12% wszystkich ogłoszeń) czy telekomunikację i zaawansowane technologie (prawie 6% ogłoszeń). Branża FMCG, tradycyjnie kojarzona z przedstawicielem handlowym, znalazła się dopiero na 7. miejscu.
Nie tylko na Mazowszu
Zdolny handlowiec znajdzie pracę w każdym regionie Polski, w 2008 miał też do dyspozycji prawie 500 ogłoszeń z zagranicy. Przewaga ilości ofert z województwa mazowieckiego (17,1% wszystkich ogłoszeń) nad innymi regionami nie była duża. Z województwa śląskiego pochodziło 9,5% ofert, w dolnośląskim i wielkopolskim pracodawcy zamieścili ponad 13 tysięcy ogłoszeń. Trudniej o pracę na Warmii i Mazurach, a jedynie 3% ofert w 2008 pochodziło z województwa świętokrzyskiego.
- W okresie spowolnienia gospodarczego najważniejsze dla kondycji firmy jest utrzymanie sprzedaży na odpowiednim poziomie i w miarę możliwości pozyskiwanie nowych klientów. A to zadanie dla sprawnych handlowców, którzy nawet w takich czasach nie muszą się obawiać o pracę. - mówi Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj, właściciela portalu Pracuj.pl.
Nadesłał:
ap
|