SEAT ponownie wygrywa Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych


SEAT ponownie wygrywa Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych
2009-12-10
Absolutny sukces SEAT-a w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych 2009.

Na miejskim torze wyścigowym w Makao, na którym rozegrano ostatnią rundę sezonu WTCC, zespół SEAT Sport zrealizował wszystkie swoje cele: po raz drugi z rzędu zdobył tytuły Mistrza Świata w klasyfikacji producentów i kierowców, a także Independents' Trophy.

SEAT i Gabriele Tarquini są mistrzami sezonu 2009, Yvan Muller został wicemistrzem, a Tom Coronel zdobył Independents' Trophy. Oznacza to, że SEAT odniósł zwycięstwa dwoma różnymi samochodami - Leonem TDI i Leonem WTCC - pokonując marki BMW, Chevrolet i Łada w rywalizacji producentów.

SEAT, który w tym roku bronił dwóch tytułów zdobytych w ubiegłym sezonie, odniósł jeden z największych sukcesów w hiszpańskim sporcie w 2009 roku. Rangę triumfalnego zakończenia bardzo ciężkiego sezonu podnosi jeszcze fakt, że jest to sukces odniesiony mimo dodatkowych przeszkód wynikających z kilkukrotnych zmian regulaminu mistrzostw, które ograniczyły potencjał samochodu SEAT Leon TDI. Żadna z tych zmian nie powstrzymała jednak zespołu przed zwycięskim finiszem, który jest zasługą wspólnego wysiłku i pracy wszystkich członków ekipy SEAT Sport.

Atmosfera tej współpracy miała zasadnicze znaczenie w trakcie minionego weekendu obfitującego w komplikacje. W piątek obecny mistrz Gabriele Tarquini i wicemistrz Yvan Muller zakończyli sesję kwalifikacyjną w szpitalu po poważnym wypadku, w którym także ich samochody zostały poważnie uszkodzone. Dzięki wysiłkom mechaników pięciu kierowców mogło ponownie wsiąść do swoich samochodów i przystąpić do realizacji strategii, która zapewniła podwójne zwycięstwo.

W pierwszym wyścigu bezbłędny start Tiago Monteiro, Jordiego Gené i Gabriele Tarquiniego umożliwił kierowcom SEAT-a opanowanie sytuacji z drugiej, trzeciej i czwartej pozycji, bez narażania się na utratę szansy na zwycięstwo oraz punktów niezbędnych do zapewnienia sobie pierwszego z tytułów. Tarquini zakończył wyścig jako drugi, przed Gené oraz Mullerem i Monteiro, którzy dotarli do mety na piątym i szóstym miejscu. Taki wynik matematycznie już gwarantował tytuł mistrzowski jednemu z kierowców SEAT-a.

Drugi wyścig był rozgrywką taktyczną w jeszcze większym stopniu. Yvan Muller jechał jako trzeci, przed Monteiro i Gené, zaś Gabriele Tarquini po odrobieniu strat wysunął się na szóstą pozycję. Po drobnej kolizji Gené pozwolił wyprzedzić się Tarquiniemu, po czym zawodnicy SEAT-a kontynuowali jazdę w niezmienionym szyku. Wypadek z udziałem samochodów jadących na końcu wyścigu spowodował wywieszenie czerwonej flagi na dwa okrążenia przed metą, co przypieczętowało zwycięstwo SEAT-a i Gabriele Tarquiniego w ostatecznej klasyfikacji.

W Independents' Trophy Tom Coronel wygrał pierwszy wyścig, co już zagwarantowało mu tytuł - drugi w tej klasie i w zespole SEAT-a.

Po odniesionym zwycięstwie Gabriele Tarquini jest siódmym Włochem z tytułem mistrza świata. 18 lat temu podobny tytuł zdobył Teo Fabi, a przed nim Nino Farina, Alberto Ascari, Mauro Baldi, Roberto Ravaglia i Massimo Biasion. Nowy mistrz świata jest też rekordzistą pod innym względem. Jako 47-latek jest najstarszym mistrzem w historii sportu samochodowego, bowiem pokonał w tej kategorii nawet Juana Manuela Fangio.

Dla hiszpańskiej marki jest to piąty tytuł mistrzowski rangi światowej, po rajdowych zwycięstwach w roku 1996, 1997 i 1998 Ibizą Kit Car oraz czterech tytułach zdobytych w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych w 2008 i 2009 Leonem TDI i WTCC.

Gabriele Tarquini: "To niesamowite, że po tylu latach kariery sportowej udało mi się zdobyć tytuł. Weekend rozpoczął się dla mnie z pewnymi kłopotami, ale doszedłem do siebie i dzięki niezwykłemu wysiłkowi mechaników mogłem wziąć udział w wyścigu stanowiącym niepowtarzalną szansę, której nie wolno mi było zaprzepaścić. To były bardzo trudne i intensywne mistrzostwa, a pokonanie dwóch tak silnych rywali, jak Yvan Muller i Augusto Farfus wymagało zdobywania wysokiej punktacji we wszystkich wyścigach.

Jaime Puig, Dyrektor SEAT Sport: "Wywalczenie dwóch tytułów mistrzowskich w drugim roku z rzędu to nagroda za fantastyczny sezon. Chcę podziękować całemu zespołowi za jego pracę, ogromny zapał i solidarność. Wyścigi w Makao pokazały, że jesteśmy zespołem, w którym każdy pracuje dla każdego. Po podwójnym zwycięstwie w ubiegłym sezonie w tym roku chcieliśmy zachować chociaż jeden tytuł, a udało nam się utrzymać obydwa. To nadzwyczajny wynik".

Klasyfikacja

Wyścig 1:
1. R.Huff (Chevrolet)
2. G.Tarquini (SEAT León TDI)
3. J.Gené (SEAT León TDI)
4. A.Menu (Chevrolet)
5. Y.Muller (SEAT León TDI)
6. T.Monteiro (SEAT León TDI)
7. J.Muller (Chevrolet)
8. A.Farfus (BMW)
9. A.Zanardi (BMW);...
11. R.Rydell (SEAT León TDI).

Wyścig 2:
1. A.Farfus (BMW)
2. J.Müller (BMW)
3. Y.Muller (SEAT Leon TDI)
4. T.Monteiro (SEAT Leon TDI)
5. G.Tarquini (SEAT Leon TDI)
6. J.Gené (SEAT Leon TDI)
7. N.Larini (Chevrolet)
8. R.Huff (Chevrolet)
9. A.Zanardi (BMW)
10. R.Rydell (SEAT Leon TDI).

Klasyfikacja producentów:
1. SEAT, 314 punktów.
2. BMW, 311 pkt.
3. Chevrolet, 215 pkt.
4. Łada, 83 pkt.

Klasyfikacja kierowców:
1. G. Tarquini (SEAT) 127 punktów.
2. Y. Muller (SEAT) 123 pkt.
3. A. Farfus (BMW) 113 pkt.
4. A. Priaulx (BMW) 84 pkt.
5. R. Huff (Chevrolet) 80 pkt.
6. J. Muller (BMW) 76 pkt.
7. R. Rydell (SEAT), 64 pkt.
8. J. Gené (SEAT) 48 pkt.
9. T. Monteiro (SEAT) 44 pkt.
10. A. Menu (Chevrolet)

SEAT wchodzi w skład Audi Brand Group. Z dniem 1 stycznia 2002r. koncern Volkswagena został podzielony na 2 grupy - do pierwszej grupy trafiły modele klasyczne, do drugiej samochody o sportowym duchu. W grupie o charakterze sportowym znalazł swe miejsce SEAT. Stojąc obok Audi i Lamborghini, zachował własną tożsamość - swoisty śródziemnomorski charakter oraz nowoczesność w formie i stylizacji nadwozi. SEAT technologicznie bazuje na rozwiązaniach zastosowanych i sprawdzonych w modelach Audi.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl