Senior w centrum uwagi


2010-05-24
Jakie są potrzeby seniorów we współczesnym świecie? Jak projektować urządzenia, aby były przyjazne także dla osób w starszym wieku?

Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć uczestnicy zorganizowanej przez firmę Emporia Telecom Międzynarodowej Konferencji „Potrzeby seniorów we współczesnym świecie", która odbyła się w piątek 21 maja w Warszawie, w Centrum Prasowym Foksal.

W spotkaniu wzięli udział znakomici naukowcy, na co dzień zajmujących się tematyką osób starszych, w tym Ian Hosking, Senior Research Associate w Engineering Design Centre (Centrum Wzornictwa Przemysłowego) Uniwersytetu Cambridge oraz prof. dr hab. Piotr Błędowski, Przewodniczący Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego i Dyrektor Instytutu Gospodarstwa Społecznego w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Konferencję otworzył Albert Fellner, założyciel Emporia Telecom.

Tematem jego prezentacji była filozofia wzornictwa produktów marki emporia. Wyjaśnił, że dostrzeżenie potrzeb osób starszych jako wymagającej i stale rosnącej grupy konsumentów, legło u podstaw filozofii firmy oraz wzornictwa oferowanych przez nią produktów. Albert Fellner na przykładzie różnych modeli telefonów komórkowych marki emporia przedstawił gościom cechy, które decydują o tym, że są one przyjazne dla seniorów: duże i łatwo wyczuwalne klawisze, spore ekrany z przyjaznym dla oczu starszych użytkowników tłem czy przycisk alarmowy.

- Testujemy także usługę, która pozwoli użytkownikowi telefonu słyszeć głos w słuchawce wyraźniej, niż gdyby rozmówca mówił do niego stojąc w tym samym pomieszczeniu. Usługa ta pozwoli personalizować ustawienia w każdym z telefonów, tak aby dopasowywać poziom głośności do indywidualnych potrzeb każdej osoby - powiedział Albert Fellner.

Kolejny gość konferencji, Ian Hosking, przedstawił statystyki dotyczące starzenia się społeczeństwa. W 1950 r. było na świecie 200 milionów osób powyżej 60. roku życia, w 2050 r. ma być ich już 2 miliardy. Najszybciej starzejące się społeczeństwa to: Japończycy, Amerykanie, Hiszpanie, Francuzi i Niemcy. Problemem jest także zmniejszająca się ilość osób pracujących na jedną osobę na emeryturze: z dwunastu w 1950 r. do prognozowanych czterech lub mniej w roku 2050. Ian Hosking przybliżył zagadnienie projektowania produktów przyjaznych dla osób starszych, grupy społecznej, o której często zapomina się tworząc posiadające coraz więcej możliwości i coraz mniejsze gadżety. Jego zdaniem telefony komórkowe mają dziś tak wiele różnych funkcji, że niewielu użytkowników korzysta choćby z połowy z nich. Duży poziom skomplikowania tych urządzeń sprawia, że seniorzy boją się lub nie potrafią używać komórek, choć bardzo chcieliby móc z łatwością kontaktować się z najbliższymi w każdej chwili i z dowolnego miejsca.

- Jeśli projektuje się produkty z myślą o młodych ludziach, wyłącza się z korzystania z nich osoby starsze, zaś projektując urządzenia z myślą o seniorach, uwzględnia się także osoby młode - wyjaśnił Ian Hosking. Dodał, że produkt dla osób starszych nie musi wyglądać nieatrakcyjnie. Także seniorzy powinni mieć do wyboru urządzenia dobrej jakości, o wyjątkowym wzornictwie uwzględniającym ich potrzeby. Naprzeciw tym potrzebom wychodzi coraz więcej firm, w tym między innymi Emporia Telecom czy Ferrari, które produkuje samochody o drzwiach otwierających się do góry, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z auta.

Prof. dr hab. Piotr Błędowski scharakteryzował osoby starsze jako grupę konsumentów i odpowiadał na pytanie, czy senior jest dobrym klientem. Okazuje się, że choć dochody polskich seniorów jeszcze nie dorównują dochodom zachodnich społeczeństw, są oni grupą, która ma spory potencjał nabywczy. Dzieje się tak, gdyż miesięczne przychody osób starszych są stałe. Seniorom nie grozi nagła utrata stałych dochodów spowodowana chociażby zwolnieniem, które może spotkać osoby pracujące. Jednocześnie osoby starsze są wyjątkowo wiernymi klientami i rzadko dokonują zakupów pod wpływem impulsu. Wszyscy uczestnicy konferencji zgodzili się ze stwierdzeniem, że starzejące się społeczeństwo to nie lada wyzwanie nie tylko dla ekonomistów, ale także dla firm, które prędzej czy później będą musiały uwzględnić wymagania tej stale rosnącej i coraz bardziej zamożnej grupy społecznej.

Informacje o firmie emporia:

Emporia Telecom to założona w 1991 roku prywatna firma, która opracowuje, produkuje i sprzedaje telefony komórkowe dla konsumentów w wieku 60 lat i powyżej. Emporia Telecom jest synonimem prostej komunikacji bez barier. Zamiast natłoku funkcji klienci zyskują łatwiejsze kontakty z bliskimi. Dział badań i rozwoju emporia, zatrudniający jedną trzecią ze 100-osobowego personelu firmy, wykorzystuje technologię do uproszczenia skomplikowanych procesów, aby komunikacja była przystępna dla każdego. Wszystko to wyłącznie po to, by zaspokoić potrzeby pokolenia seniorów. Emporia Telecom, austriacka firma z siedzibą w Linz, to globalny lider rynkowy i technologiczny w segmencie telefonów komórkowych dla starszych osób. Produkty emporia dostępne są już w 22 krajach.

Kontakt dla mediów Monika Konieczna
Account ManagerAgencja 21tel. +48 22 511 13 80kom.: +48 601 930 488E-mail: monika.konieczna@agencja21.pl Agnieszka Sabat
Senior Account Executive
Agencja 21
tel. +48 22 511 13 85
E-mail: agnieszka.sabat@agencja21.pl

Nadesłał:

agencja21

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl