Setki osób w kolejce po kultowe towary spod lady
Uspokajamy - to nie powrót PRL. Po co stawać w kolejce? Po nic! Nikt przecież nie wie co rzucą. Wiadomo tylko, że towar trafi na półki 22 lipca. Wiadomo też, że będą obsługiwani tylko towarzysze z kolejki.
A stoi nie byle kto - Hans Kloss, Niewolnica Isaura, Kojak, Szarik oraz inni prominenci. Ale na tym nie koniec. Kolejni wciąż dołączają!
Spodlady.com to pierwszy sklep internetowy, który będzie handlował towarami w klimacie PRL - spożywka, drogeria oraz 1001 drobiazgów nawiązujących do minionej epoki. Jednak to wszystko od 22 lipca.
Projekt w aktualnej formie ma zachęcić do wejścia w interakcję i przypomnieć świat niedawnych absurdów. Pierwsza strona nie zdradza jeszcze o co dokładnie chodzi. Widzimy wejście do sklepu spożywczego na którym wisi tabliczka Przyj(en)ęcie towaru do 22 lipca. Na fasadzie propagandowy plakat, w oknie sztuczne kwiaty, gdzieś w tle zarys lady. Jednak sklep jest zamknięty - możemy zatem stanąć w kolejce, aby „grzecznie" poczekać na jego otwarcie lub poprzyglądać się innym, którzy już to wcześniej zrobili. Znajdziemy tutaj plejadę największych gwiazd PRL-u: Hansa Klossa, Niewolnicę Isaurę, inż. Mamonia, Limahla, Kojaka, Bruca Lee i ... Wąchock (w popularnych niegdyś dowcipach symbol dziadostwa panującego w PRL). Jeśli wspomnień znanych prominentów byłoby nam wciąż za mało, możemy zajrzeć do zakładki „TelewYzja", a także podziwiać walory sexbomby PRL-u Danuty Lato (rozmiar biustu 40DDDD - źródło Wikipedia).
Zasada udziału w przedsięwzięciu jest prosta. Aby dołączyć do kolejki i posmakować absurdu kolejkowego powinniśmy wskazać reprezentującego nas stacza. Mamy do wyboru pięć postaci charakterystycznych dla tamtego okresu, w które wcielił się popularny toruński aktor - Radek Smużny. Każda z nich ma przypisane unikalne parametry określające jej siłę kolejkową, umiejętności społeczne a także ulubione powiedzenia. Zofia - postać o największym kolejkowym doświadczeniu, jest uosobieniem kobiecych cnót o owłosionych nogach i... twarzy. Jej dopełnieniem jest Pani Gienia - rezolutna babcia, zaprawiona w kolejkowych bojach, która niejednego „cfaniaka" potrafiłaby oszwabić. Dwaj przedstawiciele klasy robotniczej: Maniek i Rysiu mogliby pewnie nie jedną „flaszkę obalić", a ucieleśniają ważną dla rozwoju PRL ideę „czy się stoi czy się leży". W kolejce nie mogło oczywiście zabraknąć osławionej postaci Głupiego Kaowca, nawiązującej do postaci z filmu Rejs. Dokonania wyboru postaci ułatwiają filmiki prezentujące pozy i zachowania kolejkowe każdej z postaci. Po wybraniu własnego stacza otrzymujemy upragniony numerek kolejkowy. Możemy teraz z dumą spojrzeć na siebie na końcu długiego ogonka, wsłuchując się w pomruki tłumu typu - „Panie, Pan tu nie stał".
Na stronie można także poczytać wpisy do księgi skarg i zażaleń. Znajdziemy tu zarówno oryginalne cytaty: „Pani ekspedientka nie obsługuje w kolejności klienta, gdyż twierdzi, że klient powinien najpierw się wyszumieć" , jak i te dodawane przez kolejkowiczów: „Skandal!!!!!!! Pan Kleks się wepchnął do kolejki i chce wykupić wszystkie piegi".
Chociaż nie wiadomo co rzucą 22 lipca, to kolejkowicze mają możliwość głosowania na to co chcieliby kupić. Każdy towarzysz ma także demokratyczne prawo przedstawić własne propozycje towarów, jakie chciałby znaleźć na sklepowych półkach.
Każdy miłośnik filmów Barei na pewno zajrzy do zakładki „Na gablocie", przedstawiającej tablicę „Tych klientów nie obsługujemy". Są na niej ukryci znani z historii i niezbyt kochani towarzysze - jak Lenin czy Breżniew, a także twórcy strony.
Dlaczego powstał ten projekt? Media cały czas rozpisują się na temat zjawiska określanego mianem "mody na PRL". Jednak rynek oferuje jedynie książki, albumy, aukcje z pamiątkami i strony na których towary minionej epoki możemy oglądać prawie jak muzealne eksponaty. Pokolenie urodzonych w „realnym socjalizmie" wchodzi w wiek, w którym naturalnym staje się idealizowanie minionych czasów. Tak dobrze znane, dawne ograniczenia w sferze konsumpcji - dziś już nie mają racji bytu. Wraz z nimi straciliśmy dostęp do wielu produktów, które po latach każdy z nas wspomina z melancholią. Część z nich jednak przetrwała na wolnym rynku. Zebraliśmy je w jednym miejscu i od 22 lipca będą znowu do kupienia Spod Lady. Będą się tu mieszać pozornie sprzeczne uczucia - nostalgia i śmiech. Ta wybuchowa mieszanka ma sprawić, że nikt kto dorastał w czasach PRL nie pozostanie im obojętny. Nie rozstrzygamy kwestii oceny PRL-u. SpodLady.com to projekt przesycony śmiechem i absurdem. Ludzie którzy stają w kolejce to wiedzą. Ci którzy nie chcą stać nie muszą. Cytując słowa kabaretu Dudek, jedno jest pewne „Kolejka, którą razem tworzymy jest kolejką słuszną! Staliśmy, stoimy i będziemy stali...".
SpodLady.com jest autorskim projektem realizowanym przez Agencję Interaktywną 3xW.
Nadesłał:
ap
|