Silnik silnikowi nierówny – podobnie jak olej. Poradnik doboru oleju silnikowego


Silnik silnikowi nierówny – podobnie jak olej. Poradnik doboru oleju silnikowego
2016-01-18
Bez względu na rodzaj, moc, moment obrotowy czy liczbę koni mechanicznych, każdy silnik potrzebuje właściwej ochrony. Jak dobrać odpowiedni olej do silnika benzynowego, Diesla, z instalacją gazową, czy hybrydowego? Poniżej prezentujemy kilka użytecznych wskazówek.

Podstawowym zadaniem oleju silnikowego niezależnie od typu silnika, jest smarowanie jego podzespołów tak, aby zapewnić ich płynną pracę, ochronę przed zużyciem i wyższe osiągi. Każdy rodzaj silnika wymaga nieco innej ochrony, dlatego warto wiedzieć na co zwrócić uwagę wybierając odpowiedni olej do swojego auta.

Komora spalania silnika
Technologie wykorzystywane współcześnie w olejach silnikowych sprawiają, że spełniają one w większości normy wyznaczone dla silników zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. Należy jednak pamiętać, że w przypadku precyzyjnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych i filtrów DPF charakterystycznych dla silników Diesla, producenci zalecają oleje wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie czystości silnika, wypłukiwanie sadzy i pozostałych zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Oleje niskopopiołowe (low-SAPS) to produkty, których dodatki zostały opracowane tak, by nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla filtra cząstek stałych. Chcąc zatem uniknąć zapchania filtra zanieczyszczeniami, powinniśmy szukać oleju low-SAPS o parametrach zalecanych przez producenta samochodu.

Warto też zaznaczyć, że zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i Diesli, producenci samochodów zalecają obecnie stosowanie syntetycznych olejów silnikowych. Produkty syntetyczne są znacznie bardziej stabilne termicznie, dlatego mogą pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie.

Silniki spalinowe z instalacją gazową
Specjalnego traktowania wymagają również silniki wyposażone w instalację gazową. Przy zasilaniu LPG, olej silnikowy jest zdecydowanie szybciej eksploatowany z powodu dużej zawartości siarki w tym paliwie (nawet 5-krotnie większej niż np. w oleju napędowym) i wyższej temperatury pracy. A zatem szybciej wyczerpują się w nim olejowe dodatki, co powoduje konieczność częstszej wymiany lub stosowania olejów o wyższej liczbie zasadowej, jak na przykład Shell Helix Ultra 5W-40. Oleje, o ile producent pojazdu nie wskazuje inaczej, muszą odpowiadać normom i parametrom przypisanym do benzyny bezołowiowej.

Silniki hybrydowe
A co w przypadku samochodów z silnikami hybrydowymi? Auta wyposażone w taki zespół napędowy (najczęściej silnik elektryczny wspomagany jednostką spalinową), wykorzystują silniki benzynowe. Producenci zalecają używanie do nich olejów w pełni syntetycznych o niskich lepkościach, najczęściej 0W-20. To wynik specyficznej formy pracy jednostki - bardzo często służy ona jedynie do zasilania akumulatorów silnika elektrycznego i nie działa w trybie stałej pracy. Cykle wyłączania i uruchamiania tworzą bardzo niekorzystne dla niej warunki i wymagają środków smarnych, które błyskawicznie będą chronić wszystkie elementy.

- Olej silnikowy jest kluczowym czynnikiem wpływającym na prawidłową pracę silnika, dlatego w Shell przykładamy ogromną wagę do opracowania produktów odpowiednich do różnych typów silników. Naszym najnowszym osiągnięciem są syntetyczne oleje z gamy Shell Helix wyprodukowane
na bazie gazu ziemnego w Technologii Shell PurePlus, zapewniającej krystaliczną czystość bazy olejowej - komentuje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.

Warto śledzić najnowsze osiągnięcia i rozwiązania producentów środków smarnych, aby móc wybrać taki, który najlepiej zadba silnik naszego samochodu. Ponadto, decydując się na produkty najwyższej jakości możemy być pewni, że zwiększają one także wydajność pojazdu.
***
O Shell
Shell jest wiodącym globalnym dostawcą środków smarnych dla samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i maszyn przemysłowych. Najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne powstają w trzech głównych centrach badawczo-rozwojowych w Hamburgu, Szanghaju i Houston. Shell produkuje oleje w 50 blendowniach, a smary w 17 zakładach produkcyjnych na świecie, na bazie oleju powstałego z gazu naturalnego, w największej instalacji petrochemicznej zlokalizowanej w Katarze. Niezmiennie od 9 lat Shell zajmuje pierwsze miejsce wśród dostawców środków smarnych
na świecie (źródło: Kline&Company).

Nadesłał:

ConTrust
http://contrust.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl