Silnik silnikowi nierówny – podobnie jak olej. Poradnik doboru oleju silnikowego
Bez względu na rodzaj, moc, moment obrotowy czy liczbę koni mechanicznych, każdy silnik potrzebuje właściwej ochrony. Jak dobrać odpowiedni olej do silnika benzynowego, Diesla, z instalacją gazową, czy hybrydowego? Poniżej prezentujemy kilka użytecznych wskazówek.
Podstawowym zadaniem oleju silnikowego niezależnie od typu silnika, jest smarowanie jego podzespołów tak, aby zapewnić ich płynną pracę, ochronę przed zużyciem i wyższe osiągi. Każdy rodzaj silnika wymaga nieco innej ochrony, dlatego warto wiedzieć na co zwrócić uwagę wybierając odpowiedni olej do swojego auta.
Komora spalania silnika
Technologie wykorzystywane współcześnie w olejach silnikowych sprawiają, że spełniają one w większości normy wyznaczone dla silników zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. Należy jednak pamiętać, że w przypadku precyzyjnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych i filtrów DPF charakterystycznych dla silników Diesla, producenci zalecają oleje wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie czystości silnika, wypłukiwanie sadzy i pozostałych zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Oleje niskopopiołowe (low-SAPS) to produkty, których dodatki zostały opracowane tak, by nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla filtra cząstek stałych. Chcąc zatem uniknąć zapchania filtra zanieczyszczeniami, powinniśmy szukać oleju low-SAPS o parametrach zalecanych przez producenta samochodu.
Warto też zaznaczyć, że zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i Diesli, producenci samochodów zalecają obecnie stosowanie syntetycznych olejów silnikowych. Produkty syntetyczne są znacznie bardziej stabilne termicznie, dlatego mogą pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie.
Silniki spalinowe z instalacją gazową
Specjalnego traktowania wymagają również silniki wyposażone w instalację gazową. Przy zasilaniu LPG, olej silnikowy jest zdecydowanie szybciej eksploatowany z powodu dużej zawartości siarki w tym paliwie (nawet 5-krotnie większej niż np. w oleju napędowym) i wyższej temperatury pracy. A zatem szybciej wyczerpują się w nim olejowe dodatki, co powoduje konieczność częstszej wymiany lub stosowania olejów o wyższej liczbie zasadowej, jak na przykład Shell Helix Ultra 5W-40. Oleje, o ile producent pojazdu nie wskazuje inaczej, muszą odpowiadać normom i parametrom przypisanym do benzyny bezołowiowej.
Silniki hybrydowe
A co w przypadku samochodów z silnikami hybrydowymi? Auta wyposażone w taki zespół napędowy (najczęściej silnik elektryczny wspomagany jednostką spalinową), wykorzystują silniki benzynowe. Producenci zalecają używanie do nich olejów w pełni syntetycznych o niskich lepkościach, najczęściej 0W-20. To wynik specyficznej formy pracy jednostki - bardzo często służy ona jedynie do zasilania akumulatorów silnika elektrycznego i nie działa w trybie stałej pracy. Cykle wyłączania i uruchamiania tworzą bardzo niekorzystne dla niej warunki i wymagają środków smarnych, które błyskawicznie będą chronić wszystkie elementy.
- Olej silnikowy jest kluczowym czynnikiem wpływającym na prawidłową pracę silnika, dlatego w Shell przykładamy ogromną wagę do opracowania produktów odpowiednich do różnych typów silników. Naszym najnowszym osiągnięciem są syntetyczne oleje z gamy Shell Helix wyprodukowane
na bazie gazu ziemnego w Technologii Shell PurePlus, zapewniającej krystaliczną czystość bazy olejowej - komentuje Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Shell Polska.
Warto śledzić najnowsze osiągnięcia i rozwiązania producentów środków smarnych, aby móc wybrać taki, który najlepiej zadba silnik naszego samochodu. Ponadto, decydując się na produkty najwyższej jakości możemy być pewni, że zwiększają one także wydajność pojazdu.
***
O Shell
Shell jest wiodącym globalnym dostawcą środków smarnych dla samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i maszyn przemysłowych. Najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne powstają w trzech głównych centrach badawczo-rozwojowych w Hamburgu, Szanghaju i Houston. Shell produkuje oleje w 50 blendowniach, a smary w 17 zakładach produkcyjnych na świecie, na bazie oleju powstałego z gazu naturalnego, w największej instalacji petrochemicznej zlokalizowanej w Katarze. Niezmiennie od 9 lat Shell zajmuje pierwsze miejsce wśród dostawców środków smarnych
na świecie (źródło: Kline&Company).