2014-04-03
Czy powinniśmy sięgać po nowalijki? Jaka roślina może z powodzeniem zastąpić gumę do żucia? Dlaczego po zimie miewamy większą ochotę na mleko i napoje mleczne? Na te i inne pytania dotyczące wiosennego jadłospisu odpowiada mistrz kuchni Mirek Drewniak.
Wreszcie nadeszła wiosna! To oznacza nie tylko wymianę garderoby na lżejsze ubrania; zmienić powinien się także nasz jadłospis. We wiosennym menu nie może zabraknąć świeżych warzyw i nieprzetworzonych produktów dostarczających witamin tak potrzebnych po zimie. Niezmiennie aktualna pozostaje rada, by dokonywać świadomych zakupów i wybierać żywność wysokiej jakości ze sprawdzonego źródła.
Sklepowe półki i stragany aż uginają się od bogatego asortymentu nowalijek. Wczesne warzywa mają zarówno wiernych miłośników, jak i zagorzałych przeciwników.
- Kontrowersje wokół nowalijek budzi przede wszystkim sztuczny, szybki sposób ich pozyskiwania. Trzeba jednak pamiętać, że pomimo chemicznego nawożenia, nowalijki zawierają witaminy i sole mineralne, których nasz organizm bardzo potrzebuje po zimie. W tym kontekście można mówić zatem o wyborze „mniejszego zła”. Nie demonizujmy wszystkich nowalijek, ale róbmy świadome zakupy i starannie wybierajmy warzywa - mówi Mirek Drewniak, doświadczony szef kuchni, przewodniczący Loży Ekspertów programu promocyjnego „Doceń polskie”. Celem tego przedsięwzięcia jest propagowanie rodzimej żywności wysokiej jakości oraz jej wytwórców.
Czym się kierować kupując wczesne warzywa? - Nie sugerujmy się wyłącznie ich wyglądem; jeśli to możliwe, weźmy nowalijki do ręki. Szczelnie zapakowane produkty dobrze się prezentują, ale przez plastikową folię trudno je jednoznacznie ocenić. Warto też sprawdzić jak pachną warzywa, które chcemy kupić. Wszyscy wiemy, że intensywna, aromatyczna woń pomidora to zapowiedź dobrego smaku tego warzywa, trzeba tylko o tym pamiętać robiąc zakupy - radzi M. Drewniak.
Pomidory, dawniej dostępne wyłącznie sezonowo, można dziś kupić cały rok. Warzywa te najlepiej smakują jednak latem - gdy mają większy dostęp do słońca są bardziej aromatyczne. Wszak, jak przypomina M. Drewniak, nie bez przyczyny pomi d'oro w j. włoskim znaczy dosłownie jabłka ze złota.
Mirek Drewniak poleca, by wiosną zajadać się sałatami, szczawiem i czosnkiem niedźwiedzim. Rozkoszujmy się czystym smakiem warzyw - sałatę wystarczy doprawić octem jabłkowym oraz świeżo mielonym pieprzem i odrobiną soli.
Chrupmy także młodą marchewkę (jeśli to możliwe, wybierajmy taką, na której widać jeszcze grudki ziemi i umyjmy ją własnoręcznie), a nać wykorzystajmy gotując aromatyczny rosół.
Mówiąc o naci, nie sposób nie wspomnieć o natce zielonej pietruszki i jej cennych właściwościach. Co ciekawe, szef kuchni udowadnia, że natka pietruszki może z powodzeniem zastąpić... gumę do żucia. - Wystarczy pod zimną, bieżącą wodą opłukać kilka gałązek natki, a następnie ją żuć i gryźć. To doskonały sposób dostarczenia sobie witamin A i C oraz żelaza, ale i sposób naturalnego odświeżenia, które jest moim zdaniem lepsze od gumy do żucia. Jedyny mankament tej metody to zielony kolor zębów - przekonuje M. Drewniak.
Wiosną możemy odczuwać większą ochotę na mleko i napoje mleczne. Ekspert programu „Doceń polskie” wyjaśnia skąd bierze się ów szczególny apetyt. - Przy niedoborze witamin organizm może dopominać się o nie właśnie taką wzmożoną ochotą na pewne produkty spożywcze. Jeśli brakuje nam np. witaminy D dochodzi do zachwiania gospodarki wapniowo-fosforowej, co organizm sygnalizuje nam potrzebą spożycia mleka, które jest bogate w wapń. Jak widać, warto słuchać podpowiedzi naszego ciała, trzeba tylko podchodzić do nich racjonalnie - mówi.
Myślisz o diecie, która pozwoli Ci dobrze wyglądać latem? Nie unikaj tłuszczów, bo w nich rozpuszczają się cenne dla zdrowia witamy: A, D, E oraz wspomniana witamina K. Wiosną Mirek Drewniak zaleca spożywanie tłuszczów roślinnych, zaś ze zwierzęcych - poleca klarowane masło. Miłośnicy mięs powinni też wybierać chude wędliny dobrej jakości.
Nie zapominajmy także o pieczywie, sięgajmy najlepiej po razowe chleby i bułki, które wypieka się z mąki powstałej w wyniku jednorazowego mielenia ziaren (ziarna mieli się jeden raz, stąd nazwa pieczywa).
Bez względu na pory roku, przykładajmy szczególną uwagę do spożywanych posiłków. W końcu od tego co jemy zależy nasze samopoczucie i zdrowie. Wydawać by się mogło, że to oczywista prawda, ale wiosną, gdy wiele osób zaczyna stosować „diety cud” warto o tym przypomnieć.
Mirek Drewniak - mistrz kuchni. Prezes i współzałożyciel Śląskiego Oddziału Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni, współzałożyciel i członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni. Szef kuchni Restauracji Dworek New Restaurant w Bielsku-Białej, w której proponuje autorską, nowoczesną kuchnię.
Organizator i wykonawca Dni Kuchni Polskiej za granicą. Przewodniczący Loży Ekspertów Ogólnopolskiego Programu promocyjnego „Doceń polskie”.
Uznany juror i współprowadzący w konkursach kulinarnych organizowanych w całej Polsce. Dwukrotnie nominowany do nagrody „Oskar Kulinarny” 2006 i 2007 w kategorii autor i promotor kuchni regionalnej, laureat nagrody Polskiej Organizacji Turystycznej za promowanie kuchni Polskiej w Europie i na Świecie.
Występował wielokrotnie w programach telewizyjnych i radiowych, był konsultantem kulinarnym pierwszej edycji show „MasterChef”. Autor „Przewodników Kulinarnych” Wydawnictwa Pascal, a także licznych książek oraz tekstów kulinarnych.
Przewodniczący Jury konkursu dla blogerów kulinarnych BlogerChef.
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmuje się piątka specjalistów zawodowo związana z żywnością i technologią żywienia, która tworzy Lożę Ekspertów. Zasiada w niej m.in. reprezentant Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych. Celem projektu jest propagowanie wspólnego gotowania wśród pasjonatów kuchni, którzy swoją wiedzą i przepisami dzielą się w Internecie. Dzięki ogólnopolskiemu konkursowi, warsztatom i pokazom kulinarnym, blogerzy mają okazję do spotkań, poznawania nowych miejsc i produktów, wymiany doświadczeń, nauki oraz dobrej zabawy.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s.c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Nadesłał:
Adventure Media
|
|