Smartfon – gadżet typowego „leminga”?
W kwietniu 2013 dom mediowy MEC już po raz trzeci zrealizował badanie dotyczące użytkowania smartfonów przez polskich internautów. W obecnym roku 52% Internautów deklarowało, iż korzysta ze smartfonów, odsetek ten jest zbliżony do wyniku z roku 2012.
Po smartfony zdecydowanie częściej sięgają osoby młode (posiadanie takiego urządzenia deklaruje 63% osób w wieku 15-29lat), mieszkańcy dużych miast (60% wśród mieszkańców miast powyżej 500 tys. mieszkańców) i lepiej zabierające (66% osób o dochodach powyżej 5000 PLN na gospodarstwo domowe).
Cena – główna bariera w korzystaniu z nowych technologii
Komputery czy laptopy stały się koniecznością kiedy szkoły kontaktują się z rodzicami za pomocą maili, z fiskusem rozliczamy się on-line a obroty handlowe w sieci odnotowują rokrocznie dwucyfrowy wzrost. Urządzenia takie jak tablety czy konsole wciąż są poza zasięgiem części Polaków, ich ceny wprawdzie spadają, ale wciąż nie są na tyle niskie, by stać się urządzeniami obecnymi w kieszeni czy domu każdego Polaka. Dlatego nie powinno nas dziwić, że częściej mają je osoby mieszkające w większych miastach i o wyższych dochodach. Ceny detaliczne smartfonów też nie są niskie, ale operatorzy oferują osobom chcącym podpisać umowę abonamentową takie aparaty już od złotówki. Dzięki temu samo posiadanie smartfona nie jest już luksusem, o tym świadczy dopiero posiadanie określonej marki czy modelu telefonu.
Facebook powszechny nałóg?
W porównaniu z rokiem 2012 użytkowanie smartfonów zdecydowanie spowszedniało. Nie są to już narzędzia biznesowe, na których sprawdzamy głównie służbową pocztę, a przedmioty codziennego użytku służące zarówno do celów rozrywkowych (serwisy społecznościowe, słuchanie muzyki i gry) jak i praktycznych (wykonywanie przelewów i sprawdzanie pogody). Główną cechą determinującą to w jaki sposób korzystamy ze smartfona jest oczywiście wiek. Osoby poniżej 30 roku życia, znacznie częściej używają Internetu w telefonie do kontaktu ze znajomymi – korzystania z serwisów społecznościowych (Facebooka używa 65% osób w tym wieku, a tylko 25% osób mających co najmniej 30 lat) i komunikatorów (28%), a także czytania blogów i forów internetowych (odpowiednio 10% i 18%). Wśród młodszych smartfony częściej wykorzystane są także do celów rozrywkowych – słuchania muzyki i radia (45%), oglądania VOD (20%), YouTube’a (53%) i przeglądania treści erotycznych (11%). Wśród osób mających co najmniej 30 lat odsetki osób korzystających ze smartfona, by słuchać muzyki, oglądać filmy na YouTube’ie czy korzystać z komunikatorów, są zdecydowanie niższe.
Osoby mające co najmniej 30 lat rzadziej wykorzystują możliwości rozrywkowe telefonu, wzrasta zaś wykorzystanie potencjału usługowego Internetu. Osoby starsze chętniej korzystają z nowych rozwiązań technologicznych takich jak robienie zakupów za pomocą Internetu w telefonie (13% vs 9% wśród młodszych), załatwiania spraw finansowych (23% vs 13%) i korzystania z porównywarek cenowych (18% vs 7%). Dzięki tym możliwościom smartfonów możemy nie ruszając się z fotela załatwić różne sprawy, które wcześniej zabierały sporo czasu, czyli dobra, którego wszystkim coraz częściej brakuje.
W 2013 roku badanie MEC zostało przeprowadzone na próbie N=2259 internautów, w wieku powyżej 14 roku życia, metodą CAWI.
Nadesłał:
kalitero
|
Wasze komentarze (1):
-
~igor, 2013-09-11 16:54:24
oj tam od razu leminga... ja i prawie wszyscy moi znajomi uzywamy codziennie smartfonow - do sprawdzenia rozkladu autobusu, znalezienia jakiegos miejsca w panoramie firm, czasami tez jakies interesujace zdjecie sie zrobi, a aparatu nikt przy sobie caly czas nie nosia. i zadne z nas nie uwaza sie za leminga w najmniejszym stopniu :)