Sposób na awans


2010-10-14
Największe szanse na szybki awans w nowej pracy mają osoby charakteryzujące się wysoką motywacją oraz umiejętnościami interpersonalnymi. Jak stać się jedną z nich, radzą specjaliści z firmy Michael Page International.

Firmy chętnie przyjmują do pracy osoby kreatywne i ambitne, umożliwiając im szybkie pięcie się po szczeblach kariery. Jednak zdobycie szczytu zarezerwowane jest dla niedużej grupy.

Jej członkowie to osoby, które świadomie zaplanowały przebieg swojej drogi zawodowej, od początku nastawiając się na sukces w wybranej dziedzinie. Zdaniem ekspertów z Michael Page International kluczowe dla rozwoju zawodowego i osiągnięcia pożądanej pozycji jest pierwsze dziesięć lat pracy. W szybkich awansach pomagają także: posiadanie odpowiednich cech i kompetencji oraz umiejętność wyeksponowania ich w taki sposób, by zostały zauważone przez przełożonych.

Kariera zaplanowana

Planowanie kariery trzeba zacząć jak najwcześniej. Przed wysłaniem CV do potencjalnego pracodawcy należy dokładnie przemyśleć, jakie chcemy osiągnąć cele zawodowe i którzy pracodawcy mogą nam to umożliwić. „Nasze doświadczenia pokazują, że około 85 proc. pracowników poniżej 30 roku życia nie wie bądź nie analizuje tego, co i jak chce osiągnąć w życiu zawodowym" - podkreśla Paweł Wierzbicki, Manager Banking & Financial Services w Michael Page International. - „Zmiana pracy jest w ich przypadku podyktowana motywacją negatywną, czyli ogólnie rozumianym niezadowoleniem z obecnego pracodawcy, niż motywacją pozytywną, która jest kluczowa dla rozwoju profesjonalnego i realizacji celów zawodowych".

Nie we wszystkich firmach awansuje się równie szybko. Zależy to m.in. od fazy, w jakiej znajduje się dane przedsiębiorstwo - czy jest na etapie dynamicznego wzrostu, czy też stabilizacji.

„Najszybciej awansuje się w tzw. start-up'ach, czyli nowych firmach, wchodzących na rynek" - wyjaśnia Paweł Wierzbicki. - „Dołączenie do firmy na samym początku jej działalności to dla pracownika duża szansa na wykazanie się i awans zawodowy. Wraz z rozwojem firmy i zwiększaniem się zespołu, stanowiska menadżerskie są powierzane w pierwszej kolejności osobom z wewnątrz organizacji - doświadczonym, zaufanym i silnie zmotywowanym. Szybkiemu awansowi nie sprzyja natomiast ustabilizowana struktura firmy i jednocyfrowa dynamika wzrostu".

Wiele zależy również od branży, w jakiej dane przedsiębiorstwo działa. Telekomunikacja, usługi finansowe, consulting oraz FMCG to branże, w których awansuje się szybciej. Jest to związane z dynamicznym rozwojem firm, dużą i agresywną konkurencją oraz rotacją pracowników. Wolniej natomiast awansuje się w przypadku dziedzin specjalistycznych, gdzie autorytet menadżera jest jednocześnie autorytetem wiedzy. Takim przykładem mogą być stanowiska wymagające wiedzy technicznej (inżynierowie).

Duży wpływ na szybkość awansu ma również pochodzenie firmy. „Przedsiębiorstwa oparte na anglosaskim modelu zarządzania - amerykańskie, angielskie oraz holenderskie, w których stawia się na wyniki, stwarzają lepsze warunki do rozwoju zawodowego osobom silnie zmotywowanym i nastawionym na osiągnięcie sukcesu. Wynika to ze strategii zarządzania, która promuje pracowników realizujących cele stawiane im przez firmę. Inaczej sytuacja wygląda w przedsiębiorstwach np. niemieckich, japońskich czy koreańskich. Tutaj bardziej od indywidualnych sukcesów liczy się doświadczenie, staż pracy i lojalność wobec jednego pracodawcy" - tłumaczy Paweł Wierzbicki.

Zaangażowanie

„Podstawowym czynnikiem decydującym o awansie jest zaangażowanie w pracę. Zauważone przez pracodawcę, może otworzyć drogę do poszerzenia zakresu odpowiedzialności i promocji na wyższe stanowisko" - opowiada Radosław Szafrański, Executive Manager z Michael Page International. - „Dobrym pomysłem jest wybieranie projektów najbardziej obiecujących, a w trakcie ich realizacji - angażowanie się w zadania priorytetowe. Wykazanie samodzielności i kreatywności w rozwiązywaniu kluczowych spraw będzie nie tylko dowodem naszego zaangażowania, ale również pokazem umiejętności hierarchizowania zadań - umiejętności ważnej zarówno na stanowisku specjalisty, jak i menadżera".

Przełożeni oczekują, że pracownik będzie angażował się w wykonywaną pracę, zarówno w czasach koniunktury, jak i w trudniejszych dla firmy okresach. „Duża motywacja do pracy, nastawienie na sukces i chęć rozwoju powinny towarzyszyć pracownikowi stale" - tłumaczy Radosław Szafrański. - „Rynek podlega częstym zmianom, do których firmy potrafią się dostosować i przetrwać gorsze momenty. Pracownik, który wykazał się dużym zaangażowaniem w czasach kryzysu, jako pierwszy może liczyć na bardziej odpowiedzialne stanowisko w momencie, gdy poprawi się sytuacja firmy".

Umiejętność współpracy z innymi

Istotnym czynnikiem zawodowego sukcesu jest umiejętność współpracy z innymi osobami w firmie. Dobre stosunki z przełożonymi, osobami na stanowiskach równorzędnych oraz z podwładnymi są zaliczane przez ekspertów do kluczowych elementów decydujących o awansie. „Nawet najlepszy specjalista nie zostanie doceniony i nie zdobędzie szansy na awans, jeśli nie będzie potrafił porozumieć się z innymi" - tłumaczy Radosław Szafrański.
- „Umiejętność komunikacji pozwala znaleźć kompromisowe rozwiązania, niezbędne w pracy zespołowej. Jest także konieczna w zarządzaniu zespołem. Jeśli nie będziemy w stanie skutecznie delegować zadań na podwładnych, nasza praca stanie się mniej efektywna i zostanie gorzej oceniona".

Nadesłał:

Effective Public Relations
http://effectivepr.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl